روشی ساده برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت در خانه

0
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر تیغه چرخ گوشت شما کند شده است و نیاز به تعمیر دارد، لازم نیست که هزینه بالایی بابت تعمیر آن بپردازید؛ چرا که خودتان به راحتی در خانه می‌توانید آن را تعمیر کنید.
تیز کردن تیغه چرخ گوشت

با توجه به مشغله‌های فراوانی که امروزه همه ما درگیر آن هستیم، وجود یک‌سری از لوازم برقی در خانه می‌تواند بسیار کمک حال ما باشد. چرخ گوشت یکی از این وسایل است که می‌تواند در مدت زمان اندکی گوشت و یا مواد غذایی را برای ما چرخ کند. یکی از مشکلات این چرخ گوشت‌های خانگی، کند شدن تیغه آن است که به طور معمول بعد از چند سال استفاده با آن مواجه می‌شویم؛ برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت نیازی نیست که حتما آن را به یک فرد متخصص بسپارید؛ چرا که خودتان به سادگی می‌توانید انواع تیغه چرخ گوشت را در خانه تیز کنید. برای آشنایی با روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت ، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تیز کردن تیغه چرخ گوشت

علت کند شدن تیغه چرخ گوشت

اگر مدت زمان زیادی است که چرخ گوشت را خریده‌اید، برای تیز شدن تیغه چرخ گوشت در ابتدا باید علت خوب چرخ نکردن گوشت را بدانید تا بهتر بتوانید مشکل را برطرف کنید. برخی از این علت‌ها عبارتند از

خراشیدگی تیغه

استفاده مکرر از تیغه چرخ گوشت ممکن است باعث خراشیدگی و تراکم سطح تیغه شود که به مرور زمان منجر به کند شدن تیغه چرخ گوشت شود. در این صورت، نیاز است تیغه را سنگ‌زنی و تیز کنید یا در صورت لزوم، تیغه جدیدی بخرید.

آسیب به تیغه

چناچه چرخ گوشت بنا به دلایلی دچار ضربه یا سقوط شود، ممکن است تیغه آن خم شده یا آسیب ببیند؛ در این صورت عملکرد چرخ گوشت کند می‌شود و برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت ، راهی بجز خرید تیغه جدید ندارید.

انتخاب گوشت نامناسب

استفاده از گوشتی که بافت چسبناکی دارد یا دارای استخوان‌های بزرگ است، می‌تواند منجر به کند شدن تیغه چرخ گوشت شود؛ بنابراین برای حل این مشکل باید از گوشت با بافت مناسب و بدون استخوان‌ استفاده کنید.

عدم تمیزکاری مناسب

روغن، چربی و باقیمانده‌های گوشت نیز یکی دیگر از دلایل کند شدن تیغه چرخ گوشت است. بنابراین بعد از هر بار استفاده، تیغه را به دقت تمیز کرده و  رسوبات و باقیمانده‌های مواد غذایی را به خوبی پاک کنید.

تیز کردن تیغه چرخ گوشت

نحوه تیز کردن تیغه چرخ گوشت

قبل از آنکه اقدام به تیز کردن تیغه چرخ گوشت کنید لازم است برای حفظ ایمنی و جلوگیری از کثیف شدن محیط اطراف، چرخ گوشت را در مکان مناسبی قرار دهید و حدالمکان یک پارچه زیر آن پهن کنید؛ سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

 جدا کردن دیگر قطعات برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت

اولین مرحله برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت ، جدا کردن قطعات از یکدیگر است؛ در این مرحله توجه داشته باشید که چرخ گوشت به برق متصل نباشد.

مطلب پیشنهادی:  خواص شگفت انگیز جوشانده پوست سیب

 تمیز کردن قطعات چرخ گوشت

با توجه به استفاده مکرر از این دستگاه ممکن است مقداری گوشت و چربی بر روی قطعات باقی‌مانده باشد. در نتیجه برای عملکرد بهتر باید تمام قطعات را تمیز کنید.

اندازه‌گیری میزان کندی تیغه

سومین قدم برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت، بررسی میزان کند بودن تیغه است؛ شما می‌توانید با استفاده از یک تکه کاغذ این آزمایش را انجام دهید؛ به این صورت که تیغه چرخ گوشت را روی کاغذ بکشید، سرعت برش کاغذ میزان کند بودن تیغه را مشخص می‌کند.

 استفاده از آینه برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت

استفاده از آینه برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت یک روش غیرمعمول است و به عنوان یک روش حرفه‌ای توصیه نمی‌شود. آینه معمولاً برای تفریح و یا تزیین استفاده می‌شود و ویژگی‌های لازم برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت را ندارد. برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت، بهترین روش استفاده از سنگ آسیاب یا سنگ تیزکننده مناسب است. این سنگ‌ها به طور خاص برای تیز کردن تیغه‌ها طراحی شده‌اند و به شما امکان می‌دهند تیغه را به طور صحیح و با دقت تیز کنید.

تیز کردن تیغه چرخ گوشت

طریقه تیز کردن تیغه چرخ گوشت

اگر قصد دارید از آینه برای رفع کند شدن تیغه چرخ گوشت استفاده کنید؛ باید تیغه چرخ گوشت را در زاویه ۴۵ درجه نسبت آینه قرار دهید و تیغه را بر روی سطح آینه، سمباده بکشید. این روند را تا جایی ادامه دهید که یک سایه براق بر روی لبه تیغه ایجاد شود. در نهایت برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها، قطعات چرخ گوشت و محیط اطراف را به خوبی تمیز کیند.

توجه داشته باشید که هنگام جایگذاری قطعات، تیغه چرخ گوشت را در جهت درست بیاندازید؛ چرا که برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می‌آید که تیغه چرخ گوشت باید به کدام سمت باشد ؟ لازم به ذکر است که تیغه چرخ گوشت باید به سمت خودتان بسته شود در غیر این صورت روش‌هایی که برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت استفاده کرده‌اید نتیجه‌اتی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

ماکارونی با پنیر پیتزا بدون فر

ماکارونی با پنیر پیتزا یکی از روش‌های بسیار ساده و خوشمزه برای یک غذای خوشمزه و جدید است ک…