زیباترین کاروانسرای دوره صفویه که در شهر ری قرار دارد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازدید از کاروانسراهای کنارگرد، تجربه‌ای جذاب برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران است. در کاروانسراهای کنارگرد شما می‌توانید با فضای سنتی و اصالتی این مکان‌ها آشنا شوید.
کاروانسرای کنارگرد

شهر ری جزو مناطقی است که بناهای تاریخی زیادی در آن قرار دارد؛ کاروانسرای کنارگرد یکی از این بناهای تاریخی است که در زمان‌های قدیم برای ارائه خدمات و استراحت مسافران در طول مسیرهای تجاری و کاروانی از آن استفاده می‌شد. برای آشنایی بیشتر با جزئیات این بنای تاریخی، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

آرامگاه بی بی شهربانو

تاریخچه کاروانسرای کنارگرد

این کاروانسرا در قرن هفدهم میلادی، و در دوره صفویه ساخته شده است. در آن زمان با توجه به اینکه مسافرت و تجارت با کاروان‌ها و کاروانسراها صورت می‌گرفت؛ به همین دلیل کاروانسراها را در مسیرهای مهمی می‌ساختند تا مسافران برای استراحت به آنجا بروند. اما با گذر زمان و توسعه شبکه‌های مسافرتی و راه‌های ارتباطی، کاروانسراها نیز تغییر کاربری دادند و امروزه از آن‌ها به عنوان  هتل‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های توریستی، فرهنگی و تاریخی یک منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاروانسرای کنارگرد

معماری کاروانسرای کنارگرد تهران

در ساخت این کاروانسرای سنتی و اصیل ایرانی از طوب و آجر استفاده شده است که سقف‌ آن از چوب استفاده شده و برای نمای خارجی طرح‌های زیبا و برجسته به کار برده شده است. کاروانسرای کنارگرد شهر ری به شکل یک مربع بزرگ بنا شده که دارای دو درب است که در جهت شمال و جنوب کاروانسرذا قرار دارد. داخل کاروانسرا نیز حیاطی وسیع وجود دارد که در گذشته از آن برای  نگهداری اسب‌ها و بارهای تجاری استفاده می‌کردند.

مطلب پیشنهادی:  محله توحید تهران؛ قدیمی اما با پیشرفت چشمگیر

حیات مرکز کاروانسرا از دو بخش تشکیل شده که در آن 4 ایوان قرار دارد که در اطراف این ایوان‌ها، ایوانچه‌هایی قرار دارد و تنها تفاوت این دو در ارتفاع و دهانه آن است. برای ورود به اسطبل یا رفتن به پشت‌بام در کاروانسرای کنارگرد نیز، باید از هشتی یا پخ‌های چهار گوشه حیاط استفاده می‌کردند؛ ایوان میانه ضلع غربی، نقش ارتباطی و راه ورود به دیگر حیاط کاروانسرا را بر عهده داشتند.

درون کاروانسراها معمولاً قسمتی به نام قهوه‌خانه‌ وجود داشت، که با میز و صندلی تزیین شده و برای سرو غذا و نوشیدنی به مسافران و تجار استفاده می‌شد که سرانجام در سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

کاروانسرای کنارگرد

ادرس کاروانسرای کنارگرد

تهران شهرری محله حسن آباد، بخش فشافویه کاروانسرای کنارگرد.

پیشنهاد مطالعه:قدیمی‌ترین قبرستان ایران در شهر ری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

محله دزاشیب و هرآنچه که از این محله باید بدانید+ جدول قیمت

آب‌وهوای بی‌نظیر محله دزاشیب و دسترسی راحتت و دور بودن از ترافیک همه ما را وسوسه می‌کند در…