سالانه به ساخت چه تعداد مسکن نیاز داریم؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطابق با محاسبات انجام شده در قالب طرح جامع مسکن، بازار مسکن سالانه به ساخت حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری نیاز دارد.
طرح جامع مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، یکی از مهم‌ترین وعده‌های ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن، جبران کمبود عرضه از طریق ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است تا به این طریق بتواند نیاز تقاضای موجود در بازار را پاسخ دهد. از همین رو این سوال ایجاد شده که تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی بر چه اساسی پیش بینی شده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، محاسبات اولیه این وعده با مطالعات طرح جامع مسکن همخوانی دارد، از همین رو برای رسیدن به این هدف باید سالانه حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری ساخته شود.

طرح جامع مسکن

در این راستا کارشناسان برای تحقق این هدف چند نکته مهم را مورد توجه قرار می‌دهند. نکته اول، که به نظر می‌رسد در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد، تراکم خانوار در واحد مسکونی است.

مردم توان مالی برای خرید خانه ندارند

طی سال‌های اخیر با توجه به افت قابل توجه عرضه مسکن و کافی نبودن توان مالی خانوار برای ورود به بازار، تراکم خانوار در واحد مسکونی افزایش یافته است. به این معنا که در حال حاضر یک و نیم میلیون خانوار هستند که همراه خانوارهای دیگر در یک واحد مسکونی زندگی می‌کنند. عددی که به نوعی نشان دهنده میزان کمبود اساسی در بازار مسکن است.

مطلب پیشنهادی:  در صورت عدم پرداخت مالیات چه می‌شود؟

حال ممکن است این سوال به وجود آید که آیا در مقطع کنونی به میزان نیاز این یک و نیم میلیون خانوار، واحد مسکونی در بازار ساخته و عرضه نشده است؟ در پاسخ به چنین سوالی با تاکید می‌توان گفت مسکن به این میزان عرضه شده اما نکته اساسی آن است که مسکن ساخته شده طی این سال‌ها در توان مالی این خانوارها نیست.

پس نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مساله اساسی بازار مسکن در نقاط شهری، کمبود مسکن نیست بلکه عدم توانایی مردم در خرید مسکن است.

مطالعه بیشتر: مطلب «جهش قیمت‌ها در بازار اجاره» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …