رشد سهم ساختمان در اقتصاد ملی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی به تشریح اقدامات وزارتخانه در بخش مسکن و ساختمان پرداخت، که این گزارش نشان می‌دهد سهم ساختمان از تولید ناخالص داخلی در پنج سال منتهی به سال ۱۳۹۸ به طور میانگین به ۵/۶ درصد رسید.
قیمت خانه

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سهم بخش مسکن از اقتصاد کلان در یک دهه اخیر بررسی شده است که این بررسی‌ها حاکی از آن است که سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی حدود ۶ درصد، از تشکیل سرمایه ثابت حدود ۳۰ درصد، از اشتغال مستقیم کشور حدود ۱۲درصد و از تسهیلات بانکی اعطایی حدود ۱۱ درصد بوده است.

همچنین بررسی‌های بانک مرکزی که سهم ارزش افزوده بخش‌ها از تولید ناخالص داخلی را در میانگین ۵ سال منتهی به سال ۱۳۹۸ مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد سهم خدمات مستغلات از تولید ناخالص داخلی ۱۳/۶ درصد، سهم ساختمان از تولید ناخالص داخلی ۵/۶ درصد، و سایر بخش‌های اقتصاد ۸۰/۸ درصد از تولید ناخالص داخلی را داشته است.

 

مسکن و ساختمان

همچنین در این بررسی، خدمات دلالان مستغلات یک درصد، خدمات واحدهای غیر مسکونی ۶ درصد، خدمات واحدهای مسکونی روستایی ۶ درصد، خدمات واحدهای مسکونی شهری (اجاره واقعی و احتسابی) ۸۷ درصد تولید ناخالص داخلی را شامل شده است.

در عین حال، در ۵ سال منتهی به سال ۹۸ به طور میانگین ساختمان‌های عمومی ۲۵ درصد، ساختمان‌های خصوصی روستایی۳ درصد و ساختمان‌های خصوصی شهری ۷۲ درصد ارزش افزوده ناخالص داخلی را به خود اختصاص دادند.

گزارش ارایه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید تمامی مناطق شهری کشور را به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ نیز مورد بررسی قرار داده است.

مطلب پیشنهادی:  تقاضا برای «رهن» افزایش یافت

آمار سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن

بررسی‌های انجام شده طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹ نشان می‌دهد بیشترین سرمایه‌گذاری مربوط به سال ۱۳۸۶ بوده که بخش خصوصی ۴۸ درصد در بخش ساختمان‌های جدید مناطق شهری سرمایه گذاری کرد.

این روند طی سال‌های بعد و با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، رو به کاهش نهاد. مجددا در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ مثبت شد و روند افزایشی یافت و از منفی ۲/۱ درصد در سال ۱۳۸۸ به ۵/۹ درصد درسال ۱۳۹۱ رسید. درسال ۱۹۶ نیز این رقم ۹/۷ درصد و در شش ماه سال ۱۳۹۹ با اجرای مجموعه سیاست‌هایی از جمله اجرایی شدن طرح اقدام ملی مسکن این رقم به۱۸/۷ درصد رسید.

مطالعه بیشتر: مطلب «خروج بساز و بفروش‌ها از بازار مسکن» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …