3 روش ساده برای لکه گیری دیوار رنگ شده

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیوارهای خانه در زیبایی دکوراسیون شما تاثیر بسیاری دارد؛ بنابراین نسبت به آن بی‌اهمیت نباشید؛ در صورتی که امکانات لازم برای رنگ‌آمیزی دیوار را ندارید، با لکه گیری آن می‌توانید ظاهری نو به خانه ببخشد.
لکه گیری دیوار رنگ شده

خانه حتی اگر نوساز هم باشد، دیوارهای آن بعد از گذشت مدت زمانی به دلیل لکه شدن یا ایجاد خراش دستخوش تغییرات می‌شوند؛ برای حل این مشکل لازم است که بهترین رنگ برای دیوار خانه را انتخاب کنیم یا اینکه اگر آسیب دیوارها زیاد نیست، با رعایت چند نکته ساده لکه گیری دیوار رنگ شده را خودتان انجام دهید و بدون نقاشی روحی تازه به دیوارهای خانه ببخشید. برای آشنایی با این ترفندها تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نحوه رنگ کردن دیوار

انتخاب رنگ مناسب می‌تواند بر روحیه و احساسات ساکنان خانه تأثیر بسیاری بگذارد؛ مهم‌ترین نکته‌ای که باید در رنگ‌آمیزی به آن توجه داشت، انتخاب رنگ متناسب با سبک دکوراسیون خانه است. اگر می‌خواهید از رنگ جدید برای رنگ آمیزی دیوار خانه استفاده کنید، باید بدانید که رنگ کردن دیوار گچی و دیواری که یک بار دیگر رنگ‌آمیزی شده متفاوت است.

لکه گیری دیوار رنگ شده

رنگ آمیزی دیوار گچی

قبل از شروع رنگ‌آمیزی، سعی کنید نقاطی که نیاز به ترمیم دارد را بازسازی کنید؛ چرا که هرچه سطح کار صا‌ف‌تر باشد نقاشی دیوار زیباتر می‌شود. قبل از رنگ آمیزی کل دیوار، ابتدا روی گوشه‌ای از آن تست را انجام دهید و مطمئن شوید که رنگ مورد نظر با سطح دیوار ترکیب می‌شود.

در مرحله بعد رنگ را با توجه به دستورالعمل آماده کنید و با استفاده از براش یا رولر، رنگ را به طور یکنواخت بر روی سطح دیوار گچی بمالید. بهترین روش رنگ آمیزی دیوار گچی، ابتدا رنگ‌‌آمیزی کناره‌های دیوار است و در مرحله بعد سطح دیوار را رنگ کنید. در صورتی که بعد از رنگ‌آمیزی مشاهده کردید که جایی از دیوار نیاز به رنگ دارد، بعد از خشک شدن کامل لایه اول مجدد دیوار را رنگ بزنید.

وسایل موردنیاز برای لکه گیری دیوار رنگ شده

  • رنگ
  • ماده پر کننده
  • تیغه صاف کننده
  • قلم
  • برس رنگ
  • لباس مناسب برای رنگ‌آمیزی

 لکه گیری دیوار رنگ شده

مراحل لکه گیری دیوار رنگ شده

ابتدا لکه را با استفاده از یک دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید؛ قبل از شروع به لکه گیری، مطمئن شوید که سطح لکه خشک باشد. سپس با توجه به نوع لکه، می‌توانید یکی از مواد مناسب مانند جوهر رنگ مشابه، محلول پاک کننده مخصوص لکه، آب اکسیژنه، مواد خانگی مانند بیکربنات سدیم و اسید استفاده کنید.

بعد از آنکه مطمئن شدید مواد لکه‌گیر به خوبی با رنگ دیوار هماهنگ می‌شود، ماده لکه گیری با استفاده از ابزاری نرم مانند اسفنج به آرامی روی سطح دیوار پوشش دهید و تلاش کنید تا لکه به صورت یکنواخت روی دیوار پخش شود. اجازه دهید ماده لکه‌گیر به مدت 10 تا 15 دقیقه روی دیوار باقی بماند تا لکه کاملاً محو شود. در نهایت لکه را با استفاده از یک دستمال خشک به خوبی پاک کنید.

مطلب پیشنهادی:  روش‌های خانگی پاک کردن لکه چربی در آشپزخانه

روش لکه گیری دیوار گچی

لکه گیری دیوار گچی راحت‌تر از دیوار رنگ شده است؛ چرا که شما نگرانی بابت رنگ دیوار ندارید و می‌توانید با استفاده از محلول خانگی لکه‌گیری را انجام دهید. برای اینکار ابتدا مطمئن شوید که دیوار پاک و بدون هر گونه چربی، گرد و غبار و لکه است. در مرحله بعد با استفاده از یک حوله نرم و مرطوب، لکه را به طور دقیق پاک کنید.

در صورتی که لکه قدیمی است، می‌توانید از محلول آب و سرکه یا محلول آب و سفید کننده ضعیف استفاده کنید و اجازه دهید دیوار به خوبی خشک شود برای به دست آمدن نتیجه بهتر نیز می‌توانید از فن یا پنکه استفاده کنید. بعد از آنکه مطمئن شدید دیوار به طور کامل خشک شده است، می‌توانید از رنگ گچی مشابه رنگ دیوار استفاده کنید.

لکه گیری دیوار رنگ پلاستیک

یکی از مزایای رنگ پلاستیک این است که بیشتر لکه‌ها روی آن به راحتی پاک می‌شوند. برای پاک کردن لکه‌های سرسخت نیز می‌توانید از لکه‌برهای خاص استفاده کنید. برخی از این لکه‌برها برای لکه گیری دیوار رنگ شده پلاستیک عبارتند از:

  • مخلوط بیکربنات سودا
  • الکل ایزوپروپیلیک

نکات ایمنی هنگام لکه گیری دیوار رنگ شده

هنگام لکه گیری دیوار رنگ شده، برای حفظ سلامت خود لازم است قبل از شروع کار، یک‌سری نکات ایمنی را رعایت کنید؛ چرا که قرار گرفتن  در معرض بوی رنگ می‌تواند باعث سرگیجه، مشکلات بینایی، سوزش چشم و ریه و همین‌طور سردرد شود. به همین منظور برای کاهش خطرات لازم است هنگام رنگ‌آمیزی درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید و در کنار آن از یک ماسک استفاده کنید تا آسیبی به دستگاه تنفسی شما نرسد.

پیشنهاد مطالعه: 3 ایده جذاب برای تبدیل تراس به آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

ساده‌ترین راه برای شست‌و‌شوی پرده حریر!

استفاده از پرده تور و حریر برای پنجره‌ها در خانه، زیبایی خاصی به دکوراسیون شما می‌بخشد و ن…