ساخت یک میلیون مسکن و موانع آن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
«تورم» سیستم اقتصاد کشور را از دو جهت سرمایه گذاری در بخش تولید بخصوص تولید مسکن و از سوی دیگر با ترویج دلالی سفته، با معضل روبرو کرده است.
یک میلیون مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، طرح سالانه ساخت یک میلیون مسکن با سه مانع روبرو شده است. در کنار افزایش جمعیت در کلان شهرهای کشور و اشباع شدن ظرفیت‌های زیستی، ساخت و ساز در این شهر نیازمند سرمایه گذاری‌های هزاران میلیاردی کرده است. علاوه براین ساخت زیرساخت‌های آموزشی، بهداشتی، امنیتی و … از نظر هزینه و سرمایه‌گذاری با شرایط بحرانی روبرو شده است.

در روز یکشنبه طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن اصلاح شد اما در شرایطی که طرح مشابه آن توسط ابراهیم رییسی، رییس جمهور سیزدهم در دوران مبارزات انتخابی عنوان شد، چشم انداز روشنی ندارد. «تورم»، «تامین مالی» و «زمین» سه مانع اصلی در مسیر راه ساخت یک میلیون مسکن است.

سه مانع سد راه ساخت یک میلیون مسکن

ساخت یک میلیون مسکن با شروط

به نقل از مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن، برنامه تولید یک میلیون مسکن در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که مردم راس سرمایه گذاران آن باشد اما مساله ای که مردم را از این کار واداشته است و متوسط ساخت مسکن را سالانه بین 300 تا 400 هزار واحد رسانده، بحث «تورم» است.

سلطان محمدی در ادامه افزود: تحقق پذیری طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی که از سوی رییس جمهور منتخب در ایام تبلیغات اعلام شد، به عوامل متعددی بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی:  رکود ادامه‌دار بازار مسکن در شهریور ماه

از جمله این عوامل می‌توان به محل تامین منابع، منطقه تعیین شده برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی و جانمایی‌هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده، اشاره کرد.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه هیچ زمینی رایگان نیست و هم اکنون زمینی در شهرهای بزرگ وجود ندارد، باید بررسی کرد که آیا تحقق پروژه در حواشی شهرهای بزرگ امکان پذیر است یا نه؟

آماده‌سازی زمین برای ساخت و ساز موضوع اصلی و مهم است و می‌دانیم که آماده سازی اراضی برای تبدیل آن به یک منطقه مسکونی نیازمند منابع بسیار زیادی است.

 

پیشنهاد مطالعه: مطلب «توقف ساخت مسکن مهر، یک میلیون نفر را بیکار کرد» را از مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…