ترساندن دیگران، مجازاتش سنگین است!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جرایم مختلفی در قانون مجازات اسلامی ایران بیان شده است که قانون‌گذار برای هر کدام از آن‌ها مجازات‌هایی را در نظر گرفته است.
مجازات ترساندن دیگران

مجازات ترساندن دیگران در قانون ایران ممکن است بر اساس شدت و نحوه وقوع ترساندن متفاوت باشد. تهدید می‌تواند شامل تهدید به آسیب جسمی، تهدید به آسیب به اموال یا تهدید به افشای اطلاعات شخصی باشد. همراه دلتامگ باشید.

جرم ترساندن دیگران

گاهی اوقات پیش می‌آید که فردی، از روی شوخی دیگری را می ترساند؛ مثلا:

  • خبر دروغین فوت همسر یا یکی از فرزندان وی را با نشان دادن عکس‌هایی از جسد آن‌ها به کمک فتوشاپ به وی می‌دهد،
  • سگ وحشی خود را به سوی وی برمی‌انگیزاند،
  • اقدام به ایجاد صدای بسیار مهیب در اطراف وی می‌کند،
  • هنگامی که خوابیده است، فریاد بسیار بلندی بالای سرش می‌کشد،
  • ملحفه‌ای سفید روی خود انداخته و در تاریکی شب، خود را یک شبح یا ملک‌الموت معرفی می‌کند،
  • شمشیر یا چاقو یا اسلحه‌ای گرم به طرف وی یا یکی از عزیزانش می‌کشد و مانند این موارد.

مجازات ترساندن دیگران

دراین باره در ماده‌ ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ بیان می‌شود:

هر گاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد، یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد، یا هر کار دیگری که که موجب هراس او می‌گردد، مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم شود، حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات، به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.

همچنین طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی ایران: «هر کس دیگری را به هر نحو تهدید به قتل، ضررهای نفسی، شرفی، مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

این ماده نشان می‌دهد که تهدید به هر شکل، مجازات‌هایی مانند شلاق یا زندان را در پی دارد. البته در موارد خاص و شدت تهدید، دادگاه ممکن است تصمیم بگیرد که مجازات‌های سخت‌تری را اعمال کند.

همچنین، اگر ترساندن منجر به ایجاد اضطراب شدید، ترس یا آسیب روانی در فرد شود، ممکن است علاوه بر مجازات کیفری، شاکی بتواند درخواست جبران خسارت روانی یا مادی نیز داشته باشد.

برای موارد خاص و نحوه دقیق اثبات و مجازات، مشورت با یک وکیل حقوقی متخصص می‌تواند کمک بزرگی باشد.

مطلب پیشنهادی:  آیا اعتراض به میزان مهریه امکان دارد؟

پرداخت دیه به فردی که از ترس فوت کرده است

پرداخت دیه به فردی که از ترس فوت کرده است

در مواردی که فردی به دلیل ترس شدید ناشی از تهدید یا حادثه‌ای جان خود را از دست می‌دهد، به‌طور کلی در نظام حقوقی ایران این موضوع به عنوان “قتل غیرعمد” شناخته می‌شود. اما این‌که آیا دیه تعلق می‌گیرد یا نه و چگونگی تعیین آن بستگی به شرایط و جزئیات واقعه دارد. در ادامه به برخی از نکات کلیدی در این خصوص اشاره می‌کنم:

  • ثبوت علیت ترس در مرگ: ابتدا باید ثابت شود که مرگ فرد مستقیماً ناشی از ترس شدید بوده است. این امر معمولاً با نظر کارشناسان پزشکی قانونی و شهادت شهود اثبات می‌شود.
  • قصد و نیت تهدید کننده: اگر فردی که تهدید کرده است، قصد و نیت ترساندن و ایجاد رعب و وحشت داشته و این تهدید منجر به مرگ شده است، این موضوع می‌تواند موجب مسئولیت کیفری و پرداخت دیه شود.
  • ماده 495 قانون مجازات اسلامی: این ماده بیان می‌کند که در مواردی که شخصی در اثر ترس شدید جان خود را از دست بدهد، تهدید کننده مسئول است و باید دیه پرداخت کند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، اگر تهدید به گونه‌ای باشد که به‌طور مستقیم باعث مرگ فرد گردد، تهدیدکننده مسئول شناخته می‌شود و باید دیه پرداخت کند. در این موارد، دادگاه بر اساس شواهد و مدارک موجود، نظر پزشکی قانونی و دیگر شواهد تصمیم‌گیری می‌کند.

رویه حقوقی

رویه حقوقی

  • شکایت و ثبت پرونده: خانواده متوفی می‌توانند با مراجعه به دادسرا شکایت خود را ثبت کنند و پیگیری‌های قانونی را آغاز کنند.
  • تحقیقات و نظر کارشناسان: دادگاه با انجام تحقیقات و استفاده از نظرات کارشناسان، به‌ویژه پزشکی قانونی، علت دقیق مرگ را بررسی می‌کند.
  • دادگاه و حکم: در نهایت دادگاه با بررسی تمام مدارک و شواهد، اگر ثابت شود که مرگ ناشی از ترس و تهدید بوده است، حکم به پرداخت دیه خواهد داد.

تعداد کلمات مطلب: 673

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

5 استعلام مهم که قبل از خرید ملک باید بگیرید!

انجام استعلام‌ های مناسب برا معامله ملک بسیار مهم است تا از مشکلات قانونی و مالی در آینده …