خروج بساز و بفروش‌ها از بازار مسکن

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد با توجه به کف نیاز به عرضه مسکن جدید، به طور متوسط سالانه باید حدود 90 هزار واحد مسکونی ساخته شود اما در عمل در 6 سال اخیر به‌طور متوسط در هر سال 66 هزار واحد ساخته شده است.
عرضه مسکن
به گزارش «مجله ملکی دلتا»، رکود شدید سال ۹۹ در بازار ساخت مسکن، با ابعاد شدیدتر در چهار ماه اول امسال بروز کرد. بررسی نبض ساخت و ساز در پایتخت نشان می‌دهد، شکاف بین «عرضه جدید مسکن» و «کف نیاز به آپارتمان جدید» از ۳۰ درصد سال گذشته و به ۴۰ درصد در سال جاری رسیده است.
در تهران برای تعادل‌بخشی عرضه و تقاضا طبق نیازسنجی‌های صورت گرفته، ماهانه به حداقل ۷ هزار واحد مسکونی جدید نیاز است. کارنامه سازنده‌ها طی ماه‌های گذشته از سال جاری حدود نصف این رقم بوده است. این رکود، تاوان هفتم سفته‌بازی ملکی است.

آمار رسمی از تیراژ ساخت وساز در چهارماه نخست 1400 نشان می‌دهد: رکورد 16 ساله رکود ساختمان‌سازی در سال 99، شکسته شد و ساختمان‌سازی در تهران از وضعیت «قرمز» به «بنفش» تغییر وضعیت داد.

آمار رسمی تیراژ خانه‌سازی در تهران، «شروع به ساخت» 14 هزار و 700 واحد مسکونی در چهارماه نخست امسال را نشان می‌دهد که کمترین میزان عرضه از سال ۸۳ به بعد است. حجم ساخت‌وساز در مناطق 22‌گانه شهر تهران طی چهارماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 17 درصد افت کرده است.

کاهش تیراژ ساخت‌وساز از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه از آن جهت دارای اهمیت است که سال گذشته کارنامه آپارتمان‌سازی در شهر تهران رکورددار رکود ساخت‌وساز طی 16 سال گذشته بود اما اکنون که تیراژ ساخت‌وساز نسبت به رکورد سال گذشته نیز مجددا افت کرده یک پیام مهم را برای بازار ساخت‌وساز شهر تهران مخابره می‌کند و آن اینکه ساختمان‌سازی در وضعیت فراقرمز یعنی «بنفش» قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی:  رشد اجاره بها به اندازه تورم نیست

عرضه مسکن

سال 99، سال سرد عرضه مسکن به بازار

آمارهای مربوط به ساخت واحدهای مسکونی در 17 سال اخیر نشان می‌دهد، سال 99 سردترین بازار به لحاظ تیراژ ساختمانی بوده که در آن کمترین میزان از ساخت مسکن به ثبت رسیده است.

سال گذشته تنها 53 هزار و 400 واحد مسکونی در شهر تهران مجوز ساخت دریافت کردند که این میزان از سال 83 تاکنون که داده‌های مربوط به تیراژ سالانه ساخت مسکن ثبت می‌شود در حوزه ساخت‌وساز نشان‌دهنده رکورد بی‌سابقه در رکود ساختمانی بود تا اینکه روند نزولی ساخت‌وساز در سال جاری، رکورد جدیدی از رکود را از خود برجای گذاشت.

مطالعه بیشتر: مطلب «احتمال کاهش 15 درصدی قیمت مسکن» را در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

2 دیدگاه

  1. سوله لوله ای

    21 مرداد 1400 در 5:36 ق.ظ

    • سارا امیرانی

      17 اسفند 1400 در 5:03 ب.ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …