کشف جدید دانشمندان از نیمه پنهان ماه

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فضاپیمای "Chang'e 4" متعلق به آژانس ملی فضایی چین روز پنجشنبه 13 دی 97 بر روی نیمه پنهان ماه فرود آمد. "چانگی 4" اولین فضاپیمایی است که وارد نیمه پنهان ماه شد و چین اولین کشوری است که این کار را انجام داده است. ماموریت Changi 4 بسیار مهم و تاریخ ساز است.

اهمیت این مأموریت را می توان یکی از شایستگی های مختلف علمی، سیاسی و فضایی فعلی سنجید. آلمان، سوئد و هلند نیز در این ماموریت با چین همکاری کردند. در این مقاله از دلتا مگ، می‌خواهیم این ماموریه را بررسی کنیم و ببینیم که در نیمه پنهان ماه چه خبر است؟

نیمه پنهان ماه کجاست؟

هر چرخش ماه (به عبارت دیگر یک روز و یک شب ماه) تقریباً برابر با هر چرخش ماه به دور زمین است. این حالت که به مسدود کردن جاذبه معروف است، به این معنی است که ما فقط یک طرف ماه را از زمین می بینیم و نیمه دیگر ماه همیشه از چشم ما پنهان است.

گاهی به سمت پنهان ماه، «ضلع تاریک ماه» نیز گفته می شود. عنوان تاریک ماه، احتمالا شما را به یاد آلبوم معروف «پینک فلوید» می اندازد. البته، این نام صحیح نیست؛ زیرا قسمت تاریک ماه هم توسط خورشید روشن می شود.

نیمه پنهان ماه مملو از مناطق تاریکی است که ما آنها را “اقیانوس های قمری” می نامیم که به این دلیل است که نیمه پنهان ماه، پوسته ضخیم تر دارد که از رسیدن مواد مذاب لایه های پایینی به سطح ماه جلوگیری می کند. بنابراین، دهانه‌های برخوردی در نیمه پنهان ماه بیشتر از آنچه در سمت زمین قابل مشاهده است وجود دارد.

نیمه پنهان ماه

چالش ها و فعالیت های فرود در نیمه پنهان ماه

فرود در نیمه پنهان ماه کار آسانی نیست. زمانی که فضاپیما پشت ماه پنهان شود، فرصت تماس مستقیم آن با زمین از بین خواهد رفت. در طول ماموریت Chang’e 4، این فضاپیما به تنهایی و بدون کنترل از راه دور یک محل فرود ایمن را انتخاب کرد و سعی کرد از خطرات پیش رو در هنگام فرود مستقل و خودگردان پویا جلوگیری کند.

همانطور که گفته شد، سمت تاریک ماه هرگز رو به زمین نیست و بنابراین ارتباط مستقیم بین فضاپیما و زمین نمی تواند برقرار شود. چینی ها برای برقراری ارتباط، مدارگردی را در فاصله 65 هزار کیلومتری از سطح ماه قرار داده اند که می تواند همزمان با فضاپیما و زمین ارتباط برقرار کند.

در ماموریت Changei 4، یک فرودگر و یک ماه نورد کوچک به نام “Yutu-2” سطح ماه را کاوش کردند. بر روی کاوشگر و مریخ نورد ابزارهای علمی مختلفی نصب شده است که در طول ماموریت فعالیت های علمی مختلفی را انجام می دهند.

آزمایش های این ماموریت

یکی از آزمایش های جالبی که در این ماموریت انجام شد، بررسی شرایط توسعه حیات در ماه بود. فرودگر در یک محفظه بسته با شرایط بیولوژیکی مشابه زمین قرار داده شد که حاوی دانه های برخی گیاهان و تخم برخی از حشرات است. تنها تفاوت شرایط زندگی در این محفظه با زمین، گرانش کمتر ماه در مقایسه با زمین است. هدف اصلی از ارسال ظرف بررسی شرایط رشد و احتمال تولید میوه از دانه ها و تخم حشرات است.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه باقالی پلو با مرغ ریش ریش

اما محل فرود چانگی 4 نیز جاذبه های زیادی دارد. این فضاپیما در دهانه برخوردی فون کارمان در حوضه قطب جنوب-آیتکن فرود آمد. منطقه ای که بیشترین گسترش و قدیمی ترین را در میان سازه های ضربه ای روی سطح ماه دارد. مطالعه دقیق این منطقه می تواند به دانشمندان در کشف اسرار مانند چگونگی شکل گیری ماه و تاریخچه منظومه شمسی کمک کند.

علاوه بر این، یکی از ابزار Chang’e-4 مشاهدات نجوم رادیویی را به دور از سروصدای شبکه های رادیویی زمینی انجام خواهد داد. به دلیل عدم وجود جو و نویز رادیویی، نیمه پنهان ماه یکی از بهترین مکان ها برای رصدهای نجومی است. در مقاله‌ای هم راجع به کشف تازه‌ای در قطب جنوب ماه نوشته‌ایم.

نیمه پنهان ماه

گام بزرگ چین به فضا

همانطور که اشاره کردیم، چین دیگر فقط دنباله‌روی فعالیت‌های دیگر سازمان‌های فضایی نیست، بلکه به تنهایی توانسته است تاریخ بسازد. در سال 2018، پس از ایالات متحده، چین بیشترین بودجه را به تحقیقات علمی اختصاص داد و بیش از هر کشور دیگری موشک به فضا پرتاب کرد. چین بی سر و صدا در حال توسعه صنعت فضایی خود بوده است. چینی ها حتی اعلام کردند که به زودی سیستم ناوبری جدیدی را راه اندازی خواهند کرد که می تواند به نوعی رقیب GPS یا سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) باشد.

سخن آخر

. برنامه Chang’e چین با این ماموریت به پایان نمی رسد و در مرحله بعدی این برنامه، چین دو فضاپیم Chang’e 5 و 6 را به نیمه ماه ارسال می کند. هدف از این ماموریت ها جمع آوری نمونه از نیمه پنهان ماه و بازگرداندن آنها به زمین است.

آمریکا، روسیه، چین، اروپا و شرکت‌های فضایی خصوصی مانند اسپیس ایکس آینده‌ای هیجان‌انگیز را برای کسانی که می‌خواهند بدون محدودیت فضا را کشف کنند، نوید می‌دهند. در مقاله های بعدی از نتایج این ماموریت سخن خواهیم گفت.

تعداد کلمات مطلب: 767

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    3 آبان 1402 در 2:38 ب.ظ

    ۱۰۰

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

تالاب میانکاله، تماشای پرندگان مهاجر

تالاب میانکاله، یکی از شگفتی‌های شمال ایران است که در نزدیکی بهشهر واقع شده و مامنی امن بر…