اولین آپارتمان جهان در کدام شهر بنا شد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای انسان باستان لزومی در بنای ساختمان‌هایی در چند طبقه و امکان ساخت چنین بنایی وجود نداشت. مفهوم آپارتمان محصول مدرنیته و شهر نشینی بشر است.
اولین آپارتمان جهان

با اولین آپارتمان جهان آشنا شوید. شاید در نگاه اول به نظر برسد آپارتمان‌نشینی تاریخچه‌ای کهن ندارد. اما با نگاهی در تاریخ می‌توانیم رد نخستین آپارتمان جهان را تا یونان باستان دنبال کنیم. با ما در دلتامگ همراه باشید.

تاریخچه آپارتمان‌نشینی

استفاده از آپارتمان‌ها به عنوان ساختمان‌های چند واحدی برای زندگی انسان‌ها در شهرها و مجموعه‌های مسکونی دستاورد مدرنیته است. اما دقیقاً چه زمانی اولین آپارتمان جهان ساخته شده است؟ می‌توان گفت که آپارتمان‌ها و ساختمان‌های چند واحدی در طول تاریخ به تدریج توسعه یافته و رشد کرده‌اند.

یونان باستان میزبان نخستین آپارتمان‌ها

در شهرهای باستانی مانند شهرهای یونان باستان و روم باستان، ساختمان‌های چند طبقه با واحدهای مسکونی وجود داشت. همچنین، در جوامع مسلمان نیز از سدهٔ هشتم میلادی به بعد، بازتاب آپارتمان‌هایی را در شهرهایی مانند دمشق، بغداد و کرانهٔ شرقی دریای مدیترانه می‌توان مشاهده کرد.

در حقیقت، مفهوم آپارتمان به عنوان یک ساختمان چند واحدی با امکانات مشترک برای زندگی افراد، در یونان باستان شکل نگرفته است. در این دوره، ساختمان‌های مسکونی اغلب به صورت خانه‌های تک واحدی بودند و آپارتمان‌های مدرن را نمی‌توان به آن‌ها تشبیه کرد.

اولین آپارتمان جهان

اما در یونان باستان، مردم در خانه‌های خود زندگی می‌کردند که بیشتر طبقه‌بندی‌های ساده‌ای داشتند. ساختمان‌های مسکونی در این دوره معمولاً از سنگ، آجر یا چوب ساخته می‌شدند و به طور عمومی یک طبقه داشتند.

رد اولین آپارتمان جهان را تا شهرهای بزرگی مانند آتن، می‌توان دنبال کرد که ساختمان‌هایی وجود داشت که می‌توان آنها را به عنوان ساختمان‌های چند واحدی معرفی کرد، اما این ساختمان‌ها با مفهوم آپارتمان مدرن که امکانات مشترک مانند آسانسور و پارکینگ را دارند، قابل مقایسه نیستند.

مطلب پیشنهادی:  قدیمی ترین آثار باستانی جهان که همه را فرامی‌خوانند

به طور کلی، مفهوم و طراحی ساختمان به شکلی که امروزه می‌شناسیم، در طول قرون و با توسعه شهرنشینی و تغییرات اجتماعی و فرهنگی تدریجاً شکل گرفته است. بنابراین، می‌توان گفت که استفاده از آپارتمان‌ها و ساختمان‌های چند واحدی برای زندگی انسان‌ها در طول تاریخ پیشرفتی چشم‌گیر داشته است.

اولین آپارتمان جهان در میان معاصران

قدیمی‌ترین آپارتمان شهری که تاریخچه‌اش به زمان قدیمی برمی‌گردد، در شهر مسکو واقع در کشور روسیه قرار دارد. این ساختمان معروف به “دوم سیاه” (Domus Atrium) است و در منطقه بیتولوژسکی در قسمت مرکزی شهر مسکو قرار دارد. این ساختمان که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده است، بافتی از آپارتمان‌ها و فضاهای تجاری تشکیل شده و به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

اولین آپارتمان جهان

دوم سیاه به عنوان نمونه‌ای از معماری شهری مسکو در دوره قرون وسطی شناخته می‌شود و از طراحی و بنایی معماری بسیار زیبا و منحصر به فردی برخوردار است. این آپارتمان شامل واحدهای مسکونی، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها و حتی یک کلیسا است که از زمان ساختش تاکنون به عنوان یکی از نقاط جذاب گردشگری مسکو شناخته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: حقایقی درباره سیستم خانه سازی زنبورها بیاموزید.

تعداد کلمات مطلب: 448

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

طرز تهیه اسکندر کباب خوشمزه ترکیه‌ای

اسکندر کباب یک غذای محبوب ترکیه‌ای است که به‌راحتی در خانه نیز می‌توانید آن را تهیه کنید. …