بحران ساخت‌وساز و صعود قیمت‌ها

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طی ۲ هفته اخیر شاهد رشد قابل‌توجه بهای میلگرد و سیمان در بازار آزاد بوده‌ایم. این رشد که با کمبود شدید این محصولات همراه شده، زمینه تداوم این روند صعودی را فراهم می‌کند.
فروش مصالح ساختمانی

اما همین رشد نرخ کنونی پایان ماجرا نیست، چرا که اگر قطعی‌های برق ادامه یابد و برق موردنیاز صنایع به‌ طور پایدار تامین نشود؛ کمبود محصولات ساختمانی به وضعیت بحرانی خواهد رسید.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که اکنون در فصل ساخت‌وساز هستیم و اثرات این توقف در ماه‌های آینده بیش از اکنون آشکار خواهد شد.

فروش مصالح ساختمانی

دوئل برق و تولید

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، علت اصلی رشد بهای مقاطع فولادی را در بازار، کاهش تولید به‌ دنبال قطعی برق دانست و افزود: طی هفته‌های اخیر شاهد مشکلات متعددی در مسیر تامین برق صنایع بوده‌ایم؛ در چنین شرایطی از میزان تولید صنایع کاسته شده و به‌ دنبال آن بی‌ثباتی بر بازار فولاد سایه افکنده است.

وی در ادامه درباره فروش مصالح ساختمانی گفت: محصولاتی همچون میلگرد و تیرآهن، مصرف قابل‌توجهی در ساخت مسکن و اجرای پروژه‌های عمرانی دارند؛ از همین رو کمبود این محصولات زمینه فعالیت در صنعت ساخت‌وساز را کُند و در مواردی متوقف می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: هنوز زمانی برای بازگشت شرایط به حالت طبیعی و تامین پایدار برق موردنیاز صنایع اعلام نشده، اما انتظار می‌رود بهبود شرایط تا رفع گرمای هوا ادامه یابد. به‌ علاوه آن که باید راه‌حلی اساسی برای این مشکل و کمبود اندیشیده شود، در غیر این صورت در سال‌های آینده نیز با کمبود برق روبه‌رو خواهیم بود.

مطلب پیشنهادی:  اجاره خانه‌های نجومی 100 میلیونی در پایتخت!

وی افزود: بدون تردید تداوم این شرایط زمینه آشفتگی هر چه بیشتر بازار فولاد را فراهم خواهد کرد و حتی امکان رشد بیشتر قیمت‌ها نیز وجود دارد. علاوه بر این، بسیاری از تولیدکنندگان تعهد تولید دارند که از اجرای آن بازمانده‌اند.

سخن پایانی

از ماه‌های پایانی سال گذشته، شاهد اختلال در تامین برق صنایع بوده‌ایم که این کمبود در سال جاری و با گرم شدن هوا شدت گرفت. سال‌ها بی‌توجهی به توسعه صنعت برق و بهسازی زیرساخت‌های آن، این معضل را برای کشور جدی کرده است.

لازم به تاکید است که توقف تولید در صنایع فولاد و سیمان به‌ منزله توقف فعالیت‌های ساخت‌وساز است و در آینده‌ای نزدیک اثرات خود را بر بازار مسکن نیز نشان خواهد داد.

مطالعه بیشتر: مطلب «تاثیر ساخت‌وساز در نابسامانی بازار مصالح ساختمانی» در سایت ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…