غار یخی چما کوهرنگ بزرگترین منبع آب شیرین ایران

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
غار یخی چما کوهرنگ بزرگترین منبع آب شیرین ایران است که طی سالیان سال و با بارش‌های فراوان برف به وجود آمده است.

غار یخی چما کوهرنگ یکی از عجیب‌ترین و دیدنی‌ترین جاهای دیدنی ایران است. این غار در قسمت شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری و از توابع شهرستان کوهرنگ محسوب می‌شود. غار یخی چما به عنوان بزرگ‌ترین منبع آب شیرین کشور و از مهم‌ترین مراکز اکوتوریسم ایران به حساب می‌آید.

بزرگترین منبع آب شیرین ایران

شاید شما هم انتظار داشتید که بزرگترین منبع آب شیرین کشورمان، دریاچه یا یک رود باشد. اما باید به شما بگوییم که بزرگترین منبع آب شیرین ایران، غار یخی چما کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است. این غار یخی در شمال قله قنبرکش قرار دارد که از قله‌های شمال غربی زردکوه است.

غار یخی کوهرنگ

برای دیدن این غار یخی اگر شهر مقصد را شهرکرد انتخاب کنید، حدود 113 کیلومتر باید به سمت کوهرنگ حرکت داشته باشید تا به این غار یخی برسید. از بابت پیدا کردن مسیر و رسیدن به غار نگران نباشید؛ زیرا این غار در نزدیکی جاده اصلی کوهرنگ و امامزاده «آقا سید» است. حدود 12 کیلومتر از این مسافت گفته شده، مسیر خاکی و منطقه اتراق عشایر چادرنشین است.

غار یخی

در ادامه مسیر ما رودخانه‌ای وجود دارد که حتماً توصیه می‌کنیم برای عبور از آن، کفش مناسب داشته باشید تا لیز نخورید.لازم به ذکر است که آب این رود در تمام ماه‌های سال، حتی در گرم‌ترین روزهای مرداد ماه هم سرد و یخ است. این سرما به قدری زیاد است که شاید برای تمامی افراد مناسب نباشد.

مطلب پیشنهادی:  مثلث برمودای ایران را بشناسید+ عکس

ویژگی های غار یخی چما کوهرنگ

نام چما از گویش عشایر بختیاری گرفته شده و معنی جوشش آب از زمین را می‌دهد. اما یک معنی دیگر آن به مراتع سرسبز و خوش آب و هوای این منطقه و چشمه آب شیرین و گوارایی است که از این غار بیرون می‌آید. ویژگی جالب این غار این است که در دره‌ای عمیق قرار گرفته و همین موضوع باعث شده تا برف طی هزاران سال بر روی هم انباشته شود.

غار یخی چما کوهرنگ

ضمن اینکه زاویه تابش خورشید بر روی این غار باعث شده تا برف‌هایی که طی هزاران سال باریده، هنوز که هنوز است آب نشده‌اند. با گرم شدن زمین و خشک‌سالی‌های متعدد، به مرور زمان غار چما شکل گرفت. این طبیعی آب شدن برف‌ها، باعث ایجاد قندیل و طرح‌های جالب و زیبا شده است.

تعداد کلمات مطلب: 362

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی!

تاکنون درباره شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی چیزی شنیده‌اید؟ علم جدید و تحقیقات گسترده نشان…