نبض بازار مسکن در دست اقشار متوسط

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چهار شاخص قیمت کل، نرخ هر متر مربع، متراژ و مناطق پرتقاضا در بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که عمده خرید و فروش‌ها توسط دهک‌های متوسط انجام می‌شود و از طرف دیگر تقاضای سرمایه‌ای بازار را ترک کرده است.
ساخت مسکن در تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، خانه‌های دارای قیمت ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان، رتبه اول از نظر تعداد معاملات مسکن شهر تهران را از کل معاملات به خود اختصاص می‌دهند.

نگاهی به آمار مناطق پر متقاضی

آمار بازار مسکن تهران نشان می‌دهد، جایگاه دوم نیز به واحدهای یک تا ۱.۵ میلیارد تومان با سهم ۱۷.۴ میلیارد تومان مربوط می‌شود. چهار محدوده پرتقاضا نیز به ترتیب مناطق ۵، ۱۰، ۲ و ۴ هستند که ۴۱.۵ درصد از کل معاملات را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص می‌دهند.

ساکنان این مناطق اغلب از اقشار متوسط به بالا هستند.از نظر متراژ نیز خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر با سهم ۱۵.۴ درصد رتبه اول، واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۳.۹ درصد جایگاه دوم و آپارتمان‌های ۷۰ تا ۸۰ متر با سهم ۱۱.۶ درصد جایگاه سوم را در معاملات مسکن شهر تهران دارند.

همچنین توزیع فراوانی بر اساس قیمت یک متر مربع حاکی از آن است که خانه‌های ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع با ۱۷.۲ درصد رتبه اول، واحدهای دارای ارزش متری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان با اختصاص ۱۵.۳ درصد از معاملات جایگاه دوم و خانه‌های ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با سهم ۱۲.۸ درصد از قراردادهای خرید و فروش در جایگاه سوم قرار دارند.

میانگین قیمت مسکن در تهران نیز ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان در هر متر مربع است. هم‌اکنون قیمت مسکن در شش منطقه تهران شامل مناطق ۱ تا ۶ بالای نرخ متوسط و در ۱۶ منطقه زیر میانگین شهر تهران قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:  پیش‌بینی 9 کارشناس از قیمت مسکن تا پایان سال

بازار مسکن تهران

چهار مولفه ذکر شده گویای آن است که معاملات در محدوده استطاعت اقشار متوسط به قصد تقاضای مصرفی و سکونت انجام می‌شود. تقاضای سوداگری از ابتدای امسال به دلیل رکود، بازار را ترک کرده و تقاضای مصرفی در جنوب تهران نیز توان خرید ندارد.

نقش سفته بازان در بازار مسکن تهران

به طور معمول ۷۷ درصد معاملات مسکن در ایران توسط سفته‌بازان انجام می‌شود و  این در حالی است که هم‌اکنون تعداد معاملات در تهران به یک سوم وضعیت نرمال رسیده است.

تیرماه امسال ۵۰۷۱ فقره معامله در تهران انجام شد؛ در حالی که طی سال‌های گذشته به طور متوسط هر ماه حدود ۱۵ هزار فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا می‌رسد.

این موضوع نشان‌دهنده خروج تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار است که واسطه‌های ملکی نیز آن را تایید می‌کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «رشد سهم ساختمان در اقتصاد ملی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …