بازار مسکن در دولت آینده رونق می‌گیرد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در دولت آینده با در نظر گرفتن این نکته تورم مصالح، سهم بالایی در قیمت تمام شده ندارد، انتظار افزایش حجم ساخت‌وساز و رونق معاملات مسکن را داریم.
رونق معاملات مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بیت‌الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن، در رابطه با رونق معاملات مسکن اظهار کرد: اگر مشکلات بخش مسکن حل شود و خانوارها بتوانند خانه مورد نیاز خود را تامین کنند، بخش مهم چالش‌های نظام جمهوری اسلامی حل خواهد شد؛ چرا که مسکن ۴۸ درصد هزینه سبد خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد و در بعضی کلانشهرها این سهم به بالای ۸۰ درصد می‌رسد. در طول ۵۰ سال گذشته هم این معضل وجود داشته و لاینحل باقی مانده است. اگر این مشکل رفع شود سطح رفاه بالا می‌رود و رضایت اجتماعی از نظام به شدت افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به کسری‌های انباشته شده در سال‌های پیش رو نیاز داریم سالیانه دست کم ۱.۲ میلیون واحد مسکونی بسازیم. این تنها راه ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است. کاری که باید دولتها انجام دهند، صرفا بسترسازی و تسهیل‌گری برای بخش خصوصی به منظور تامین مسکن است؛ چرا که هیچ دولتی نتوانسته در ایران و حتی جهان بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد را در سال احداث کند. ما تجربه مسکن دولتی را تحت عناوین مسکن اجتماعی، اجاره به شرط تملیک، مسکن مهر و مسکن ملی را داریم که هیچکدام تحولی در حوزه مسکن ایجاد نکردند.

رونق معاملات مسکن

منتظر رشد ساخت و ساز و افزایش قیمت باشید

وی تاکید کرد: در دوره فعلی، پس از کاهش حدود ۵ درصدی قیمت در فروردین و اردیبهشت در بازار مسکن شهر تهران، قیمت‌ها در خردادماه 3 درصد افزایش یافت. به اعتقاد من در تابستان نیز با مقداری رشد مواجه می‌شویم. اما به دلیل آنکه بازار مسکن همواره چشم براه ایجاد شرایط باثبات اقتصادی و سیاسی است، رونق معاملات مسکن در دولت آینده اتفاق می‌افتد و احتمالا باید منتظر رشد ساخت و ساز و افزایش ملایم قیمت‌ها باشیم. تحلیل بنده این است که با توجه به حجم نقدینگی، بودجه‌های عمرانی، چشم‌انداز مثبت درخصوص توسعه اقتصادی، حضور سرمایه‌های خارجی، به سرانجام رسیدن برجام، آزادی‌های اقتصادی و ثبات سیاسی با روی کار آمدن دولت آینده، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن افزایش پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  محل تامین منابع ساخت مسکن ملی از کجاست؟

وی راهکار ایجاد تعادل قیمتی در بازار مسکن را افزایش عرضه دانست و گفت: دولت رئیسی نباید وعده سه تا چهار ساله برای حل مشکلات بخش مسکن بدهد؛ زیرا حتی اگر با یک برنامه‌ریزی اصولی حرکت کنیم ثبات بازار مسکن حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد. دولت رئیسی فقط باید بستر را آماده کند تا دولت آینده بتواند به رفع مشکل مسکن بپردازد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «تورم اجاره بها رکورد 5 سال اخیر را شکست!» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …