راهکار کنترل بازار اجاره چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی گفت: تا زمان تحقق ثبات شرایط اقتصادی و امکان تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، بازار اجاره با تغییر ساختار مشاوران املاک بهبود خواهد یافت.
سرمایه گذاری در بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بازار اجاره در سال‌های اخیر با وجود اجرای طرح‌های مختلف، همچنان نابسامان و بی‌ثبات است. به نظر کارشناسان یکی از عوامل اصلی نابسامانی در بازار اجاره، عدم توجه به موضوع ساختار مشاوران املاک است. با توجه به اینکه سود مشاوران املاک از درصدِ حق کمیسیون اجاره نامه هاست، لذا آنها تمایل دارند تا قیمت‌ها را افزایش دهند.

فرهاد بیضایی درباره راهکار کنترل بازار اجاره تا زمان رسیدن به سقف تولید یک میلیون واحد مسکونی، افزود: می‌توانیم به جای انتخاب مسیرهای سخت که نیازمند فعالیت عمرانی با اعتبار زیاد است از ظرفیت «تغییرات ساختاری» نهادهای مرتبط استفاده کنیم.

وی گفت: بازار اجاره نیازمند آن است که ساختار مشاوران املاک مورد بازبینی قرار گیرد. در حال حاضر بازار اجاره اکنون توسط اپراتورهای اجاره داری مدیریت می‌شود که خود عامل افزایش قیمت‌ها هستند.

ساخت یک میلیون واحد مسکونی

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: هر چقدر هم که گفته شود واحد صنفی، بالای سر دفاتر املاکی وجود دارد و ابزار نظارتی موجود است از آنجایی که هر واحدی مستقل کار می‌کند قدرت نظارت کاهش یافته است.

او می‌گوید: مشاوران املاک از افزایش قیمت واحد مسکونی استقبال می کنند چون ذی‌نفع هستند؛ برای همین باید اصلاحات ساختاری انجام داد و منافع مشاوران املاک را از وضعیت فعلی که شامل سودگیری از درصدِ حق کمیسیون است به رقم ثابت تغییر دهیم.

وی گفت: زمانی که مشاوران املاک از افزایش قیمت، سود نبرند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا از ثبات قیمت و افزایش معاملات سود ببرند، واسطه‌گری و دلالی کاهش یافته و بازار اجاره نیز کنترل می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  لزوم استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم در ساختمان‌سازی

موانع ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال

وی درباره راهکار تحقق وعده ساخت یک‌ میلیون واحد مسکونی در سال که بر بهبود بازار اجاره تاثیرگذار است، بیان کرد: ابتدا باید به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی باشیم. هنگامی که کشور وارد مسیر باثبات اقتصادی شود می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی که دارای اهداف کمی است انجام دهیم.

بیضایی افزود: در صورتی که سیاست اقتصادی به سمت کنترل وضعیت اقتصاد رود و شاخص‌های کلان اقتصادی مثل تورم و رشد نقدینگی تحت کنترل باشد، امکان تحقق طرح تولید مسکن وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنانش بیان داشت: می‌توان بخشی از نقدینگی موجود را به سمت مسکن هدایت کنیم و منابع را در این سمت به گردش درآوریم، اما نکته مهم این است که حوزه‌های دیگر هم نیازمند سرمایه‌گذاری است.

مطالعه بیشتر: مطلب «کاهش تورم سالیانه در بازار مسکن» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…