نکات جدید پیرامون قانون مالیات بر ارث

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مالیات بر ارث در واقع حقی برای دولت در اموال متوفی است که وراث موظف به پرداخت آن هستند اما این مالیات دارای قوانین و شرایط خاصی برای پرداخت است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
قانون مالیات بر ارث

قانون مالیات بر ارث جدید از جمله قوانین مهم و بسیار پرکاربرد شناخته می‌شود. در قانون سابق ایرادات مالیاتی  بسیار زیادی از طرف مردم به رویه مالیات‌‌گیری از ارث پیش می‌آمد، به گفته عموم مردم این قوانین اصلا عادلانه نبود. همراه دلتامگ باشید تا قانون جدید مالیات بر ارث را بررسی کنیم.

نحوه محاسبه مالیات طبق قانون مالیات بر ارث جدید

طبق ماده ۱۷ ق.م.م، (قانون مالیات مستقیم) اموال و دارایی‌هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می‌یابد، به شرح زیر دارای مالیات بر ارث است:

  • نسبت به سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار به استثنای موارد مندرج در بند ۲ این ماده و سودهای متعلق به آن‌ها و همچنین سود سهام و سهم الشرکه تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث یا پرداخت و تحویل به آن‌ها به نرخ سه درصد ۳%.
  • نسبت به سهام و سهم الشرکه و حق تقدم آن‌ها یک و نیم ۱.۵ برابر نرخ‌های مذکور در تبصره ۱ ماده ۱۴۳ و ماده ۱۴۳ مکرر ق.م.م طبق مقررات مزبور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.
  • طبق قانون مالیات بر ارث نسبت به حق الامتیاز و سایر اموال و حقوق مالی که در بند‌های مذکور به آن‌ها تصریح نشده است، به نرخ ده درصد ۱۰%  ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث.
  • نسبت به انواع وسایل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد ۲% بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.

نحوه محاسبه مالیات طبق قانون مالیات بر ارث جدید

  • طبق قانون مالیات بر ارث جدید، نسبت به اموال و دارایی‌هایی که متعلق به متوفای ایرانی که در خارج از کشور قرار دارد، بعد از کسر مالیات بر ارث که از آن بابت دولت محل وقوع اموال و دارایی‌ها پرداخت شده است به نرخ ده درصد  ۱۰%  ارزش ماترک که ماخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع مال قرار گرفته است. در صورت عدم شمول مالیات بر ارث در کشور مزبور به ماخذ ارزش روز انتقال یا تحویل به نام وراث.
مطلب پیشنهادی:  پول معامله ملکی خود را تضمین کنید

طبق تبصره ۱ ماده ۱۷ ق.م.م، محاسبه و گرفتن مالیات بر ارث در مورد متوفی قبل از لازم الاجرا شدن قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه مورخ ۳۱/۴/۱۳۹۴ (تاریخ اجرای اصلاحیه یاد شده از ابتدای سال ۱۳۹۵ است) اعم از اینکه پرونده مالیاتی برای آن‌ها تشکیل شده یا نشده باشد، مشمول حکم ماده ۱۷ ق.م.م نخواهد بود.

مطابق تبصره ۲ ماده ۱۷ ق.م.م، نرخ‌های مذکور در این ماده مربوط به وراث در طبقه اول است. اگر وراث طبقات دوم و سوم باشند، نرخ‌های مذکور در این ماده به ترتیب دو و چهار برابر می‌شود.

طبق تبصره ۳ ماده ۱۷ ق.م.م، زمانی‌که متوفی و وراث، تبعه خارجی باشند، اموال و دارایی‌های متوفی که در ایران واقع است، مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه اول خواهد بود.

وراث

مطابق تبصره ۴ ماده ۱۷ ق.م.م، در مواردی که وراث سهم خود از اموال موضوع بندهای ۲، ۴ و ۵ این ماده را به اشخاص ثالث یا وراث دیگر منتقل کنند، علاوه بر مالیات بر ارث به شرح فصل مالیات بر ارث، مشمول مالیات طبق مقررات فصول مربوط خواهند بود.

مطابق تبصره ۵ ماده ۱۷ ق.م.م، حقوق ناشی از عقد اجاره به شرط تملیک با بانک‌ها و سایر نهاد‌های مالی و اعتباری، نسبت به عرصه و اعیان املاک بر اساس ارزش معاملاتی در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث محاسبه خواهد شد.

بر اساس ماده ۳۸ ق.م.م، اموالی که نذر می‌شود یا از طرف متوفی وصیت می‌شوند و حسب مورد به وراث منتقل می‌شود، به نرخ مذکور در ماده ۱۷ ق.م.م و در صورتی که به غیر وراث به استثنای اشخاص مذکور در بند ۳ ماده ۲۴ ق.م.م، منتقل شود مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود.

تعداد کلمات مطلب: 600

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. محمد صالحی

    23 دی 1402 در 5:23 ق.ظ

    ممنون از مطالب مفید و کاربردی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

مستاجر باید در ازای اجاره یک ملک تجاری یا مسکونی، مبلغی تحت عنوان اجاره و نیز ودیعه به صاح…