در این برج پرندگان اجساد مردگان را می‌خوردند!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر علاقه‌مند هستید درباره این برج و تاریخچه جذاب آن بیشتر بدانید با ما همراه باشید.
گنبد امیر اینانج
در شهر ری مکان‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که هر یک رازهایی را در خود نهفته‌اند، یکی از این مکان‌های تاریخی گنبد امیر اینانج است که آن را با نام نقاره‌ خانه نیز می‌شناسند. امیر اینانج، حاکم زمان سلجوقی بود که به دست نوکران خود کشته شد. در صورتی که علاقه‌مند هستید درباره تاریخچه این برج بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

گنبد امیر اینایج

تاریخچه گنبد امیر اینانج

روایت‌های مختلفی درباره این برج وجود دارد؛ با توجه به اینکه برج قدمت 800 ساله دارد می‌توان گفت این برج در زمان آل‌بویه ساخته شده است. عده‌ای بر این باورند که این برج، قبرستان سلطنتی حکومت آل‌بویه است و فخرالدوله از اُمرای آل‌بویه در این برج دفن شده است؛ اما دکتر شهریار عادل باستان شناس معاصر، با مطالعاتی که روی این برج انجام داده و با خواندن کتیبه‌ای که به زبان عربی نوشته شده و داخل این برج است به این نکته دست یافته که در این نقاره خانه، مقبره منسوب به عبدالجلیل بن فارس الخازن (الخادم) قرار دارد.

گنبد امیر اینانج

معماری گنبد امیر اینانج

برج امیر اینانج به صورت دایره‌ای با ارتفاعی حدود ۳۰ متر و دیواره‌هایی ضخیم و محکم ساخته شده است. در برج امیر اینانج سه طبقه وجود دارد که هر طبقه به وسیله پل‌هایی به دیوار برج متصل شده است. در زمان ساخت برج، از مواد سنگی و آجری استفاده شده است.

با توجه به اینکه بیشتر افرادی که آن زمان در شهر ری زندگی می‌کردند، پیرو آیین زرتشتیان بودند؛ از این روی گنبد امیر اینانج را  شبیه به استودان‌های پیروان آیین مزدیسنا ساخته بودند. در آن زمان زرتشتیان مردگان خود را بعد از انجام آیین تشیع جنازه، درون استودان‌ها رها می‌کردند؛ و از آنجا که این استودان‌ها بدون سقف بودند، پرندگان شکاری و حیوانات درنده از گوشت مرگان آن‌ها تغذیه می‌کردند؛ چرا که آن‌ها بر این عقیده بودند که عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش را نباید آلوده کرد به همین دلیل مردگانشان را به دست حیوانات درنده می‌سپارند. بنابراین انتظار می‌رود که این گنبد یک گورستان سلطنتی بوده است. برای بازدید از این اثر تاریخی شما باید از پله‌هایی که در این مسیر ساخته شده استفاده کنید که متاسفانه از ایمنی کافی برخوردار نیست. سرانجام ان بنای تاریخی در سال 1313 به ثبت ملی رسیده است.

مطلب پیشنهادی:  محله ارم یا کوی ارم تهران را بیشتر بشناسید
گنبد امیر اینانج

چگونه به گنبد امیر اینانج برویم؟

برای بازدید از این بنای تاریخی می‌توانید از مترو و اتومبیل شخصی خود استفاده کنید؛ اگر قصد دارید با اتومبیل خود به این مکان بروید، باید از جاده امین آباد به سمت روستای هفت دستگاه حرکت کنید و وارد روستا شوید که برج و خرابه‌ها مشخص است.
برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی نیز می‌توانید از ایستگاه مترو شهر ری استفاده کنید و از آنجا با تاکسی به خیابان امیرکبیر بروید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه با مترو به شاه عبدالعظیم شهر ری برویم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

محله دزاشیب و هرآنچه که از این محله باید بدانید+ جدول قیمت

آب‌وهوای بی‌نظیر محله دزاشیب و دسترسی راحتت و دور بودن از ترافیک همه ما را وسوسه می‌کند در…