شهر ری، کهن‌ترین آتشکده ایران را در خود جای داده است!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از جاذبه‌های تاریخی تهران در شهر ری قرار دارد؛ در صورتی که علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری از این مکان‌ها به دست آورید با ما همراه باشید.
آتشکده بهرام ری

قدمت شهر ری به دوره هخامنشیان و ساسانیان باز می‌گردد که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در طول زمان آن را با نام‌های مختلفی می‌شناختند؛ یکی از دلایل اهمیت این شهر، وجود جاده‌ای بود که شرق و غرب را به یکدیگر اتصال می‌داد. ریشترآباد، اسلام‌آباد و ری شهر، یکی از چندین نام قدیم شهر ری است. قدمت این شهر باعث شده مکان‌های تاریخی بسیاری در آن وجود داشته باشد؛ آتشکده بهرام ری، یکی از ده آتشکده های ایران است که معماری خاصی دارد و آن را با نام تپه میل نیز می‌شناسند؛ علت نامگذاری این اسم، وجود دو پایه بلند است که از دور شبیه به میل است. برای آشنایی با این بنای تاریخی زیبا تا انتهای این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

آتشکده شهر ری

آتشکده بهرام کجاست؟

آتشکده بهرام در جنوب غربی شهر ری و در منطقه‌ای به نام  “برق” قرار دارد؛ در سال 1334، تپه میل یا آتشکده بهرام در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

 آتشکده بهرام ری

تاریخچه آتشکده بهرام

با توجه به قدمت زیاد آتشکده بهرام ری، به طور دقیق نمی‌توان گفت که تپه‌ میل یا همان آتشکده در چه سالی ساخته شده است؛ عده‌ای بر این باورند که آتشکده بهرام مربوط به دوره قبل از اسلام است و به تدریج در دوران صفوی و قاجار بازسازی شده است. در آن زمان از تپه‌ میل به عنوان مکان زیارتی، برای جشن‌ها و مراسم‌های سنتی استفاده می‌شد. بیشتر تحولات این آتشکده در دوران صفوی و قاجار اتفاق افتاد و به شکلی که اکنون می‌بینید تبدیل شد.

 آتشکده بهرام ری

معماری آتشکده بهرام در شهر ری

با توجه به اینکه ساختار آتشکده بهرام ری، از یک سردر بلند با سقف مخروطی شکل که یک ناودان بالای آن وجود دارد تشکیل شده، گویای آن است که این بنای تاریخی از معماری دوران ساسانیان نشات می‌گیرد و در ساخت آن از سنگ، ساروج و خشت استفاده شده که ارتفاع آن 18 متر است و 25 متر مساحت دارد؛ وجود نیزارهای اطراف آتشکده، گویای آن است که در زمان‌های دور در اطراف تپه‌ میل، دریاچه زیبایی وجود داشته که به مرور زمان خشک شده است.

مطلب پیشنهادی:  5 مدل از جدیدترین لوسترهای آشپزخانه 2023

ساختار آتشکده در آن زمان به گونه‌ای بود که در اطراف آن چند تپه کوچک دیگر به چشم می‌خورد و بنای اصلی در قسمت شرقی قرار داشت که دو ردیف ستون چهارگوشه سه‌تایی، تالار را به سه بخش تقسیم می‌کرد؛ اما بخشی از بنای آتشکده‌ بهرام ری، در زمان حمله اسکندر به ایران خراب شد و تنها قسمتی از بنای چهارطاقی و زیبای این آتشکده به‌صورت دو میل باقی مانده است.

آنچه که باعث زیبایی دو چندان آتشکده شده است، گچ‌بری‌های زیبا با طرح‌های هندسی است که در تالار اصلی قرار دارد. علاوه بر طرح‌های هندسی، در حاشیه‌های نقش اصلی طرح‌هایی از گیاه، حیوانات و آدمک نیز به چشم می‌خورند.

پیشنهاد مطالعه: 5 مسیر آسان برای دسترسی به شهر ری با ماشین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین چیدمان مبل برای پذیرایی مربعی شکل

پذیرایی مربعی شکل، فضایی متناسب و کاربردی برای دورهمی‌ها و استراحت است. با چیدمان و دکوراس…