نکات حقوقی قولنامه را بدانید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قولنامه نوعی قرارداد اولیه مابین خریدار و فروشنده است که به موجب آن فروشنده ملکی را به خریدار واگذار کرده و طی قرارداد شرایط این واگذاری به نام قولنامه مشخص خواهد شد.
نکات حقوقی قولنامه

قولنامه یک عمل حقوقی حاصل اراده دو طرف است که می‌خواهند با این عمل، حقوق و تکالیفی در روابط حقوقی ایجاد کنند. «مجله ملکی دلتا» درخصوص نکات حقوقی قولنامه بیشتر شرح خواهد داد.

قولنامه در شرایطی نوشته خواهد شد که دو نفر تمایل دارند ملکی را خرید و فروش کنند اما ملزومات مقدماتی آن وجود ندارد. بر فرض مثال خریدار قادر به پرداخت همه پول به صورت یکجا نبوده و یا فروشنده نمی‌تواند سریعا ملک را تحویل خریدار دهد.

به هنگام نوشتن قولنامه خریدار موظف است که در مدت زمان تعیین شده پول را به فروشنده کامل بپردازد و فروشنده نیز حق فروش ملک را به شخص دیگری ندارد.

اعتبار قولنامه به دلیل اینکه توسط خود افراد نوشته شده و ماموران دولتی در آن نقشی ندارند، با اعتبار اسناد رسمی برابر نیست.

نکات حقوقی در نوشتن قولنامه

نکات حقوقی در نوشتن قولنامه

فرقی ندارد شما خریدار یا فروشنده هستید، بایستی به قوانین نوشته شده در قولنامه پایبند باشید. در صورت عدم تعهد به بندهای قولنامه طرف مقابل مجاز به دریافت وجه التزام است. وجه التزام نوعی جریمه است برای شخصی که قول و قرارهای خود را انجام نداده است.

همزمانی معامله از نکات حقوقی قولنامه است که هم خریدار و هم فروشنده ملزم به انجام آن هستند. به این صورت که طرفین قرارداد قدم به قدم و همزمان تعهدات خود را اجرایی می کنند. تاوقتی که کار انتقال سند به طور کامل انجام نگرفته است، خریدار نباید تمام مبلغ معامله را بپردازد. از سوی دیگر تا زمانی که فروشنده پول خود را کاملا دریافت نکرده است نباید سند را به نام خریدار منتقل کند.

مطلب پیشنهادی:  آیا به زن دارای اختلالات روانی مهریه تعلق می‌گیرد؟

در قولنامه باید طریقه پرداخت و واگذاری دقیقا مشخص شود؛ در صورتی که خریدار برای تسویه حساب، چک ارائه می‌دهد باید مشخصات چک را به طور دقیق در قولنامه ذکر کند.

اگر کسی که قولنامه را امضا می‌کند، خود مالک نیست بلکه وکیل یا ولی یا قیم مالک است، خریدار باید دلایل احراز سمت آنها را بررسی کند. حق فروش و گرفتن قیمت مال باید در وکالت‌نامه ذکر شده باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «آیا ملک قولنامه‌ای قابل توقیف است؟» را از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …