برای سرمایه گذاری خونه بخرم یا ماشین!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای مقابله با تورم و حفظ ارزش پول، سرمایه‌گذاری در یک بازار مطمئن می‌تواند برای شما آینده روشنی را به همراه داشته باشد.
سرمایه‌ گذاری

هریک از شما ممکن است هنگامی که قصد سرمایه‌ گذاری را دارید این سوال برایتان به وجود آید که خونه بخرم یا ماشین؟ یا اینکه سرمایه گذاری در کدام بازار ارزش بالاتری دارد؟ نوع سرمایه‌گذاری و میزان بودجه شما تعیین می‌کند که در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنید بهتر است. البته المان‌های دیگری نیز وجود دارد که برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق رعایت کردن آن‎‌ها الزامی است. در صورتی که به چنین مطالب علاقه‌مند هستید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

در ایران سرمایه‌ گذاری در کدام بازار ارزش بالاتری دارد؟

در جامعه امروزه که قیمت کالاها و خدمات به طور مداوم در حال تغییر است، برای مقابله با تورم، حفظ ارزش پول و قدرت خرید، سرمایه گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما هرکسی از سرمایه‌گذاری ذهنیت متفاوتی دارد. برای مثال عده‌ای با توجه به افزایش روزافزون قیمت خانه، خرید زمین یا خانه را بهترین روش سرمایه‌ گذاری می‌دانند؛ یا اینکه برخی از افراد با مقایسه قیمت روز ماشین با گذشته، بهترین روش سرمایه‌گذاری را در خرید ماشین می‌بینند. با همه این اوصاف باید ببینیم که جدای از علاقه شخصی افراد، سرمایه‌گذاری در کدام حوزه جوابگو است.

چگونه بهترین روش سرمایه‌ گذاری را تشخیص دهیم؟

با مقایسه آمار در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم که بازار مسکن با بازدهی 651 درصدی، دلار با بازدهی 574 درصدی در جایگاه دومین رتبه و سپرده‌های بانکی با بازدهی 92 درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است.

 مقایسه بازدهی مسکن در بازه پنج ساله

مقایسه قیمت را از کلان‌شهر تهران شروع می‌کنیم؛ قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی از تیر ماه سال 1396 تا پایان تیرماه سال 1401 تقریبا رشد 10 برابری داشته است این درحالی است که در این بازه زمانی، قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کشور 4.7 برابر رشد داشته است. بنابراین با توجه به این آمار و ارقام می‌توان گفت باتوجه به افزایش تورم در کشور، سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن توانسته در این مدت از بازدهی خوبی برخوردار باشد.

سرمایه‌ گذاری

بررسی بازدهی خودرو در بازه پنج ساله

بعد از بررسی بازار مسکن در یک دوره پنج ساله به سراغ بازار خودرو می‌رویم. برای این منظور قیمت سه خودرو متفاوت را که بین مردم از تقاضای بیشتری برخوردار بوده بررسی می‌کنیم تا آمار دقیق‌تری بدست آید.

مطلب پیشنهادی:  اتمام طرح مسکن مهر پردیس تا شهریور

خودرو 206 تیپ 2: در سال 1397 قیمت این خودرو 288 میلون بود درحالی که در سال 1401 قیمت این خودرو به 389 میلیون رسید که می‌توان گفت رشد 9 برابری را تجربه کرده است.

تیبا صندوق‌دار: در سال 1397 قیمت تیبا صندوق‌دار 40 میلیون بوده که در سال 1401 حدودا به 150 میلیون تومان رسیده است.

 پراید 131: قیمت این خودرو در سال 1397، 35 میلیون تومان بوده که در سال 1401 به 140 میلیون تومان رسیده است.

با توجه به بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت بازار مسکن در تهران نسبت به بازار خودرو، رشد قیمت بالاتری را تجربه کرده است و برای سرمایه‌گذاران سود بیشتری را به همراه داشته است؛ اما در نظر داشته باشید که هردو بازار از معایب و مزایایی برخوردار است که باید هنگام سرمایه‌ گذاری به آن توجه داشت.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن همچون سایر بازار‌ها معایبی به همراه دارد. از مهم‌ترین معایب آن نیاز به سرمایه بالا است چرا که شما برای خرید ملک نسبت به ماشین به سرمایه بیشتری نیاز دارید. دومین معایب سرمایه‌ گذاری در این بازار سرعت نقد شوندگی پایین آن است؛ چرا که برای برخورداری از یک سود خوب نیاز است تا شما در یک بازه تقریبا طولانی ملک را به فروش نرسانید.

از مهم‌ترین مزایای این بازار نیز می‌توان به خودمصرف بودن آن اشاره کرد. به‌گونه‌ای که شما می‌توانید علاوه بر سرمایه گذاری و کسب سود از این بازار، از خود ملک نیز استفاده کنید.

سرمایه‌ گذاری

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو

بر خلاف ملک، خودرو امکان نقدشوندگی بالایی دارد و مالک خودرو هرگاه بخواهد می‌تواند در زمان کوتاهی ماشین را به وجه نقد تبدیل نماید. مهم‌ترین معایب خرید خودرو برای سرمایه گذاری، احتمال تصادف و کاهش شدید قیمت خودرو است.

پیشنهاد مطالعه: با 5 منطقه در حال پیشرفت تهران آشنا شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…