نقش مهدکودک را در رشد اجتماعی بچه‌ها جدی بگیرید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ممکن است کودکی در نقاشی توانمندی چشمگیری داشته باشد و یا به خوبی آواز بخواند. شناخت بهتر این موارد در مهدکودک راحت تر می شود.
مهدکودک

مهدکودک محلی است برای مراقبت، شناخت استعدادها، رشد عاطفی، جسمی، فکری، رفتاری، گفتاری و خلاقیت کودکان در سنین پیش دبستانی. با آموزش کودکان به کمک روش های روانشناسی کودک مانند بازی، نقاشی، فعالیت گروهی با همسالان، آواز به رشد فکری و توانایی های کودکان کمک می کند. همچنین کودکان را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. برای آشنایی با مزایای فرستادن بچه ها به مهد، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

مهدکودک خوب است یا بد؟

مهدکودک همیشه جوانب مثبت و منفی داشته است. برخی معتقدند با رفتن به مهد کودک و دوری از خانواده، کودک به درستی تربیت نمی شود و یا ممکن است مهد کودک بر روابط کودک و والدین تاثیر منفی بگذارد. نمی توان انکار کرد که مهد کودک به همان اندازه که در تربیت و رشد کودک تاثیر مثبت دارد، می تواند مضر هم باشد. اما اگر مهد کودک دارای استانداردهای بین المللی باشد به راحتی می توانیم بچه ها را به مهد کودک بفرستیم.

مهدکودک

چرا باید بچه ها را به مهدکودک بفرستیم؟

مهدکودک نقش مهمی در رشد اجتماعی کودکان دارد. در این محیط، کودکان با سایر همسالان خود ارتباط برقرار می کنند و آموزش هایی می بینند که ممکن است والدین از آن بی اطلاع باشند. کودکستان فرصتی را برای کودکان فراهم می کند تا با همسالان خود بازی کنند و رفتارهای متناسب با سن خود را بیاموزند. در اینجا شما را با برخی از ویژگی های مثبت مهد کودک آشنا می کنم:

کودکان در مهدکودک از نظر اجتماعی رشد خواهند کرد

کودکی که همیشه در خانه است و به جز پدر و مادرش با کسی ارتباطی ندارد در مقایسه با کودکانی که به کودکستان می روند، رشد اجتماعی ضعیف تری دارد. همچنین می تواند خجالتی و وابسته تر هم باشد. مهد کودک مکانی را برای کودک فراهم می کند که ساعت ها از خانه و والدین دور باشد. قرار دادن کودک در محیط جدید و تعامل با همسالان، روند اجتماعی شدن کودک را تسریع می کند. در مهدکودک، کودکان با سایر همسالان خود بازی می کنند، راه های ارتباط با دیگران و دوست یابی را یاد می گیرند. این محیط به کودک کمک می کند تا استقلال مناسب سن خود را به دست آورد.

مهدکودک و پیش دبستانی کودکان را برای رفتن به مدرسه آماده می کند

برخی از کودکانی که به کودکستان نرفته اند پس از ورود به مدرسه علائمی از جمله اضطراب، فوبیای مدرسه و پریشانی را نشان می دهند. آنها نمی خواهند به مدرسه و فعالیت های آموزشی بروند. مهدکودک و پیش دبستانی فضای آموزشی کوچکی است که کودکان را برای رفتن به مدرسه آماده می کند. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که به کودکستان می روند، عملکرد تحصیلی بهتری در مدرسه دارند. همچنین مهد کودک زمینه های اساسی آموزش مدرسه را برای کودک فراهم می کند.

مطلب پیشنهادی:  روانشناسی افراد شوخ طبع

مهدکودک

کودکان از چه سنی می توانند به مهدکودک بروند؟

روانشناسان کودک معتقدند کودکان می توانند بعد از 3 سالگی به کودکستان بروند، فرستادن کودکان به مهد کودک قبل از 3 سالگی اشتباه است. زیرا بسیاری از کودکان خردسال تحمل جدایی از والدین به خصوص مادرشان را قبل از سه سالگی ندارند. در نتیجه ممکن است از اختلال اضطراب جدایی، رنج ببرند. در چنین شرایطی محیط کودکستان برای خردسالان استرس زا و اضطراب آور خواهد بود. عکس العملی که کودکان در چنین شرایطی نشان می دهند; ترس از مهد کودک، بیماری، اضطراب، شب ادراری و… است. کودکانی که قبل از سه سالگی به مهدکودک می روند، بیش از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی هستند. پس اگر می خواهید فرزندتان را به مهد کودک بفرستید، این کار را بعد از 3 یا 4 سالگی انجام دهید.

چگونه یک مهدکودک انتخاب کنیم؟

نظارت بر کار مهد کودک در ایران بر عهده سازمان بهزیستی است.  شبکه الکترونیکی مهد کودک های ایرانی به آدرس emahd.ir قابل دسترس است. در این وب سایت می توانید لیست مهدکودک های شهر و محل زندگی خود را بیابید.

سخن پایانی

کودکان در مهد کودک فعالیت‌های گوناگونی انجام می‌دهند. آواز می‌خوانند، با اعداد آشنا می‌شوند، نقاشی می‌کشند، بازی می‌کنند، حتی در برخی از مهدکودک‌ها زبان‌های دوم و سوم به کودکان آموزش داده می‌شود. مهد کودک به کشف استعداد کودکان کمک می‌کند و شناخت بهتر این موارد به والدین کمک می‌کند تا نیازها و خواسته‌های کودک را در نوجوانی بهتر درک کنند. هم‌چنین می‌تواند موفقیت‌های شغلی و اجتماعی کودک را در سنین نوجوانی و بزرگسالی تضمین نماید.

تعداد کلمات مطلب: 720

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

به دنبال رد پای نوح در دشت مغان اردبیل

دشت مغان یکی از زیباترین دشت‌های ایران است که در استان اردبیل واقع شده است. در این مقاله ا…