زیباترین قلعه دوره صفویان را در شهر ری ببینید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر علاقه‌مند به دیدن جاذبه‌های تاریخی دوره صفوی و دست نوشته‌های مربوط به آن زمان هستید، سری به این قلعه بزید.
قلعه گبری شهر ری

قلعه گبری شهر ری، یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در استان تهران است. این قلعه در حومه شمالی شهر ری و در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد؛ قدمت قلعه گبری شهر ری 2000 سال است و در دوره صفویه به دستور شاه عباس دوم، برای نگهداری از مسیر کاروان‌های تجاری و محافظت از این مسیر در برابر حملات قبایل و راهزنان ساخته شده است. برای آشنایی با جزئیات این قلعه زیبا با دلتامگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

قلعه گبری شهر ری

 تاریخچه قلعه گبری شهر ری

قلعه گبری در قرن هفدهم و در دوره صفویه به دستور شاه عباس دوم ساخته شد و در دوره پهلوی، برای حفظ و نگهدار این بنای تاریخی و فرهنگی، دستور بازسازی و تعمیرات ان صادر شد و سرانجام  در سال ۱۳۵۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. اکنون قلعه گبری به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت، بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

جالب است بدانید که قلعه گبری در سال‌های قبل از انقلاب، کارخانه باروت‌سازی بوده است؛ اما بعد از آنکه صاحب این کارخانه فوت می‌کند، بنا در اختیار حرم حضرت عبدالعظیم قرار می‌گیرد. در این قلعه فردی به نام مردآویج زیاری که بنیان‌گذار سلسله آل زیار بوده است، دفن شده است. در حال حاضر این قلعه در اختیار آستان حضرت عبدالعظیم است و به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که مردم عادی اجازه ورود به درون قلعه را ندارند.

قلعه گبری شهر ری

معماری قلعه گبری شهر ری

قلعه گبری 3000 متر مربع مساحت دارد و دارای دو دروازه و دو برج دفاعی است و دیوارهای بلندی را دارد که در زمان جنگ برای محافظت از قلعه به کار می‌رفتند. دروازه شمالی قلعه گبری دارای آرمانی بوده و در قسمت بالایی آن، عبارتی به زبان فارسی به خط نستعلیق حک شده است. در این دست نوشته به دستاوردهای شاه عباس دوم در میدان نبرد اشاره شده است.

دروازه جنوبی نیز دارای آرمانی است و در قسمت بالایی آن، شعری به زبان فارسی نوشته شده است. مفهوم این شعر به قدرت شاه عباس دوم در میدان جنگ اشاره شده است. برج‌های دفاعی قلعه گبری از خشت ساخته شده است که حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و به دلیل قدرت دفاعی بالایی که داشتند، به نام برج دفاعی هم شناخته می‌شوند. در داخل این برج‌ها، پنجره‌هایی در سه طبقه قرار دارند که برای نظارت و شناسایی دشمنان به کار می‌رفتند. همچنین، برج‌های دفاعی دارای سربالایی هستند که در زمان جنگ، نیروهای مسلح را به محل تمرکز برای دفاع از قلعه هدایت می‌کردند.

مطلب پیشنهادی:  محله هاشمی با قدمتی بیش از یک قرن!

بخش‌های دیگر قلعه گبری، شامل اتاق‌هایی با ارتفاع کمتر و دیوارهایی با ضخامت بیشتر هستند که در زمان‌های مختلف برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برای مثال، برخی اتاق‌ها در زمان جنگ به عنوان انبار یا اتاق خواب سربازان به کار می‌رفتند. همچنین، در بخش‌های دیگر قلعه، اثرات باستانی نیز وجود دارد که به دوره‌های قبل از ساخت قلعه گبری مربوط می‌شوند.

قلعه گبری شهر ری

با گذشت زمان این قلعه به دلیل باد و باران، دچار تخریب شد و اکنون از آن بنای قدیمی باشکوه تنها دیوارهای آن باقی مانده است؛ به همین دلیل داخل قلعه گبری، از اهمیت زیادی برخوردار نیست. اما از آنجا که دیوارها بسیار بلند هستند، به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورودی قلعه گبری یک در کوتاه است که جنس آن از آهن می‌باشد و نگهبان قلعه اجازه ورود به آن را نمی‌دهد؛ البته اطراف قلعه با نورپردازی‌های زیبا مزین شده است که علاقه‌مندان می‌توانند به این مکان تاریخی سر بزنند و از این نورپردازی‌ زیبا لذت ببرند.

ادرس قلعه گبری شهر ری

تهران، شهرستان ری محله علائین خیابان شهید باهنر، پایین‌تر از میدان گاز، روبروی پارک قلعه گبری است؛ ساعت بازدید از قلعه، همه روزه از ساعت 8 الی 13 است و به صورت رایگان می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: کمیاب‌ترین پرنده‌های جهان را در تالاب شهر ری ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

آجودانیه کجاست؟ معرفی کامل محله+نمونه آگهی

محله آجودانیه یکی از محله‌های اعیان‌نشین تهران است که از امکانات رفاهی و درمانی زیادی برخو…