جاهای دیدنی قائمشهر از جاده نظامی تا پل تاریخی بالا تجن

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای استان مازندران شهرستان قائمشهر است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن در ایران مثال زدنی است. جاهای دیدنی قائمشهر درست مانند سایر شهرهای شمال ایران مملو از زیبایی‌های منحصربه‌فرد است.
جاهای دیدنی قائمشهر

جاهای دیدنی قائمشهر از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی، همگی در لیست بهترین مقاصد گردشگری کشور جا دارند. دلتامگ در این مقاله به معرفی چند مورد از جاذبه‌های منحصربه‌فرد گردشگری در این نقطه خوب آب و هوای شمالی پرداخته است، با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی جاده نظامی قائمشهر

در غرب قائمشهر یک جاده فرعی وجود دارد که در انتهای خود به شهر بابل می‌رسد. نام این جاده زیبای فوق‌العاده سرسبز که با جذابیت‌های زیاد خود از هر بیننده‌ای دلبری می‌کند، جاده نظامی است. نام نظامی بر روی این جاده خیلی‌ها را به واهمه می‌اندازد که مگر اینجا خبری است که نام آن را جاده نظامی نهاده‌اند؟ جاهای دیدنی مازندران جزء مقاصد گردشگری محبوب در کشور هستند.

حقیقت ماجرا این است که جاده نظامی اصلا ماهیت نظامی ندارد. داستان از آنجایی شروع شده که بر بلندای تپه‌های این فرعی فوق‌العاده زیبا، فرستنده‌های مخابراتی و تلوزیونی نصب کردند و مجبور شدند برای حفاظت از آن‌ها تدابیر امنیتی را نیز در نظر بگیرند. از آن پس همه این جاده سرسبز با درختان انبوهش را جاده نظامی خواندند.

تپه باستانی گردکوه قائمشهر

تپه باستانی گردکوه از مکان های تاریخی قائمشهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر که البته قدمت بسیار زیادی نیز دارد، تپه گردکوه است. در جنوب شرقی شهر و در منطقه جمنان تپه‌ای به ارتفاع 26 متر وجود دارد که قدمت آثار کشف شده در آن به سلسله اشکانیان و پارت‌ها برمی‌گردد. همچنین یک گورستان باستانی نیز در این منطقه به‌تازگی کشف شده که محققان در آن همچنان مشغول کاوش هستند. این تپه در تاریخ 10 خرداد 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منطقه حفاظت شده خیبوس

منطقه حفاظت شده خیبوس

یکی از مناطق چهارگانه حفاظت شده در محیط زیست ایران منطقه خیبوس است. جنگل‌های باارزش هیرکانی و توده‌های بکر مانده درختچه‌های شمشاد، پوشش گیاهی این منطقه متفاوت و کمیاب کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  مریخ در جنوب ایران منتظر شماست!

تنوع زیستی بالا، گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری باارزش مانند شوکا و مرال و دره‌های پرآب باعث شده اینجا نه‌تنها به‌عنوان یک مجتمع تفریحی قائمشهر شناخته شود؛ بلکه یک منطقه بکر و کمتر دست‌خورده برای انجام تحقیقات علمی زیست محیطی نیز محسوب شود.

مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، شغال، گراز، روباه معمولی، تشی، رودک، سنجابک، درختی، کبوتر جنگلی، توکای گلوسیاه، توکای پشت بلوطی، مار آبی، و لوس مار از جمله گونه‌های جانوری بسیار ارزشمند منطقه حفاظت شده خیبوس هستند.

تالاب قادیکلا قائمشهر

پل بالا تجن از جاهای دیدنی قائمشهر

پل آجری بالاتجن یکی از آثار تاریخی باارزش قائمشهر است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این پل با استفاده از آجر و ساروج ساخته شده است و در روستای استرآباد قرار دارد. پل بالاتجن که روی رودخانه تجن احداث شده است، دو بخش روستا را بهم متصل می کند.

سخن آخر

از دیگر جاهای دیدنی قائمشهر می‌توان به پارک جنگلی تلار، جنگل کوتنا، مرداب قادیکلا، دریاچه گل پل و آببندان ساروکلا اشاره کرد. همچنین آرامگاه علامه فقیه شیخ طبرسی، امامزاده حمزه، امامزاده یوسف رضا و مقبره سید ابوصالح از جمله جاذبه‌های مذهبی این شهر محسوب می‌شوند که در سفر به قائمشهر باید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

تعداد کلمات مطلب: 494

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

جاهای دیدنی تخت سلیمان ایران

جاهای دیدنی تخت سلیمان یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مجموعه‌های تاریخی ایران است که در استان…