حتی آتش این معبد رازآلود را از بین نبرد!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با رفتن به این معبد می‌توانید یکی از حفظ شده‌ترین ساختمان‌های روم باستان را ببینید؛ بنایی که قدمت آن به زمان پادشاهی Hardian باز می‌گردد و از تماشایی‌ترین دیدنی‌های ایتالیا به شمار می‌آید.
معبد پانتئون

وقتی صحبت از قدیمی‌ترین بناهای دنیا می‌شود همیشه حرف از رم ایتالیا به میان می‌آید. رم جایی است که مردمان باستان در آن بناهایی با معماری حیرت‌آور خلق کرده‌اند که امروز گردشگران زیادی را شیفته رم کرده است. معبد پانتئون رم، یکی از بزرگترین گنبدهای جهان و جزو شگفتی‌های دنیای معماری به شمار می‌آید. برای آشنایی بیشتر با معماری زیبای معبد، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

معبد پانتئون کجاست؟

در سال ۲۷ قبل از میلادی در ایتالیا معبد پانتئون توسط مارکوس آگریپا فرزند خوانده امپراتور آگوستوس ساخته شد و به خدایان مارس و ونوس اختصاص داده‌اند. ساخته شدن معبد اولیه که یک معبد ساده مستطیلی شکل بود هفت سال طول کشید و در نهایت در سال ۱۲۵ میلادی به اتمام رسید. در حادثه آتش سوزی که در سال 80 میلادی رخ داد، بیشتر قسمت‌های معبد از بین رفت. سرانجام در سال 110 میلادی امپراتور دومیتین، بازسازی معبد را برعهده گرفت؛ ولی ۳۰ سال بعد، معبد دوباره طعمه حریق شد. امپراتور مجدد دستور بازسازی معبد را داد این بار با ظاهری متفاوت و با طراحی دایره‌ای شکل ساخته شد.

معماری معبد پانتئون

معماری معبد پانتئون

معبد پانتئون یکی از پرآوزه‌ترین و پر نفوذترین بناها در تاریخ معماری است و با اینکه ۲۰۰۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، همچنان شکوه این بنا  باعث حیرت بازدیدکنندگان می‌شود. به گونه‌‍‌ای که میکل آنژ برای اولین بار پانتئون را دید، اذعان داشت که فرشتگان این بنا را ساخته‌اند. فضای جلوی معبد رواقی مستطیلی دارد که به نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید با ساخت گردوار اولیه آن تناسبی ندارد و احتمالاً بعدها برآن افزوده شده‌است.

مطلب پیشنهادی:  گیاهان آپارتمانی لوکس که به راحتی تکثیر می‌شوند

معبد پانتئون را در سال ۶۰۹ میلادی به کلیسا تبدیل کردند و مصالحی که در آن به کار رفته هنوز هم کاملاً شناخته شده نیست. حیرت انگیزترین قسمت معبد که باعث شهرت آن شده، گنبد عظیم آن است که 43/30 متر قطر دارد و حفره‌هایی در آن قرار گرفته است. مردمان آن زمان به این حفره‌ها چشم پانتئون یا اوکولوس می‌گفتند.

معماری معبد پانتئون

وجود این حفره باعث می‌شود هنگام باران آب به داخل معبد نفوذ کند. بنابراین دقیقا در زیر این سوراح و در کف معبد یک چاه تعبیه شده است که در هنگام بارندگی تمام نزولات را به خارج از معبد هدایت می‌کند.

ضخامت سقف پانتئون متغیر است به طوری که در پایه‌های گنبد ضخامت به ۶ متر و در نزدیکی آکولوس به ۱ متر می‌رسد. همچنین برای جلوگیری از فروریختن سقف، در قسمت‌های فوقانی آن از سیمان سبک‌تری استفاده شده است. این کار بوسیله استفاده از سنگهای مختلف در سیمان انجام شده است. ۱۶ ستون گرانیتی و خاکستری عظیم ایوان‌های معبد را حمایت می‌کنند که هر کدام ۶۰ تن وزن دارند و ارتفاعشان ۱۱/۸ متر است. این ستون‌ها بیش از ۱۰۰ کیلومتر روی رود نیل سفر کردند تا از مصر به اینجا برسند.

پیشنهاد مطالعه: معماری زیبای برج گالاتا استانبول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین نورپردازی در خانه های کوچک

نورپردازی نقش مهمی در ایجاد فضایی دلنشین و زیبا در خانه‌ها دارد، به خصوص در خانه‌های کوچک …