تب دنگی، دغدغه جدید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ویروس جدیدی که از طریق گزش پشه ای به نام آئدس منتقل می‌شود و نگرانی های جدیدی را برای افراد ایجاد کرده است.
تب دنگی

تب دنگی (تب دانگی)، بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌های آئدس آلوده به ویروس دنگی منتقل می‌شود. زمانی که پشه آلوده فردی را نیش بزند، ویروس وارد گردش خون می‌شود و عفونت آغاز خواهد شد. این بیماری مستقیما از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود و تنها در صورتی که پشه آلوده به ویروس شما را نیش بزند، مبتلا خواهید شد. پشه آئدس تمایل زیادی به زندگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد و عمدتا در طول روز فعالیت می‌کند، از این رو افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند، باید بیشتر مراقب باشند.

درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و در صورت ابتلا، پزشک استراحت در خانه، مصرف آب و مایعات و یا داروهای تب بر و مسکن‌ها را تجویز خواهد کرد.

تب دانگی

علائم تب دنگی

ویروس تب دنگی در بیشتر موارد، مشابه با آنفولانزا بروز می‌کند. علائم اغلب 4 تا 6 روز بعد از گزش پشه آغاز می‌شود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد که در صورت مشاهده، حتما باید به پزشک مراجعه شود:

  • تب بالا
  • بدن درد
  • دردهای عضلانی
  • خونریزی زیر جلدی
  • تورم غدد لنفاوی
  • حالت تهوع و استفراغ

علائم بیماری معمولا طی دو روز تا یک هفته بهبود پیدا می‌کند. پس از بهبودی، تا یک مدت زمان طولانی نسبت به این نوع ویروس مصونیت خواهید داشت، اما افرادی که برای بار دوم مبتلا می‌شوند، ممکن است علائم شدیدتر و تب بالایی را تجربه کنند.

تب دانگی

پیشگیری از ابتلا به تب دنگی

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که پشه‌های آئدس تمایل زیادی به تخم گذاری در آب‌های راکد دارند، به طور مثال در آب های راکد در مناطق جنگلی و یا حتی آب باقی مانده در ظرف زیر گلدان. به منظور پیشگیری از ابتلا توصیه می‌شود که در مناطق جنگلی، حتما لباس‌های آستین بلند و یا جوراب بوشید و در منزل نیز آب زیر ظرف گلدان را حتما تخلیه کنید.

مطلب پیشنهادی:  انتخاب بهترین منطقه برای دفتر کار در تهران

جهت پیشگیری از وارد شدن پشه آئدس به داخل محیط، حتما توری‌های پشه گیر برای پنجره ها نصب کنید.

از رفتن به مناطقی که آب راکد یا مرداب دارند نیز تا حد امکان خودداری کنید.

تب دنگ

میزان شیوع تب دنگی

تاکنون ابتلا به تب دنگی در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، مازندران و گلستان گزارش شده و نگرانی هایی در خصوص افزایش شیوع این بیماری وجود دارد. بیشتر موارد ابتلا، مربوط به افرادی است که به امارات مسافرت کرده اند و این ویروس را با خود به ایران آورده اند. تاکنون چند مورد از مرگ و میر با این بیماری گزارش شده است.

تعداد کلمات مطلب: 414

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

کاشت هل در خانه

شاید برایتان جالب باشد کاشت هل در خانه یک کار هیجان‌انگیز است. یادتان باشد گیاه هل استوایی…