قابلمه‌های سوخته خود را به راحتی برق بیندازید!

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تمیز کردن و برق انداختن قابلمه و ماهی‌تابه‌های سوخته یکی از سخت‌ترین کارهای هر خانم خانه‌داری است. ما در این مطلب به شما راهکارهای ساده و کاربردی تمیز کردن قابلمه را شرح می‌دهیم.
تمیز-کردن-قابلمه-سوخته

سوختن و سیاه شدن داخل قابلمه و ماهیتابه یکی از دغدغه‌های بسیاری از خانم‌ها است و مدام با این سوال مواجه می‌شوند که چگونه قابلمه روحی سیاه شده را تمیز کنیم؟ از آنجا که بسیاری از قابلمه‌ها چدن و تفلون هستند نمی‌توان مانند قابلمه روحی، به راحتی سوختگی قابلمه را از بین برد و ممکن است از روش‌هایی استفاده کنیم که دو برابر به ظروف ما آسیب وارد کند. برای تمیز کردن قابلمه سوخته راه‌های متفاوت و کم هزینه‌ای وجود دارد که می‌توانید با کمترین آسیب، قابلمه‌های خود را برق بیندازید. برای آشنایی با این ترفندها تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نکات مهم در تمیز کردن قابلمه سوخته

قبل از آنکه درباره مواد موثر برای پاک کردن سیاهی قابلمه صحبت کنیم، لازم است به این نکته توجه داشته باشید که نحوه سفید کردن قابلمه روحی با تفلون و چدن متفاوت است و نباید از یک روش برای از بین بردن سیاهی قابلمه ها استفاده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های تمیز کردن قابلمه سوخته را برای شما شرح دهیم.

پاک کردن قابلمه سوخته

چند مواد کاربردی برای تمیز کردن قابلمه روحی

مزایای بسیار قابلمه روحی سبب شده هریک از ما یک قابلمه یا ماهیتابه روحی در منزل داشته باشیم، اما در کنار مزایای زیاد آن قابلمه روحی به سرعت سیاه می‌شود و دیگر زیبایی اولیه را ندارد. سیاه شدن قابلمه روحی با آب جوش از مشکلات داشتن این مدل قابلمه‌ها است؛ اما نگران نباشید با چند ترفندساده می‌توانید قابلمه را سفید کنید.

استفاده از سرکه یا آبلیمو و جوش شیرین برای تمیز کردن قابلمه سوخته

برای تمیز کردن پشت قابلمه روحی سوخته، ابتدا بدنه قابلمه را با آب داغ خیس کنید و سپس روی بدنه جوش شیرین بریزید و کمی سرکه بپاشید؛ 15 دقیقه زمان دهید و با استفاده از سیم ظرفشویی و مایع ظرفشویی، سیاهی قابلمه را از بین ببرید.

 

تمیز کردن قابلمه سوخته

تمیز کردن پشت قابلمه با صابون رنده شده

ساده‌ترین راه برای تمیز کردن قابلمه سوخته روحی، استفاده از صابون است؛ برای این روش صابون را رنده کنید و روی قسمت سوخته قابلمه بریزید، سپس با سیم ظرفشویی روی آن بکشید؛ در نهایت شاهد آن هستید که در کمترین زمان قابلمه‌ها سفید می‌شوند.

تميز كردن بدنه قابلمه تفلون رنگی

تمیز کردن پشت قابلمه تفلون رنگی مشکل‌تر از سایر قابلمه‌ها است؛ چرا که نمی‌توانید با استفاده از سیم سیاهی‌ها را پاک کنید. برای تمیز کردن قابلمه سوخته تفلون کافی است مقداری آب و سرکه را باهم مخلوط کنید و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید بجوشد و از روی شعله بردارید و 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا 20 دقیقه داخل ظرف بماند. در انتها بعد از شست‌شوی قابلمه آن را با یک حوله نرم خشک کنید. استفاده از این روش قابلمه شما را به حالت قبل باز می‌گرداند.

مطلب پیشنهادی:  6 رنگ مناسب اتاق خواب که شما را جادو می‌کند

تمیز کردن قابلمه سوخته

نحوه پاک کردن سوختگی کف قابلمه چدن

یکی از دلایلی که باعث شده ظرف چدنی در بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار باشد، پخش یکنواخت گرما به تمام سطح قابلمه است که باعث مغز‌پخت شدن غذا و همچنین حفظ خواص آن می‌شود؛ اما در کنار این مزیت منحصر به فرد، قابلمه‌های چدنی هنگامی که سوختگی با غذا بسیار سخت تمیز می‌شوند؛ اما با یادگیری چند ترفند ساده می‌توانید به راحتی سوختگی قابلمه چدن را تمیز کنید.

استفاده از روغن تمیز کردن قابلمه سوخته

ساده‌ترین راه برای پاک کردن قابلمه چدن، استفاده از روغن است. این روش هنگامی بهتر جواب می‌دهد که غذا تازه به قابلمه چسبیده باشد؛ در این حالت می‌توانید با ۱-۲ قاشق غذاخوری روغن قابلمه را تمیز کنید. روغن را در ظرف چدنی که هنوز گرم است بریزید و با دستمال کاغذی سطح آن را پاک کنید.

تمیز کردن قابلمه سوخته

تمیز کردن قابلمه چدنی سوخته با نمک

برای تمیز کردن ظروف چدنی سوخته‌ای که سوختگی بیشتری دارند، باید از نمک استفاده کنید. غذاهایی که برای مدتی طولانی‌تر در حال سوختن هستند، به ماده‌ای ساینده‌تر از روغن نیاز دارند. مقداری نمک دریایی درشت را کف ظرف چدنی خود بریزید و از یک دستمال کاغذی برای تمیز کردن مواد غذایی چسبیده به ماهیتابه استفاده کنید. ظرف چدن خود را به آرامی بشویید تا باقی مانده از آن پاک شود.

تمیز کردن ظروف چدنی سوخته در فر

ظرف چدنی خود را به مدت ۱ ساعت در فر با دمای حدود ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید و پایین‌ترین طبقه فر را با فویل بپوشانید. ظرف چدنی خود را به طور وارونه روی بالاترین طبقه فر قرار دهید و اجازه دهید تا یک ساعت در فر بماند. بعد از یک ساعت فر را خاموش کنید و بگذارید تا ظرف چدنی خنک شود. با این حال، برای بهترین نتیجه، باید ظرف چدنی خود را یک یا دو بار دیگر روغن بزنید و در فر قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه: 3 نکته مهم و اصولی در انتخاب رنگ کابینت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

با اکسسوری ها دکوراسیون شیک و مدرن داشته باشید

اکسسوری‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در زیباتر شدن دکوراسیون داخلی منزل شما داشته باشند. با…