با کاشت زعفران در خانه از زیبایی و درآمد آن لذت ببرید

0
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زعفران یک گیاه کوچک است که به راحتی در فضای داخلی می‌تواند رشد کند. اما برای کاشت زعفران در خانه نیاز به فراهم کردن شرایط مناسب است که در ادامه بیان می‌کنیم.
کاشت زعفران در خانه

با توجه به اینکه زعفران گیاهی است که با کمی دقت و رعایت نکات، به راحتی در محیط خانه پرورش می‌یابد، بسیاری از افراد برای درآمدزایی و زیبایی بخشیدن به محیط، کاشت زعفران در خانه را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین حتی اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و شرایط لازم را برای کاشت زعفران در باغچه را ندارید، باز هم می‌توانید با رعایت مراحل کاشت گلدانی زیبا از زعفران داشته باشید. تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

بهترین روش کاشت زعفران در خانه

درآمد کاشت زعفران در منزل به قدری خوب است که بسیاری از افراد به این فکر می‌‌افتند که با استفاده از این راه به راحتی در خانه درآمد خوبی به دست آورند. اگر قصد انجام اینکار را دارید و با این سوال مواجه می‌شوید که برای کاشت زعفران در خانه چقدر فضا لازم است ؟ با اینکه بهترین زمان کاشت زعفران در گلدان چه موقع است، ادامه مطلب را از دست ندهید.

کاشت زعفران در خانه

طریقه کاشت زعفران در خانه

بهترین زمان کاشت زعفران در خانه معمولاً در فصل پاییز است؛ اما اگر می‌خواهید بیشترین بازدهی را داشته باشید، دقیق‌ترین زمان برای کشت زعفران، در ماه‌های شهریور و مهر است. در این زمان، خاک هنوز گرم است و زعفران می‌تواند شروع به رشد کند و به دوره گلدهی در بهار برسد. بنابراین اگر قصد دارید در آپارتمان یا در فضای داخلی خانه زعفران بکارید، می‌توانید در هر زمانی از سال زعفران را کاشت کنید، زیرا معمولاً دمای داخلی خانه پایدار است و از تغییرات جوی کمتری برخوردار است؛ در هر صورت، مهم است که زعفران را در فصل‌هایی که خاک خیس بوده و دمای زمین نسبتاً مطلوب است کاشت کنید. این فرایند به زعفران کمک می‌کند تا به خوبی جوانه‌ بزند و رشد کند.

کاشت زعفران در خانه

انتخاب ظرف کشت مناسب برای کاشت زعفران در خانه

اوین مرحله برای کشت زعفران در خانه، انتخاب یک ظرف کشت مناسب است. این ظرف باید به اندازه کافی عمیق و وسیع باشد تا ریشه‌های زعفران به خوبی در آن جا بگیرند و رشد کنند. بنابراین برای در انتخاب ظرف کشت زعفران،لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید.

عمق ظرف: ظرف باید دارای عمق کافی باشد تا ریشه‌های زعفران به خوبی در آن جا بگیرند. حداقل عمقی که باید در نظر بگیرید حدود 15 تا 20 سانتی‌متر است.

وسعت ظرف: وسعت ظرف برای کشت زعفران بستگی به تعداد گیاهانی دارد که می‌خواهید در آن کاشت کنید. هر گیاه زعفران به مساحتی حدوداً 10 تا 15 سانتیمتری نیاز دارد. بنابراین، برای محاسبه وسعت ظرف، می‌توانید از این فرمول استفاده کنید: وسعت ظرف (سانتیمتر مربع) = تعداد گیاهان زعفران × مساحت هر گیاه (سانتیمتر مربع)

جرم و وزن ظرف: ظرف کشت باید به اندازه کافی سنگین و پایدار باشد تا بتواند در مقابل وزن خاک و ریشه‌های زعفران مقاومت کند و احتمال سقوط و خم شدن آن را کاهش دهد.

جنس ظرف: می‌توانید از ظروف پلاستیکی، سرامیکی یا فلزی برای کاشت زعفران استفاده کنید. البته هر کدام از این ظروف مزایا و معایب خود را دارند. مثلاً ظروف پلاستیکی سبک و قابل حمل هستند، اما ممکن است در طولانی مد، ظاهری زیبای خود را از دست بدهند.

مطلب پیشنهادی:  چرا برگ گیاهان آپارتمانی ما سوراخ می‌شوند؟

 خرید پیاز زعفران سالم و مرغوب

دومین مرحله کاشت زعفران در خانه، انتخاب پیاز زعفران سالم و مرغوب است. شما برای برای کشت در هر یک متر نیاز به 1 کیلو پیاز زعفران مرغوب نیاز دارید؛ برای این منظور توجه داشته باشید که پیازها را از مغازه معتبر خریداری کنید. پیازهای بزرگ‌تر احتمالاً بهترین کیفیت را دارند. درصورت امکان، پیازهایی را انتخاب کنید که سایز بزرگ‌تری داشته باشند. علاوه بر آن بوی پیاز باید مطبوع و طعم آن تا حد ممکن تلخ نباشد. این موارد نشان دهنده تازگی و کیفیت خوب پیاز است. توجه کنید که پیازها به درستی بسته‌بندی شده و در شرایط مناسبی نگهداری شده باشند. بسته‌بندی باید سالم و بدون هرگونه خرابی باشد.

کاشت زعفران در خانه

آماده سازی خاک گلدان

آماده‌سازی خاک گلدان برای کاشت زعفران در خانه  از اهمیت بالایی برخوردار است. زعفران به خاکی با خواص خاص نیاز دارد تا بتواند به‌خوبی رشد کند و محصول با کیفیتی تولید کند. مراحل آماده سازی عبارتند از:

انتخاب گلدان: برای کاشت زعفران، گلدانی را انتخاب کنید که دارای سوراخ‌های زهکشی در پایین آن باشد تا زهکشی مناسب صورت بگیرد و خاک رطوبت کافی را نگهدارد.

انتخاب مخلوط خاک مناسب: خاک باید حاوی مواد آلی و معدنی کافی و pH مناسب باشد. می‌توانید از مخلوطی از خاک باغچه، کمی کمپوست و شن استفاده کنیدو آن‌ها را به طور مساوی با نسبت مورد نظر تهیه کنید.

ضدعفونی کردن خاک: قبل از استفاده از خاک، آن را به‌ طور منظم ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی کردن خاک دو روش وجود دارد؛ یکی آبیاری منظم خاک برای از بین رفتن قارچ و باکتری و دومین روش، استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده مانند آب اکسیژنه، سدیم کلرات و پتاسیم پرمنگنات است.

کاشت زعفران در خانه

آبیاری و برداشت زعفران

حساس‌ترین مرحله برای کاشت زعفران در خانه، ابیاری زعفران است. خاک حاوی زعفران باید همواره به حد مطلوبی رطوبت داشته باشد. به طور کلی، زعفران به آبیاری متوسط نیاز دارد و لازم است خاک در حدی مرطوب نگه داشته شود که ریشه‌ها به آسانی بتوانند به آب دسترسی داشته باشند. به همین منظور رعایت توقف آبیاری در دوره استراحت اهمیت بسیاری دارد.

برداشت زعفران:

بهترین زمان برای برداشت زعفران هنگامی است که گل‌های باز شده است؛ بهترین زمان برداشت که زعفران از کیفیت بالایی برخوردار است، صبح زود یا غروب آفتاب است. در این مرحله لازم است که گل‌های زعفران را با دقت و بدون صدمه رسیدن به سایر بخش‌های گیاه برداشت کنید. برای این کار از دستکش‌هایی با سطح نرم استفاده کنید. بعد از برداشت گل‌ها، نخ‌های زعفران را از بخش‌های سبز و سرخ آن جدا کنید. این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید تا نخ‌ها دچار آسیب نشوند. در نهایت نخ‌ها را در آفتاب یا در محیطی خشک و تهویه‌دار به صورت یکپارچه و بدون تماس با یکدیگر خشک کنید. از نگهداری در محیط رطوبتی خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: 3 ترفند ساده برای پهن شدن برگ سانسوریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…