رپورتاژ آگهی

5 نکته­ مهم در هنگام خرید کتاب

5
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
این نکات مهم را به هنگام خرید کتاب حتما رعایت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

چندین و چند نشرِ معتبر در طول هفته‌­ها و ماه‌­ها کتاب­‌های متعدد در موضوعات مختلف، از تالیف و ترجمه گرفته تا موضوعات روان­شناسی، جامعه ­شناسی، ادبیات داستانی، علمی و… راهی بازار نشر می­‌کنند. نگاهی به میز تازه­‌های کتابفروشی‌­ها خود دلیل قانع‌کننده‌­ایست که خرید کتاب هم خود هنری­ست. اُمبرتو اکو، فیلسوف و رمان ­نویس ایتالیایی، معتقد بود که حجم عظیم اطلاعات هیچ تفاوتی با نبود هرگونه اطلاعات ندارد. برای فهمیدن منظور اکو، تصور کنید دانشنامه‌­ای 200 جلدی دارید که سرشار از اطلاعات مفید و ارزنده است. آدم می‌­ماند از کجای آن شروع کند، از کدام جلد و کدام سرفصل، و تازه مگر تمامی اطلاعات درون این دانشنامه­‌ 200 جلدی جایی در زندگی به درد ما می‌­خورد؟

وضعیت ما در بازار نشر، به عنوان مشتری، چیزی بهتر از مواجهه با یک دانشنامه‌­ی 200 جلدی نیست. چرا که نزدیک به همین تعداد در طول هفته کتاب تازه روانه­‌ی بازار نشر می­‌شود و شاید دانستن اینکه چه کتابی می‌خواهیم به تنهایی کافی نباشد، و دانستن اینکه چه کتاب‌­هایی را باید از سبد خرید خود کنار بگذاریم هم خود هنری باشد. بنابراین ما نیازمند فاکتورهایی هستیم که به عنوان یک فرد کتابخوان، بسیاری از گزینه‌­های موجود را از سبد خود کنار گذاشته و به کتاب مورد نظر خود برسیم. در ادامه سعی می‌­کنیم به چند فاکتور کلی و مهم در بازار کتاب که بر کیفیت کتاب و نیاز ما از کتاب اثر می‌­گذارند اشاره کنیم.

1نشر

نشرهای متعددی در بازار نشر فعالند که هر یک به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی سعی می‌­کنند روی نیازهای ما حساب بازکرده و کالای مورد نظر ما را در اختیارمان بگذارند. این مسئله وقتی با یک کتاب پرفروش مواجهیم پیچیده‌تر هم می‌­شود، چرا که نشرهای مختلفی سعی می‌­کنند کتاب مورد نظر را منتشر کنند. نشرها، هر یک در حوزه‌های تخصصی یا حوزه‌­های تخصصی متعددی فعالیت می­‌کنند. هیچ نشری در همه‌­ی زمینه­‌ها از همه بهتر نیست. اما برخی نشرها هم در همه­‌ی زمینه‌­ها ضعیف‌­اند. بنابراین، اگر خواننده‌­ی ادبیات داستانی هستیم، باید نشرهای این حوزه را به خوبی بشناسیم و تازه­‌های نشر را در آن‌ها دنبال کنیم.

خواننده‌­ها عموماً به مرور به این شناخت می­رسند و به‌عنوان مثال نشر چشمه، نیماژ، آموت، نون و غیره را در حوزه­‌ی ادبیات داستانی می‌­شناسند. بنابراین اولین قدم در هر حوزه، چه روان­شناسی، چه جامعه‌شناسی و چه ادبیات داستانی شناخت نشرهای معتبر در این حوزه‌­هاست.

2تعداد چاپ

بسیاری از کتاب‌­هایی که از طرف نشرهای معتبر منتشر می­‌شوند به‌زودی از طرف مخاطبان خریداری شده و خیلی زود به چاپ­‌های متعدد می­رسند. این مسئله در ارتباط با کتاب‌­های پرفروش نیز مسئله­‌ی مهمی است و تعداد چاپ کتاب‌­ها همیشه سلیقه‌­ی عمومی مخاطبان را به ما منتقل می­‌کند، اینکه دیگران کدام کتاب را بر بقیه ترجیح داده‌­اند. البته گاهی ترجمه‌های جدیدی از یک کتاب ارائه می­‌شود که نسبت به نسخه­‌های قدیمی چاپ کمتری دارد و این به‌علت زمان دیرترِ ارائه به بازار نشر است. در این زمینه، شناخت مترجم یا نشر جدید می‌­تواند به ما در تشخیص بهتر کمک کند که بعد به آن خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی:  ۹ مورد از بهترین غذاها برای سلامت ریه

3نویسنده

در هر حوزه‌­ای که علاقه‌­مند به مطالعه هستیم باید شناختی از نویسنده­‌های آن حوزه که می­‌توانند ذهن ما را با حقایق جالبی آشنا کنند داشته باشیم. اعتماد به جوایز اعطا شده یکی از راه‌­های شناختن نویسنده‌­های معتبر هر حوزه است. به‌عنوان نمونه انتخاب کتاب­‌های ادبیات داستانی براساس برندگان نوبل ادبیات، که لیستی بلند بالا از آثار نخوانده در مقابل ما باز می­‌کند.

خرید کتاب آنلاین

بسیاری از نویسنده­‌ها در سایت­‌های معتبر خرید آنلاین کتاب دارای یک پروفایل مشخص هستند که شامل معرفی حوزه‌­های مورد علاقه، زندگی‌نامه، و آثار آن نویسنده‌­هاست. خواندن این پروفایل‌ها می­‌تواند ما را با نویسنده­‌های جدید و پر طرفدار آشنا کند.

4مترجم

گاهی آثار ترجمه‌ی یک مترجم آنقدر دلچسب است که می­توان پروژه‌ه­ایی برای خواندن تمامی ترجمه­های او تعریف کرد. در ایران مترجم‌­هایی همچون محمد قاضی، نجف دریابندری، مهدی سحابی و ابوالحسن نجفی از این‌ گونه­اند. خوشبختانه در اکثر حوزه­‌ها در بازار نشر ایران، مترجم‌­های کارکشته کم نیستند. بنابراین اگر مایلیم کتاب مورد علاقه‌­مان را با لذت بخوانیم، شناختن یا پرسیدن برای یافتن بهترین مترجم کتاب مورد نظر بسیار مهم است.

کتاب­ها عموماً با ترجمه‌­های مختلف به بازار کتاب ارائه می‌­شوند. گاهی هم پیش می‌­آید ما نه با ترجمه­‌ی یک مترجم شناخته شده، بلکه با ترجمه‌­ی دیگری احساس راحتی بیشتری داریم. بنابراین خواندن بخش‌­هایی از کتاب، مثلا چند پاراگراف اول کتاب و مقایسه‌­ی ترجمه­‌ها می‌­تواند راحتیِ خواندن بقیه‌­ی متن را برای ما تضمین کند.

5موضوع

گاهی پیش می‌­آید که در حال‌وهوای خاصی قصد خواندن کتابی داریم. اما نمی‌­دانیم چه کتابی و چه موضوعی می‌تواند به ما کمک کند. گاه هنگام خرید کتاب کودک برای یکی از کودکان‌مان در انتخاب موضوع گیج می­شویم. گاهی هم نمی­دانیم برای کسی یا خودمان در این لحظه خواندن رمان مفیدتر است یا کتاب‌­های دیگری مثلا روان­شناسی یا سیاسی. در این مواقع کمک گرفتن از کتابدارهای کتابفروشی – یا اگر قصد خرید اینترنتی کتاب داریم – خواندن خلاصه و معرفی کتاب‌ها، می­تواند موضوع مورد نیاز ما را برای ما روشن­‌تر کند. این مسئله در خرید رمان ایرانی هم بسیار مهم است. شناخت موضوع، ژانرِ کتاب، و یا پیدا کردن کتابی شبیه به سلیقه‌­ی ما از دست ما خارج است و نیاز به کمک داریم. اینجاست که کتابدارها یا مطالب سایت‌­های فروش آنلاین کتاب می‌تواند مفید و راهگشا باشد.

در کل یک کتابدار یا یک سایت که محتوای مرتبط با کتاب تولید می­‌کند، نه فقط در این مورد، که در چهار مورد گفته شده‌­ی قبلی هم می‌­تواند کمک‌کننده باشد. با راهنمایی گرفتن از یک فرد متخصص، بهترین نشر، بهترین نویسنده یا بهترین ترجمه­‌ی موجود از یک کتاب، در زمان کمتری در دسترس ماست.

تعداد کلمات مطلب: 897

اپلیکیشن مجله دلتا

5 دیدگاه

  1. رضا

    19 بهمن 1401 در 6:32 ق.ظ

    سلام ممنونم از شما تا حالا راجع به خرید کتاب اینقدر ریشه ای نمیدونستم راهنمایه خوبی برام شد ممنونم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      19 بهمن 1401 در 9:10 ق.ظ

      خوشحالیم که براتون مفید بوده دوست عزیز

      پاسخ

    • یاری

      5 اردیبهشت 1402 در 1:33 ق.ظ

      باسلام . رَبَّنَا آتِنَا فِےالدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَة حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ/بقره/آیۂ ۲۰۱ پروردگارادراین دنیا بہ مانیکےعطاکن, و در آخرت نیز نیکےعطا کن و ماراازعذاب آتش دور نگہ دار . از مطلب جالب و خوب تون ممنونم . انشاالله تمام کارهاتون خیر باشه .

      پاسخ

    • یاری

      31 اردیبهشت 1402 در 1:53 ب.ظ

      درود بر دلتا و انسان های اهل مطالعه. از عوامل نگارش ودرج بخاطر این آیهء ربنا که با تلفظ عربی و خط بی بدیع و نسق قرآنی مرقوم نمودید متشکرم

      پاسخ

  2. ناشناس

    21 فروردین 1402 در 7:05 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

فناوری OCR چیست؟ همه‌چیز درباره تبدیل عکس به متن با OCR

اگر چه ممکن است نام فناوری OCR کمی ناآشنا باشد، اما اگر با استفاده از نرم‌افزار، یک فایل پ…