زنگ خطر عرضه مسکن نوساز در تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمارها نشان می‌دهد رغبت سازندگان تهرانی برای ساخت‌وساز مسکونی از اوایل سال گذشته کمتر شده است؛ در ادامه به چرایی این موضوع خواهیم پرداخت.
تهاتر نفت با ساخت مسکن
به گزارش «مجله ملکی دلتا»، آمارهای رسمی نشان می‌دهد در زمستان گذشته، تعداد واحدهای پیش‌بینی شده برای تولید در تهران نزدیک به 24 درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است؛ این در حالی است که بی‌رغبتی سازندگان تهرانی می‌تواند از اواسط امسال به کاهش محسوس عرضه مسکن نوساز در بازار پایتخت منجر شود.

بی‌رغبتی سازندگان تهرانی

پس از جهش ۶۰۰ درصدی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران و به‌ دنبال تداوم تورم سنگین در بازار زمین و مصالح ساختمانی، وضعیت بازار و تولید مسکن به‌ گونه‌ای شده که سازندگان کمتری در تهران برای آغاز پروژه خانه‌سازی جدید رغبت نشان می‌دهند.

ساخت‌ و ساز مسکونی

اشتیاق سازندگان شهرستان

انبوه‌سازان، بالا رفتن هزینه ساخت پروژه مسکونی در پایتخت به‌ دلیل گرانی زمین و کاهش قدرت خرید را یکی از مهم‌ترین عوامل عقبگرد سازندگان تهرانی عنوان می‌کنند، در حالی‌ که با همان سرمایه امکان چندین برابر ساخت‌وساز در سایر نقاط شهری وجود دارد.

در این شرایط، از اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران اینگونه برمی‌آید که در زمستان ۱۳۹۹، تعداد ۱۳۷ هزار و ۱۹۰ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده که این تعداد نسبت به فصل پاییز 20 درصد و نسبت به پاییز سال قبل از آن ۱۴.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  چرا آمار خرید ملک در ترکیه خبرساز شد؟

هزینه بالا و چشم‌انداز مبهم

در ۳ سال اخیر و در شرایطی که در سایه افت ارزش ریال و جهش نرخ ارز، قیمت انواع کالاهای سرمایه‌ای از جمله مسکن کاهش پیدا کرده، بازار معاملات این کالاها به‌دلیل متناسب نبودن میزان افزایش قیمت با رشد درآمد خانوارها با رکود و کسادی مواجه شده است.

کم شدن بازار کالاهای سرمایه‌ای به‌خصوص بازار مسکن در حالی تولیدکنندگان ساختمان را با چالش فروش تولیدات مواجه می‌کند که همزمان تورم سنگینی بر بازار نهاده‌های ساختمانی به‌خصوص مصالح پرمصرف سایه انداخته و عملا هزینه تولید به‌صورت تصاعدی بالاتر رفته است.

همه این اتفاقات در حالی دامنگیر تولید مسکن شده که قدرت خرید سرمایه در گردش ریالی سازندگان مسکن در ۳ سال گذشته به یک‌چهارم و حتی کمتر رسیده و عملا بسیاری از سازندگان خرد به‌واسطه ناتوانی از تأمین هزینه‌های جاری، از ادامه فعالیت تولیدی بازمانده‌اند.

مطالعه بیشتر: مطلب «عقبگرد سازندگان تهرانی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …