آیا صیغه کردن زن بعد از طلاق ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از سوالاتی که بسیاری از خانم‌ها از ما می‌پرسند آن است که آیا صیغه کردن زن بعد از طلاق ممکن است؟
شرایط صیغه کردن زن بعد از طلاق

صیغه کردن زن بعد از طلاق نسبت به آقایان دارای شرایطی است که باید قبل از ازدواج مجدد در خصوص آن‌ها اطلاعات لازم را داشته باشید. در واقع شرایط ازدواج باتوجه‌به انواع طلاق و مسائل آن برای زن نسبت به مرد متفاوت است. همراه دلتامگ باشید.

شرایط صیغه کردن زن بعد از طلاق

صیغه کردن زن بعد از طلاق شرایط خاص خود را دارد. در واقع می‌توان گفت پاسخ سؤال آیا زن بعد از طلاق می‌تواند صیغه شود؟ مثبت است؛ اما لازم است که زن باتوجه‌به موقعیتی که دارد، یک‌سری اصول را رعایت کند. صیغه و ازدواج موقت برای زن و مرد دارای محدودیت‌هایی است که در صورت عدم وجود آن‌ها در طرفین، صیغه صحیح نیست. در ادامه به شرایط صیغه بعد از طلاق می‌پردازیم.

اهلیت قانونی طرفین

یکی از مهم‌ترین و اولین شرایط برای صیغه بعد از طلاق برخورداری از اهلیت قانونی است. اهلیت داشتن به معنی رشید بودن و برخورداری از بلوغ عقلی و جسمی است.

قصد و رضای قلبی

یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط برای صیغه کردن زن بعد از طلاق داشتن قصد و رضای قلبی است. یک زن مانند مرد باید دارای رضایت کامل بوده و هیچ فشار و اکراهی را نباید متحمل شود.

صیغه کردن زن بعد از طلاق

وجودنداشتن موانع نکاح

از موانع نکاح زن جهت ازدواج مجدد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قرارنداشتن زن در دوران عده
  • نبودن در حالت احرام
  • نداشتن قرابت با طرف مقابل
  • داشتن اذن پدر یا جد پدری برای دختر باکره

لازم به ذکر است زنی که بعد از طلاق از همسرش باکره باشد، نیازی به نگه‌داشتن عده برای وی وجود ندارد.

آیا زن بعد از طلاق می‌تواند صیغه شود؟

نکاح دارای انواع مختلفی است که یکی از این موارد، نکاح موقت است. در صیغه زن و مرد باید با رعایت شرایط لازم، در مدت مشخص و تعیین میزان مهریه به عقد یکدیگر درآیند. صیغه محرمیت می‌تواند به‌صورت عربی یا فارسی توسط عاقد یا خودزن و مرد جاری شود.

مطلب پیشنهادی:  چگونه مشاورین املاک مجاز را شناسایی کنیم؟

بر خلاف تصور بسیاری از افراد مهریه زن در صیغه یا ازدواج مجدد هیچ تفاوتی با ازدواج اول نداشته و زن می‌تواند با توافق همسر خود هر چیزی را که دارای مالیت است به‌عنوان مهریه تعیین کند.

طبق قانون مدنی صیغه کردن زن بعد از طلاق مانعی ندارد، البته همان‌طور که گفته شد، لازم است مدت زمانی را تحت عنوان عده نگه دارد؛ بنابراین بعد از پایان مدت عده و در صورت دارابودن اهلیت، جهت جاری‌شدن عقد موقت، می‌تواند اقدام کند.

نگه‌داشتن عده به این دلیل واجب و ضروری است که اگر طلاق از نوع رجعی باشد، همسر می‌تواند در این دوران به زن رجوع کند. درصورتی‌که از این نوع طلاق هم نباشد، لازم است به احترام زندگی مشترک و احتمال بارداری، این دوره را نگه دارد.

آیا زن بعد از طلاق می‌تواند صیغه شود؟

زمان مناسب برای صیغه بعد از طلاق

قابل‌ذکر است مدت‌زمان عده طلاق برابر با سه طهر یا سه ماه (گذشتن 3 ماه از آخرین پریود زنان) بعد از جاری‌شدن صیغه طلاق است که ازدواج زن مطلقه در این مدت ممنوع خواهد بود. البته در مورد زن باکره، زنی که اصلاً با همسر خود رابطه نزدیکی برقرار نکرده است و زن یائسه، رعایت عده طلاق ضرورتی ندارد.

باتوجه به توضیحاتی که دادیم، زنان باکره، یائسه برای ازدواج مجدد خود، احتیاجی به رعایت کردن عده ندارند. در حالی که زنان غیرباکره و غیریائسه باید حداقل این 3 ماه را از ازدواج مجدد خودداری کنند. چرا که عواقب نگه نداشتن عده می‌تواند باطل شدن صیغه ازدواج و حرمت ابدی بین طرفین را به دنبال داشته باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین شرایط صیغه کردن زن بعد از طلاق نگه داشتن عده بعد از طلاق است.

تعداد کلمات مطلب: 582

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

مستاجر باید در ازای اجاره یک ملک تجاری یا مسکونی، مبلغی تحت عنوان اجاره و نیز ودیعه به صاح…