رونق بازار مسکن در گرو حل مشکلات اقتصادی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکلات مسکن ارتباط عمیقی با معضلات اقتصادی دارد، گفت: تا زمانی که مشکلات اقتصادی کشور حل نشود به طور قطع مشکلات ساخت‌وساز و تهیه مسکن برای آحاد جامعه برطرف نخواهد شد.
مشکلات بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محمد سرگزی عنوان کرد: افزایش ۴۲ درصدی نقدینگی طی یک سال گذشته و پیش‌بینی این روند تا سال آینده، برنامه‌ریزی برای حوزه مسکن را مبهم می‌کند؛ چرا که طی سالیان اخیر برنامه برای مدیریت نقدینگی در کشور وجود نداشته است.

سرگزی تصریح کرد: سال گذشته  ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ثبت شد و دولت با خلق پول قصد جبران آن را داشت در نهایت اثر تورمی خلق پول خود را در بازار مسکن نشان داد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات صنعت مسکن مداخله مکرر سیاست‌گذاران در تولید واحدهای مسکونی است. در حالی که بازار مسکن ورود مستقیم بخش دولتی را نمی‌پذیرد. از همین رو شاهد کاهش توجیه اقتصادی تولید مسکن برای بخش خصوصی هستیم و هم اکنون یک سازنده بخش خصوصی تنها ۲۰ درصد سود از تولید مسکن عایدش می‌شود که صرفه اقتصادی ندارد. از این رو دولت ها مجبور به حضور مستقیم در این بازار می‌شوند.

مشکلات بازار مسکن

کمبود شدید زمین در کلانشهرها

وی عنوان کرد: یکی دیگر از چالش‌های جدی بازار مسکن قیمت زمین است و امروز با کمبود شدید زمین در کلانشهرها مواجه هستیم. همه این موارد موجب افزایش قیمت مسکن شده و اغلب افراد در کلانشهرها استطاعت خرید آن را ندارد؛ از طرفی به دلیل عدم اقبال مصرف‌کننده به خرید مسکن، سازنده‌های بخش خصوصی از این چرخه خارج می شوند.

مطلب پیشنهادی:  کاهش ۳ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین

سرگزی عنوان کرد: با وجود تسهیلات بانکی به دلیل فرآیندهای سخت و پیچیده، سازنده رغبتی برای تولید مسکن ندارد، همچنین تغییر دائم در نحوه صدور مجوز ها، افزایش قیمت تمام شده مصالح ساختمانی و قیمت مبهم مسکن در آینده از چالش‌های اصلی صنعت ساخت و ساز کشور است.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی راهکارهای متعددی را برای آن که مسکن از نوع کالای سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل شود اتخاذ می‌کند. در وهله اول باید هزینه تولید مسکن کاهش یابد. لذا به دنبال ارائه زمین رایگان به تولیدکنندگان هستیم.

او افزود: همچنین ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن از طریق قرض‌الحسنه از دیگر طرح‌های پیشنهادی مجلس برای کاهش قیمت تمام شده مسکن است.

مطالعه بیشتر: مطلب «ایرانی‌ ها چند خانه در ترکیه خریدند؟» در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …