در ملک مسکونی استفاده از چه مشاغلی مجاز است؟

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در مواردی که به صورت غیرقانونی از ملک مسکونی استفاده تجاری یا اداری شود، شهرداری به‌ عنوان مدعی، موضوع را در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می‌کند.
استفاده تجاری از ملک مسکونی

با توجه به اینکه اجاره و یا خرید ملک تجاری بسیار پرهزینه است، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند با اجاره و یا خرید ملک مسکونی که هزینه کمتری دارد کسب و کار خود را آغاز کنند. اما این سوال در ذهن هریک از ما شکل می‌گیرد که استفاده تجاری از ملک مسکونی در چه مواردی مجاز است؟ با اینکه در صورت استفاده غیر قانونی، جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی چقدر است؟ برای پاسخ به تمام این سوالات تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

 ملک اداری و ملکی با موقعیت اداری چه تفاوتی دارد؟

شهرداری از همان ابتدا برای املاک اداری، مجوز اداری صادر می‌کند. در نتیجه به صورت رسمی و قانونی می‌توان از این ملک جهت راه اندازی دفاتر مختلف اداری استفاده نمود. در صورتی که ملکی اداری نباشد و از شهرداری مجوز قانونی دریافت نکرده باشد، تحت شرایط خاصی مانند قرار گرفتن در خیابان اصلی می‌توان از این ساختمان‌ها برای املاک اداری استفاده نمود؛ به این نوع ساختمان‌ها ملک با موقعیت اداری گفته می‌شود.

استفاده تجاری از ملک مسکونی

فعالیت اداری در ملک مسکونی در چه شرایطی امکان‌پذیر است؟

همه ما می‌دانیم که کابری‌های مختلفی برای املاک وجود دارد، در نتیجه در هر ملک می‌توان باتوجه به کاربری آن فعالیت داشت. به عنوان مثال ملکی که کاربری آن مسکونی است تنها برای سکونت خانوار است و ملک تجاری برای کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که شخصی برخلاف این امر عمل نماید، مراجع ذی‌ربط با وی برخورد خواهند کرد.

لازم به ذکر است که این اصل استثنا هم دارد. قانون‌گذار در موارد خاص به برخی از کسب و کارها، این اجازه را می‌دهد که استفاده تجاری از ملک مسکونی داشته باشند. در ادامه به این استثناها می‌پردازیم.

  • با توجه به تبصره بند 24 از ماده 55 قانون شهرداری، می‎‌توان مشاغلی چون دفتر وکالت، مطب پزشک، دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله و یا دفتر مهندسی در ملک مسکونی دایر کرد.
  • در ماده 2 قانون برای ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز می‌توان از ملک با کاربری مسکونی برای مشاغل خانگی استفاده کرد.
  • با استناد به ماده 3 آیین‌نامه، در واحدهای مسکونی امکان تاسیس دفاتر مطبوعاتی نیز وجود دارد.
مطلب پیشنهادی:  هر آنچه که باید در مورد ملک طلق بدانید

آیا امکان فعالیت باشگاه در ملک مسکونی وجود دارد؟

جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی

دریافت مجوز برای استفاده از مشاغل تجاری در ملک مکسونی، برعهده شهرداری‌ها در هر شهر است. براساس این قانون مالکان املاک و اراضی واقع در محدوده شهر نیز موظف هستند مجوز لازم را برای استفاده تجاری ملک از شهرداری دریافت کنند. شهرداری نیز با بررسی نقشه بافت شهری اقدام به صدور مجوز می‌کند. حال اگر شخصی بدون دریافت مجوز اقدام به استفاده تجاری از ملک مسکونی کند، در صورت اطلاع شهرداری نه تنها قادر به دریافت مجوز نخواهد بود بلکه به موجب قانون مجرم نیز شناخته خواهد شد.

شهرداری‌ها هنگامی که پروانه ساختمانی را با توجه به نقشه جامع شهر برای یک ساختمان صادر می‌کنند، نوع کاربری آن را قید می‌کند. نحوه جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی در بند 24 ماده 55 قانون شهرداری‌ها بیان شده است. در صورتی که شخصی بر خلاف نوع کاربری، کسب و کاری در واحد ساختمانی خود دایر کند، شهرداری در کمسیون ماده 100 مطرح می‌کند.

در صورتی که تخلف مالک یا مستاجر اثبات شود، قانون با تعیین مهلت دو ماهه این فرصت را در اختیار مالک یا مستاجر قرار می‌دهد تا کسب و کار خود را تعطیل نمایند. در صورتی که مالک به مهلت داده شده نوجه نکند، و اقدام به تعطیلی کسب و کار خود ننماید، براسا قانون 6 ماه تا دوسال حبس و جزای نقدی از 5 هزار ریال تا 10 هزار ریال محکوم می‌شود.

آیا امکان فعالیت باشگاه در ملک مسکونی وجود دارد؟

آیا امکان فعالیت باشگاه در ملک مسکونی وجود دارد؟

در صورتی که شخصی قصد دایرکردن باشگاه در ملک مسکونی را داشته باشد، با توجه به رعایت یک سری قوانین این امر امکان پذیر است. این قوانین عباتند از:

  1. رضایت کتبی سایر واحدها برای افتتاح باشگاه در ساختمان
  2. ایجاد مسیری جداگانه از ساختمان برای عبور و مرور
  3.  انتخاب طبقه همکف یا زیر زمین ساختمان

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم قبل از خرید ملک اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نحوه شکایت از پیج اینستاگرامی

یکی از موضوعات بسیار پر چالش که امروزه بسیار با آن روبه‌رو هستیم، شکایت از پیج اینستاگرامی…