روتین صبحگاهی برای شروع یک روز عالی

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روتین صبحگاهی برای شروع یک روز خوب، موفقیت و دستیابی به اهداف بسیار مهم و موثر است.
روتین صبحگاهی

روتین صبحگاهی برای شروع یک روز خوب بسیار ضروری است. البته به شرطی صبح خود را خوب آغاز می‌کنید که شب قبل به اندازه کافی بخوابید. بنابراین ابتدا تلاش کنید کیفیت خواب خود را افزایش دهید. سپس آلارم ساعت را طوری تنظیم کنید تا صبح زود بیدار شده و به روتین خود برسید. برای داشتن یک روتین صبحگاهی خوب با دلتا مگ همراه باشید.

ورزش کنید

برای داشتن روتین صبحگاهی خوب، حتما ورزش را در عادات صبحگاهی خود قرار دهید. حتی اگر شده 10 دقیقه ورزش کنید. ورزش صبحگاهی در بهبود روحیه و سلامتی نقش بسیار مهمی دارد. بسیاری از روانشناسان معتقدند اگر می‌خواهید ذهن باز و یادگیری بالاتری داشته باشید، حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. با ورزش صبحگاهی، روزی سرشار از انرژی خواهید داشت و تمام روز با روحیه بالا خواهید بود.

روتین صبحگاهی

مدیتیشن را فراموش نکنید

روتین صبحگاهی خود را با مدیتیشن آغاز کنید. دیویدلینچ، کارگردان، نقاش و هنرمند بزرگ عصر معاصر معتقد است تمام ایده‌های خلاقانه در مدیتیشن به ذهنش رسیده است. بزرگ‌ترین و موفق‌ترین افراد قرن حاضر گفته‌اند که روز خود را با مدیتیشن آغاز می‌کنند. اپرا وینفری از جمله این افراد است. در عصری زندگی می‌کنیم که هرلحظه‌اش با استرس همراه است. مشغله کاری زیاد، ترافیک، آلودگی صوتی بالا، تردد در کلان‌شهرها و وظایف متعدد استرس را در افراد به شدت افزایش می‌دهد. بنابراین حتی اگر کار خلاقانه‌ای انجام نمی‌دهید، باز هم مدیتیشن برایتان از واجبات است. می‌دانید که بسیاری از بیماری‌های جسمی ناشی از استرس است. مدیتیشن راهکار مناسبی برای رهایی از استرس و ذهن‌آگاهی است.

سحرخیز باشید

برنامه‌ریزی کنید

اگر در زمره افراد پرمشغله محسوب می‌شوید، برای روز خود برنامه‌ریزی کنید. البته اگر کارآفرین هستید و دستیار شخصی دارید قطعا نیازی به این عادت صبحگاهی ندارید. اما کارمندان به ویژه افراد شاغلی که دانشجو بوده یا برنامه‌های متفرقه بسیاری دارند، قطعا نیاز به برنامه‌ریزی دارند. باتوجه به امکان دورکاری در بسیاری از شرکت‌ها و امکان فعالیت به صورت فریلنسری، بسیاری از کارمندان چندشغله شده‌اند. برخلاف گذشته، بسیاری از مادران نیز شاغل‌اند و تعداد مادران خانه‌دار همواره رو به کاهش است. باتوجه به مسئولیت‌های بالای زندگی کاری و شخصی، برنامه‌ریزی از موارد واجب برای مدیریت زندگی است. در برنامه‌ریزی خود، کارهایتان را به 4 دسته فوری و مهم، فوری و کم اهمیت، غیرفوری و مهم، غیرفوری و کم اهمیت تقسیم کنید. دسته اول را در اولویت و سپس دسته‌های دیگر را به ترتیب ضروری بودن و اهمیت در برنامه بگنجانید. فعالیت‌های غیرفوری و کم اهمیت را از لیست خود حذف کنید. می‌توانید برای این کار از نرم‌افزارهای to do list و یا دفترچه مخصوص آن استفاده کنید.

آب بنوشید

نوشیدن آب را حتما در روتین صبحگاهی خود قرار دهید. نوشیدن ناشتای آب ولرم سوخت و ساز بدن شما را افزایش داده و متابولیسم شما را تقویت می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  بهشت لفور، گنج پنهان مازندران

نوشیدن آب قبل از صبحانه به کاهش وزنتان نیز کمک می‌کند. همچنین عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. مصرف آب در صبح‌هنگام از حملات میگرنی نیز جلوگیری می‌کند. از سویی دیگر برای کبد نیز مفید است.

بنویسید

نوشتن روزانه را به روتین صبحگاهی خود اضافه کنید. صفحات صبحگاهی را یکی از نویسندگان معروف به نام جولیا کامرون در کتاب راه هنرمند معرفی کرد. هرروز صبح بعد از بیدار شدن سه صفحه اتوماتیک‌وار بنویسید. هرچه به ذهنتان می‌رسد از برنامه روزانه تا خاطرات روز قبل را روی کاغذ بیاورید. مهم نیست درباره چه می‌نویسید؛ فقط هرروز سه صفحه بنویسید. این امر به منظم شدن ذهنتان کمک می‌کند. استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد و به نوعی پاکسازی ذهنی محسوب می‌شود.

وظایف خود را دسته بندی کنید

مطالعه کنید

روتین صبحگاهی با مطالعه یک روتین کامل می‌شود. اگر صبح زمان کافی دارید، مطالعه کنید. می‌توانید در زمان تردد به محل کار مطالعه کنید و یا بعد از صبحانه. اگر هم فرصت نمی‌کنید مطالعه را به زمانی بعد موکول کنید اما هرگز آن‌را از برنامه روزانه خود حذف نکنید.

گوشی خود را چک نکنید

برخی عادت‌ها را باید از روتین صبحگاهی حذف کنید. صبح‌هنگام فرصتی ندارید که تلف کنید. مثلا گوشی موبایل خود را در زمان دیگری چک کنید. مگر اینکه تماس بسیار مهمی با شما گرفته شود و مسئله مرگ و زندگی باشد.

نور طبیعی وارد اتاق خود کنید

صبح خود را با نور خورشید آغاز کنید. پرده را کنار بزنید تا روشنایی به اتاقتان راه یابد. یکی از دلایل افسردگی در کشورهای اسکاندیناوی عدم تابش خورشید برای 6 ماه در سال است. علاوه بر آن، با تابش خورشید دیگر خواب‌آلودگی را از خود دور می‌کنید.

شکرگزاری کنید

موارد دیگر

شکرگزاری را حتما در روتین صبحگاهی خود بگنجانید. به نعمت‌ها و داشته‌هایتان توجه کنید و روز خود را با دید مثبت به زندگی آغاز کنید.

تنفس عمیق استرس را از شما دور می‌کند، صبر و تحملتان را افزایش می‌دهد و برای سلامتی نیز مفید است.

در صبحانه خود پروتئین را حتما بگنجانید. بهتر است از تخم مرغ که مقوی و کامل است استفاده کنید. اگرنه از پنیر، اوتمیل و یا دیگر غذاهای پروتئینی استفاده کنید.

به قول کتاب رختخوابت را مرتب کن؛ می‌خواهید دنیا را تغییر دهید؟ از رختخوابتان شروع کنید. بعد از بیدار شدن رختخواب خود را مرتب کرده و سپس به بقیه کارهایتان بپردازید.

روتین صبحگاهی

پیشنهاد مطالعه: مطلب نکات مهم برای طبیعت‌ گردی را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

روی دستان خدا راه بروید!

طی چند سال اخیر پل‌های منحصر به فردی در سراسر دنیا ساخته شده‌اند که باعث هیجان بیشتر برای …