نبض بازار اجاره در نیمه تابستان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حالی که بازار اجاره مسکن در فصل طلایی جابه‌جایی‌ها قرار گرفته است اما تحقیقات میدانی نشان می‌دهد بازار معاملات اجاره هم مانند بازار معاملات خرید و فروش، نسبت به دوره مشابه سال‌های قبل از حرارت زیادی برخوردار نیست.
تقاضای بازار اجاره

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بررسی‌ها حاکی از آن است که امسال هم مانند سال گذشته بازار اجاره مسکن در فصل تابستان کم‌جنب وجوش‌تر از سال‌های قبل است. فعالان این بازار سه دلیل عمده را برای بروز این وضعیت در بازار اجاره ذکر می‌کنند.

نخستین عامل به شیوع کرونا مربوط می‌شود. در حالی که عمده مناطق کشور در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد اغلب مستاجران و مالکان ترجیح می‌دهند قراردادهای سال قبل را تمدید کنند.

از سوی دیگر، افزایش نرخ اجاره‌بها موجب شده است اغلب مستاجران تمایل داشته باشند با ارقام معقول برای افزایش اجاره، به مدت یک‌سال دیگر در همان واحد مسکونی سکونت خود را ادامه دهند.

بازار معاملات اجاره

عامل سوم به کاهش عرضه فایل به بازار اجاره مربوط می‌شود. امسال مستاجران برای یافتن فایل مناسب اجاره با دشواری بیشتری در مقایسه با سال‌های قبل مواجهند. علت این موضوع کاهش خریدهای سرمایه‌ای در بازار مسکن است.

در شرایطی که بازار معاملات مسکن در وضعیت رونق قرار دارد و سرمایه‌گذاران اقدام به خرید آپارتمان می‌کنند بخش زیادی از واحدهای خریداری شده از سوی آن‌ها به بازار اجاره عرضه می‌شود؛ همین موضوع منجر به دسترسی راحت‌تر مستاجران به واحدهای اجاره‌ای در بازار می‌شود و از طرف دیگر این افزایش فایل در تعدیل نرخ‌های پیشنهادی موجران برای اجاره مسکن نیز موثر است. امسال اما با از بین رفتن جاذبه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن عملا این امکان برای مستاجران فراهم نیست.

مطلب پیشنهادی:  کاهش 52 درصدی معاملات آپارتمان

آمار اجاره نشینی

در پایان لازم به توضیح است که بنا به آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نزدیک به 23 درصد جمعیت شهری کشور در سال 99 مستأجر هستند و بالغ بر 8 درصد جمعیت شرایطی به جز مالک یا اجاره‌نشین بودن دارند. این در حالیست که در روستاها بالغ بر 86 درصد از جمعیت مالک واحدهای محل سکونت خود هستند.

مطالعه بیشتر:  مطلب «خرید آپارتمان در اتابک با بودجه محدود!» را در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …