۲ اثر منحصر به فرد معماری مدرن در ایران!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معماری مدرن، پس از جنگ جهانی دوم به عنوان سبک اصلی ساختمان‌های سازمانی و نهادی مورد استفاده و توجه قرار گرفت.
معماری مدرن

تاریخچه معماری مدرن

ایده معماری مدرن در اواسط قرن نوزدهم توسط لوکوربوزیه بنیان‌گذاری شد و سپس شروع به رشد کرد. این معمار خارق‌العاده اهل سوئیس بود و با استفاده از ساختارشکنی‌های بسیاری که در ساخت ویلاها و خانه‌ها انجام می‌داد، باعث شد تحولی عظیم در صنعت معماری صورت گیرد. با این حال امروزه عظمت و کمال معماری مدرن را مدیون پیشرفت روز افزون تکنولوژی هستیم. ساختمان‌هایی که بر اساس معماری مدرن ساخته می‌شوند باید دارای ویژگی‌های زیر باشند.

معماری مدرن

ویژگی‌های معماری مدرن

ایجاد سازه‌ای بدون تزیین:  تزئینات در معماری مدرن از بین می‌رود و به جای آن، از مواد و مصالح به روش‌‌های جالبی مانند استفاده از اتصالات ساده و بدون جزئیات انجام می‌شود.

ایجاد خطوط عمودی و افقی برجسته: در معماری مدرن خانه‌ها به صورت جعبه‌‌های به هم پیوسته است و تنهاهدف از ساخت اینگونه ساختمان‌ها، ایجاد یک اثر چشم نواز با استفاده از مواد و مصالح در اشکال عمودی و افقی است.

استفاده از سیستم‌های مدرن: در سازه‌های مدرن مواد و مصالح به گونه‌ای به کار برده می‌شوند که در معرض دید باشند. برای مثال ستون‌‌های ساخته شده از فولاد و یا بلوک‌‌های بتنی را با رنگ طبیعی خود در معرض دید قرار می‌دهند.

استفاده از با شیشه‌های بزرگ: در این نوع معماری برای ایجاد ارتباط بهتر با دنیای بیرون، به جای ساخت پنجره‌های کوچک در ساختمان از دیوارهای بزرگ شیشه‌ای استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  بالکن خانه را با کاشت این 5 گیاه دارویی زیبا کنید

حضور گیاهان و فضای سبز در نقاط مختلف: در این نوع معماری سعی بر این است که ارتباط انسان با طبیعت بیشتر شود و برای این کار از بام سبز برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

ساختمان‌هایی با معماری مدرن در ایران

در ادامه دو مورد از معروف‌ترین سازه‌های مدرن را در ایران بررسی می‌کنیم.

معماری مدرن

معماری مدرن باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران که توسط آقای مهندس سام طهرانچی طراحی شده، بزرگ‌ترین کتاب فروشی و فروشگاه کالای فرهنگی در خاورمیانه است. این سازه مدرن به گونه‌ای ساخته شده که دارای ۲۲ هزار متر مربع بام سبز است که فضای مورد استفاده برای کتاب فروشی در این مکان قرار گرفته است. بیشتر ویژگی‌هایی که یک ساختمان مدرن باید برخوردار باشد در این سازه دیده می‌شود. برای مثال  استفاده از از شیشه‌های بزرگ و سراسری در بیشتر دیوارها مشاهده می‌شود. علاوه بر آن شما می‌توانید ستون‌های بزرگی را که در معرض دید قرار دارند به راحتی مشاهده کرد.

معماری مدرن

پل طبیعت

پل طبیعت بزرگ‌ترین پل در کشور است و به نوعی نماد تهران نیز به شمار می‌آید، این پل بر فراز اتوبان مدرس قرار گرفته که بوستان آب و آتش و طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. شما به راحتی می‌‎توانید نمادهایی از معماری مدرن را در این سازه مشاهده کنید. برای مثال می‌توان به حجم زیادی از المان‌های ساده و بدون پوشش فولادی اشاره کرد که به گونه‌ای ساخته شده‌اند تا یادآور شاخه‌های درخت باشد.

پیشنهاد مطالعه: پلی که هنگام عبور کشتی‌ها شکافته می‌شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

با کابینت‌های مدرن آشپزخانه ای زیبا داشته باشید

کابینت‌های مدرن نوعی کابینت آشپزخانه هستند که با خطوط تمیز، سطوح صاف و عدم وجود جزئیات مشخ…