افراد مبتلا به بیش فعالی چگونه می‌توانند زندگی سالمی داشته باشند؟

1
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زندگی با بیش فعالی می‌تواند سخت و پیچیده باشد. با رعایت یک سری نکات ساده می‌توانید علائم این اختلال را کنترل و مدیریت کنید.
چگونه با بیش فعالی زندگی سالمی داشته باشیم؟

بیش فعالی بزرگسالان یا ADHD نوعی اختلال مغزی است. افراد مبتلا به این اختلال با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کم توجهی: یا داشتن مشکل در توجه کردن
  • بیش‌فعالی: داشتن انرژی بیش از حد برای تحرک و پرحرفی
  • تکانشگری: انجام رفتارهای پرخطر بدون پشتوانه فکری و منطقی

در ادامه این مقاله راهکارهایی برای افراد مبتلا به ADHD  ارائه داده‌ایم که بتوانند زندگی سالمی داشته باشند.

چند نکته مفید برای زندگی با بیش فعالی

انجام کارهای ساده و روزمره گاهی برای افراد مبتلا به بیش‌فعالی فرسایشی و سنگین است. اعمال ساده‌ای مثل خرید کردن، پرداخت قبوض یا امور مربوط به خانه برای افراد مبتلا به این اختلال سخت است.

تمام افراد در لحظاتی از زندگی دچار مشکلاتی مثل نوسانات خلقی، کاهش تمرکز و مشکل در سازمان‌دهی امور می‌شوند؛ اما افراد درگیر ADHD هر روز با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. اگر به این اختلال دچار هستید، با رعایت نکات زیر می‌توانید زندگی راحت‌تری داشته باشید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

پزشکان رژیم غذایی خاصی برای افراد مبتلا به بیش فعالی پیشنهاد نمی‌دهند. اما داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت جسمانی و روانی ضروری است. مصرف فراوان میوه و سبزیجات در کنار غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم به شما پیشنهاد می‌شود.

رژیم غذایی مناسب افراد مبتلا به بیش فعالی

داروها را به موقع مصرف کنید

در صورت مصرف دارو برای درمان بیش فعالی یا مشکلات دیگر، باید آن‌ها را سر وقت مصرف کنید. همچنین از تغییر میزان مصرف دارو بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید

زمان خلوتی از شبانه‌روز را برای برنامه‌ریزی روز آینده خود انتخاب کنید. معمولاً شب قبل از خواب بهترین زمان است. یک فهرست واقع‌گرایانه از کارهای روزانه خود تهیه کنید. کارهایی را که می‌خواهید انجام دهید را با کارهایی که به انجام آن‌ها راغب نیستید، جایگزین کنید.

با استفاده از دفترچه‌های برنامه‌ریزی آماده، اپلیکیشن‌های یادآوری کننده، تایمر یا چسباندن برگه‌های یادداشت روی در یخچال یا میز کار، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. تنظیم زنگ هشدار گوشی تلفن همراه برای یادآوری قرارها و دیدارها، ایده خوبی است.

آرام و آگاهانه نفس بکشید

پزشکان پیشنهاد می‌کنند که افراد مبتلا به بیش فعالی در مواقع شروع تکانه‌های عصبی، تنفس آگاهانه داشته باشند. برای این کار باید تا ۱۰ بشمارید و به آرامی عمل دم و بازدم را انجام دهید. سعی کنید تنفس را ارادی و آگاهانه انجام دهید. معمولاً تکانه‌های عصبی با این کار به زودی می‌گذرند.

انرژی اضافه خود را در جای مناسب به کار ببرید

ورزش کردن بهترین کار برای صرف انرژی است. هر چند انجام آن برای افراد مبتلا به بیش فعالی از افراد دیگر به مراتب سخت‌تر است. با انجام حرکات ورزشی روزانه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، می‌توانید علائم ADHD را کنترل کنید. اگر وقت رفتن به باشگاه ندارید، پیاده‌روی کنید. بعد از ورزش کردن خواهید دید که تمرکز شما تا چه حد افزایش پیدا کرده است.

نسبت به زمان، دید واقع‌گرایانه داشته باشید

ممکن است انجام کارها برای شما کمی بیشتر از دیگران زمان ببرد. این اشکالی ندارد. برای همین لازم است برای انجام امور روزمره خودتان، زمان‌بندی معقولی در نظر بگیرید و در بین انجام کارها، حتما زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

مطلب پیشنهادی:  5 راهکار برای افزایش هورمون دوپامین و احساس خوشبختی بیشتر

زمان‌بندی واقع‌گرایانه داشته باشید

عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید

زمان‌هایی که در حال انجام کارهای مهم روزمره هستید، بهتر است عوامل حواس پرتی را از خودتان دور نگه دارید. اگر می‌بینید که صدای موزیک بلند حواس شما را پرت می‌کند و نمی‌توانید تمرکز کنید، صدای آن را کم کنید یا از هدفون‌های ضد‌نویز استفاده کنید. انجام این کارها هم به افراد مبتلا به بیش فعالی توصیه می‌شود:

  • تلفن همراه خود را روی حالت بی‌صدا تنظیم کنید.
  • در مکانی آرام و دور از سر و صدا کار کنید.
  • تیک اعلانات شبکه مجازی را بردارید.
  • محیط را در حد امکان خلوت کنید

فضاهای شلوغ و نامرتب، باعث تشویش ذهنی می‌شوند. برای همین افراد مبتلا به بیش فعالی باید در محیطی منظم و خلوت فعالیت کنند. با مرتب کردن محیط اطراف، عوامل حواس پرتی کاهش پیدا می‌کنند.

برای این کار اول باید از شر لوازم بی‌فایده راحت شوید. بیشتر اقدامات را به صورت آنلاین و بدون کاغذبازی‌های اضافه انجام دهید تا با کوه کاغذ و یادداشت سردرگم نشوید.

نه گفتن را یاد بگیرید

ذهن شما به عنوان فرد مبتلا به بیش فعالی زودتر از دیگران خسته می‌شود و ظرفیت کمتری دارد. برای همین هر وقت حس کردید که توان انجام کارها را ندارید، به درخواست‌ها نه بگویید. از خودتان بپرسید: آیا من واقعا می‌توانم این کار را انجام دهم؟ با خودتان و دیگران روراست باشید و در صورت عدم امکان، نه بگویید. وقتی نه گفتن را یاد بگیرید، از پذیرفتن درخواست‌ها بیشتر لذت می‌برید.

نه گفتن را یاد بگیریدبه خودتان جایزه بدهید

انجام کارها با داشتن یک انگیزه کوچک در انتها، راحت‌تر می‌شود. برای تمام کردن وظایف‌تان جایزه‌های کوچک در نظر بگیرید. این انرژی مثبت برای ادامه مسیر بسیار لازم است.

کمک بخواهید

در صورتی که به کمک نیاز دارید، از گفتن آن نترسید. اگر افکار مخربی در سر دارید، باید با یک مشاور مشورت کنید. روانشناس یا روانپزشک معتبر می‌تواند به شما کمک کند که علائم خود را کنترل کنید.

سخن پایانی

زندگی با اختلالاتی مثل بیش فعالی ممکن است سخت و فرسایشی شود. کنترل علائم با رعایت یک سر نکات ساده، می‌تواند تاثیر مثبتی روی حالات و روحیات افراد مبتلا به ADHD داشته باشد. این مطلب صرفاً به عنوان یک راهنما برای شما تهیه شده است که بتوانید زندگی سالم‌تر و زیباتری داشته باشید. برای تشخیص و رفع مشکلات ناشی از این اختلال، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 912

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. امیر

    7 مهر 1402 در 9:09 ق.ظ

    واقعا خدا به شما قوت و قدرت بدهد که چنین مطالب کاربردی و آموزنده ای را ارائه داده اید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

5 عادت اشتباه بعد از بیدار شدن و جایگزین‌های سالم آنها

برای شروع یک روز خوب، باید از انجام برخی کارها بعد از بیدار شدن خودداری کنید. با داشتن روت…