اولین کامپیوتر جهان 2000 سال قدمت دارد!

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خیلی‌ها تصورشان این است که اولین کامپیوتر جهان در 1943 میلادی ساخته شد است! کامپیوتری که نامش انیاک بود و برای محاسبه شلیک موشک‌ها و بعدترها برای محاسبه بمب‌های هیدروژنی مورد استفاده قرار می‎‌گرفت؛ اما کشفیات اخیر تمام تصورات بشر را برهم زده است.
اولین کامپیوتر جهان

حقیقت این است که به‌تازگی شی عجیبی در یک کشتی شکسته یونانی در کف اقیانوس‌ها کشف شده که عنوان اولین کامپیوتر جهان را به خود اختصاص داده است. نکته عجیب و جالب درباره این شی آن است که حدود دو هزار سال قدمت دارد! دلتامگ در این مقاله راز این کامپیوتر باستانی را برملا خواهد کرد.

کشف اولین کامپیوتر جهان در یک کشتی یونانی!

به‌تازگی محققان در یک کشتی یونانی که متعلق به سال 1901 است، وسیله‌ای عجیب و پیچیده‌ای را کشف کرده‌اند که متعلق به دو هزار سال پیش است. نکته جالب اینجاست که این شی عجیب تمام محاسبات دانشمندان را درباره اولین کامپیوتر جهان برهم زده است.

از اولین کامپیوتر جهان برای چه چیزی استفاده می‌شده است؟

از این وسیله که با نیروی دست تنظیم می‌شده برای تشخیص زمان استفاده می‌کردند! نکته عجیب‌تر اینکه این دستگاه حتی قادر بوده که زمان حرکت خورشید، ماه و سیارات ردیابی کند. همچنین از آن به‌عنوان تقویم هم استفاده می‌شده است؛ اما عجیب‌ترین نکته این است که اولین کامپیوتر جهان حتی توانایی تشخیص زمان وقوع کسوف و خسوف را هم داشته است!

کشف اولین کامپیوتر جهان در یک کشتی یونانی!

اولین کامپیوتر جهان چگونه کار می‌کرده است؟

حقیقت این است که این کامپیوتر دستگاهی به نام Antikythera است که ساختار پیچیده و حیرت‌انگیزی دارد. علیرغم اینکه به نظر می‌رسد این دستگاه مکانیسم نسبتا ساده داشته باشد؛ اما در واقع از زمان خود بسیار جلوتر بوده و از نظر فنی، پیچیده‌تر از هر ابزار دیگری است که حتی در ۱۰۰۰ سال آینده آن اختراع شده است!

مطلب پیشنهادی:  آیا انسان می‌تواند شخصیت خود را تغییر دهد؟

ظاهرا این وسیله عجیب 82 قطعه جدا داشته که متاسفانه تنها یک سوم ساختار اصلی آن باقی مانده است. این یک سوم در حال حاضر شامل 30 چرخ‌دنده برنزی است. جالب است بدانید که یونانیان باستان باور داشتند که این خورشید و سایر سیارات جهان هستند که به دور زمین می‌چرخند پس دانشمندان معتقدند که اولین کامپیوتر جهان حرکت خورشید، ماه و سیارات را بر روی حلقه‌های متحدالمرکز ردیابی می‌کرده است.

اولین کامپیوتر جهان چگونه کار می‌کرده است؟

سخن پایانی

در حال حاضر تحقیقات دانشمندان دانشگاه لندن بر روی اولین کامپیوتر جهان همچنان ادامه دارد و آن‌ها در تلاش هستند تا با مدل‌سازی سه‌بعدی معمای نحوه عملکرد این دستگاه شگفت‌انگیز را حل کنند. با این حساب باید قبول کنیم که این دستگاه دو هزار ساله باستانی جای انیاک را در جهان مدرن گرفته است. با این حساب هرچه جلوتر می‌رویم بیشتر متوجه می‌شویم که انسان واقعا اولین موجود هوشمند کیهان است که توانسته از قرن‌ها پیش به چنین تکنولوژی‌هایی دست یابد. ما هنوز هم خیلی راه داریم تا بفهمیم که انسان خردمند هوشمند چقدر در تکنولوژی پیشرفت کرده بوده است.

تعداد کلمات مطلب: 418

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

تالاب میانکاله، تماشای پرندگان مهاجر

تالاب میانکاله، یکی از شگفتی‌های شمال ایران است که در نزدیکی بهشهر واقع شده و مامنی امن بر…