راهکارهای ساماندهی بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناس اقتصاد مسکن گفت: احیای بافت‌‌های فرسوده و ساخت مسکن در زمین‌های خالی، راهکار ساماندهی بازار مسکن است.
تخریب و بازسازی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، پیشنهاد برج سازی در بافت‌ های فرسوده توسط علی شماعی کارشناس مسکن مطرح شده است که در این باره می‌گوید: قیمت مسکن در دولت قبل بین ۷ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد و به همین دلیل متقاضیان واقعی از توان خرید برخوردار نیستند. اگر دولت بخواهد در بخش مسکن موفق شود باید برنامه میان‌مدت و بلندمدت برای خود ترسیم کند.

وی افزود: ما برای ساماندهی بازار مسکن ناچاریم مثل کشورهای توسعه‌یافته برج‌های ۱۰ تا ۲۰ طبقه احداث کنیم. بافت‌ های فرسوده حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد فضای شهری را به خود اختصاص داده‌اند که اگر در این محدوده‌ها اقدام به بلندمرتبه‌سازی با فضاهای سبز، خیابان‌کشی منظم و تامین خدمات کنیم تا حد زیادی نیاز مسکن پاسخ داده می‌شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن بیان کرد: در احداث شهرک و شهرهای جدید باید مسائلی مثل حمل‌ونقل، تامین آب و زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گیرد. باید این شهرک‌ها نزدیک شهر مادر باشد تا اگر نتوانستیم بخشی از خدمات آن را تامین کنیم، ساکنان با طی کمترین فاصله بتوانند از خدمات بهداشتی، آموزشی، درمانی و تفریحی شهر مادر استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی:  بیشترین تعداد معاملات مسکن متعلق به خانه های 6۰ تا 7۰ متری

بافت‌ های فرسوده

شماعی تصریح کرد: در شمال تهران قیمت هر متر خانه در مواقعی به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و خرید مسکن در این مناطق از توان اقشار پایین و حتی متوسط جامعه خارج شده است. در این شرایط بافت‌های فرسوده به عنوان یک ظرفیت رها شده است.

وی، ایجاد ساز و کارهایی برای جلوگیری از احتکار مسکن را از دیگر راهکارهای تعادل بخشی به این بازار دانست و گفت: بسیاری از شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و افراد، دهها و صدها آپارتمان را بایکوت کرده‌اند که سود ببرند. اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند در ورود این آپارتمان‌ها به بازار مصرف موثر باشد.

مطالعه بیشتر: مطلب «بازار اجاره، بی رونق شد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …