آیا قرارداد ملکی را می‌توان قبل از انتقال سند فسخ کرد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فسخ قرارداد یکی از اتفاقات ناگزیری است که به دلایل مختلف برای هر قراردادی ممکن است پیش آید، که در مورد قراردادهای ملکی هم اتفاق می‌افتد.
فسخ معامله بعد از انتقال سند

فسخ معامله بعد از انتقال سند ممکن خواهد بود و به این شکل نیست که اگر سند مال منتقل بشود دیگر فسخ معامله پس گرفتن مال ممکن نباشد. بلکه بسته به نوع حق فسخی که پیش می‌آید و تحقق شرایط آن و اعمال آن فرد می‌تواند نسبت به فسخ معامله بعد از  انتقال سند اقدام کند. فسخ ناشی از خیاراتی (اختیارات) است که قانون برای شخص زیان دیده در اثر قرارداد در نظر گرفته است. همراه دلتامگ باشید.

فسخ معامله بعد از انتقال سند چگونه است؟

معمولا در عرف اموال که ارزش بازاری بالایی دارند پس از انجام معامله فروشنده سند آن را به نام خریدار منتقل می‌کند که مثال بارز آن ملک و زمین و ماشین و … خواهد بود. مسئله این است حال که فرد سند را انتقال داده است اما بعد مشخص شده وی از معامله به دلیل موجه قانونی ضرر کرده آیا امکان به هم زدن معامله وجود دارد؟ یا خیر؟ باید گفت حتی در صورت انتقال سند، فسخ معامله امکان پذیر است اما به هر دلیلی نمی‌توان اقدام به فسخ کرد تنها در مواردی که قانون مشخص کرده است

  • توافق بر داشتن حق فسخ در مدت معین (شرط خیار).
  • مثل عیب داشتن مال
  • فریبکاری یکی از طرفین
  • بیشتر از قیمت واقعی دادن مال (غبن)
  • نپرداختن مبلغ معامله
  • انجام ندادن شرط ضمن معامله و… تنها در این موارد است که فرد قانوناً می تواند نسبت به فسخ اقدام کند.

فسخ قرارداد ملکی

 شرط خیار و فسخ معامله بعد از انتقال سند

اگر ضمن قرارداد توافق شده باشد که شما یا طرف مقابل تا زمان مشخص و معینی مثل یک هفته یا یک ماه یا یک سال حق دارد نسبت به فسخ اقدام کند این شرط را شرط خیار می‌نامند و فرد در طول آن مدت می‌تواند اقدام به فسخ کند حال اگر سند هم منتقل شده باشد باز هم امکان فسخ و پس گرفتن مال ممکن خواهد بود.

  • تدلیس: فریبکاری ممکن است در اثر عوامل مختلفی رخ بدهد فرد مال خود را بهتر از آنچه هست جلوه می‌دهد یا این که بدون عیب و نقص نشان می‌دهد و به نوعی طرف مقابل را فریب داده است که به خاطر این امر، حق فسخ برای طرف معامله پیدا می‌شود.
  • فسخ به استناد غبن بعد از انتقال سند: غبن و خیار غبن برای مواردی است که فروشنده مال خود را به قیمتی فروخته که واقعاً قیمت واقعی آن کمتر بوده است. در اینجا کسی که از نظر مالی ضرر کرده حق فسخ پیدا می‌کند.
  • فسخ به دلیل عدم انجام شرط: گاهی ضمن عقد شرطی درج می شود که برای مثال فروشنده یا خریدار ملزم است فلان کار را انجام دهد در اینجا  اگر از انجام شرط خودداری کند ابتدا از طریق دادگاه اجبار می‌شود و اگر ممکن نشد اقدام به فسخ آخرین چاره ای است که فرد خواهد داشت.
  • نبودن صفت و فسخ معامله بعد از انتقال سند: گاهی صفت خاصی در مال ذکر شده است و شرط شده که مال با آن صفت فروخته شود؛ حال اگر این صفت نباشد فرد می‌تواند به این خاطر، اقدام به فسخ معامله کند. برای مثال در ماشین شرط شده که مدل فلان سال باشد یا در گوشی شرط شده که مدل فلان کشور باشد در خانه شرط شده که امتیاز فلان وام را داشته باشد حال که این شرط وجود ندارد امکان فسخ برای فرد پیدا خواهد شد.
مطلب پیشنهادی:  نکات قانونی استفاده از آسانسور در آپارتمان

فسخ حتی بعد از انتقال سند به دیگری

طبق رای وحدت رویه‌ای که اخیرا صادر شده است، اگر معامله به صورت چکی انجام شود و خریدار قرار را بر این گذاشته باشد که میزانی از چک را در زمان مشخصی پرداخت کند و فروشنده در زمان معین به بانک مراجعه کند و پول کافی در حساب نباشد در صورت درج شرط خیار در قرارداد بیع، این معامله قابل بهم زدن است حتی اگر خریدار آنرا به دیگری فروخته باشد.

فسخ قرارداد ملکی

پیشنهاد مطالعه:  این نکات را قبل از اجاره و خرید خانه هرگز فراموش نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …