مقایسه بازار مسکن ایران با جهان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شیوع کرونا موجب شده بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا قیمت مسکن به ویژه اجاره بها کاهش پیدا کند و صاحبخانه‌ها برای پیدا کردن مستاجر نرخ‌های خود را کم کنند، اما شرایط در ایران به طور کلی متفاوت است و شاهد افزایش چندین برابری قیمت‌ها در بازار اجاره هستیم.
قیمت اجاره بها

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی به تاثیر ویروس کووید ۱۹ بر بازار مسکن پرداخت و عنوان داشت که عقبگرد شرایط در شهرهای بزرگ کشورها به دلیل همه‌گیری کرونا در حوزه املاک و مستغلات به هیچ عنوان به معنی ارزان‌تر شدن مسکن نیست.

از نیویورک تا لندن و سیدنی، نرخ بهره بسیار پایین و حمایت گسترده مالی دولت‌ها بخش فروش را محدود ساخت. اگرچه قیمت اجاره آپارتمان تاحدودی سقوط کرده اما قیمت در مناطق حومه‌ای بالا گرفته است؛ میلیون‌ها کارگری که از کار بیکار شده بودند یاد گرفتند شغل خود را در دیگر مناطق دنبال کنند.

قیمت اجاره بها در جهان نشان می‌دهد بسیاری از اجاره‌کنندگان منازل قادر به پرداخت اجاره‌های قبلی نیستند؛ دانشجویان بین‌المللی در شهرهای بزرگ کمیاب شده‌اند و بسیاری از جوانان به خانه‌های والدینشان نقل مکان کرده‌اند.

قیمت اجاره بها

لندن

قیمت اجاره بها در لندن در یک دهه اخیر در حال افت بود و در یک سال گذشته شدت یافت. کارگزاران تخمین می‌زنند فروش خانه‌های لوکس در این شهر تا ۵ سال دیگر هم بهبود پیدا نمی‌کند. اگر چه قیمت‌ها در لندن به ویژه پنت‌هاوس‌ها در حال رشد است، اما شهر ساحلی کورن وال جایگزین لندن شده است. جایگاه لندن ضربه دیده است و طول می‌کشد تا وضعیت آن بهبود یابد.

در دوره همه‌گیری کرونا، خروج از لندن به سمت شهرهای کوچک‌تر زیاد بوده است. ۲۵ درصد افراد ۱۸ تا ۴۴ ساله گفته‌اند که برای همیشه از لندن خارج می‌شوند.

سیدنی

اگر چه به نظر می‌رسد کرونا در سیدنی و استرالیا مهار شده باشد، اما هراس و ادامه محدودیت‌های اجتماعی شهر را از همیشه خالی‌تر کرده است. تعداد بسیاری از استرالیایی‌ها شهرهای بزرگ را ترک کرده‌اند؛ نبود دانشجویان بین‌المللی تعداد متقاضی برای آپارتمان را کم کرده و همین امر قیمت اجاره را کاهش داده است. در مقابل حومه شهرها در حال رونق هستند.

مطلب پیشنهادی:  بهمن ماه؛ آخرین فرصت ثبت نام وام ودیعه مسکن

با این حال قیمت‌های کلی در سیدنی از ابتدای سال تاکنون بیشتر از ۹ درصد افزایش داشته است که بیشتر آن ها هم مربوط به خانه‌های گران قیمت ساحلی در حومه شهر است. البته در مناطق روستایی هم نسبت به سال قبل قیمت‌ها تا ۱۳ درصد افزایش داشته است.

نیویورک

نیویورک از رونق قیمت مسکن که در سایر شهرهای آمریکا رخ داد محروم بوده است. اکنون خریداران مسکن در این شهر به دنبال بیشترین تخفیف‌ها هستند. فروشندگان در میدتاون شرقی مجبور هستند به طور متوسط ۱۴ درصد زیر قیمت سه ماهه اول امسال راضی شوند. ۹۷ درصد فروشندگان در منطقه منهتن مجبورند که قیمت‌های پایین‌تری را نسبت به قبل ارائه کنند.

سنگاپور

در جزیره‌ای که عرض آن فقط ۳۰ مایل است گزینه‌های زیادی وجود ندارد. اما خریداران جدید به دنبال منازلی با امکانات بیشتر همچون استخر و … هستند. سنگاپور در اوج شکوفایی است و قیمت آپارتمان‌های شخصی از سال ۲۰۱۸ تاکنون با سرعت در حال افزایش بوده است. تعداد بی‌سابقه‌ای از آپارتمان‌ها با قیمتی بیشتر از یک میلیون دلار سنگاپور فروخته شد که این بالاترین سطح در یک دهه گذشته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «خبر مهم وزیر راه درباره مسکن مهر» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …