افراد بعد از انعقاد قرارداد اجاره چه مسئولیتی دارند؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روش­‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته ­است تا انسان‌­ها بتوانند در عین حال که خانه­‌ مستقلی ندارند، سر پناهی برای خود و خانواده­‌شان فراهم کنند. یکی از رایج‌­ترین و متداول‌ترینِ این روش‌­ها انعقاد قراردادی به نام «اجاره» بوده و هست.
مسئولیت افراد بعد از انعقاد اجاره

مسئولیت افراد بعد از انعقاد اجاره یکی از موضوعات مهمی است که برای بسیاری از افراد سوال است. قرارداد اجاره در عین رایج بودن، قدمتی طولانی نیز دارد. این قرارداد مواد بسیاری از قانون مدنی را به خود اختصاص داده و قواعد آن در قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستأجر مورد اشاره قرار گرفته ­است. همراه دلتامگ باشید تا به چند موضوع در مورد اجاره بپردازیم.

ماهیت قرارداد اجاره

اگر به قانون مدنی مراجعه کنید و به مواد مربوط به قرارداد اجاره خانه یا اجاره ملک تجاری نگاهی بیندازید، با تعریفی یک خطی که قانون­گذار برای این قرارداد ذکر کرده­ است، روبه‌رو خواهید شد.

درماده­‌ ۴۶۶ قانون مدنی عقد اجاره به‌عنوان عقدی تعریف شده ­است که در اثر آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می­‌گردد.

بنابراین در قرارداد اجاره، مالکیت منافع به مستأجر انتقال پیدا می­‌کند اما پیش از پرداختن به این موضوع که اصلا مقصود از مالکیت منافع چیست، لازم است به این نکته اشاره کنیم که قرارداد اجاره دارای چهار رکن اصلی است. این ارکان عبارتند از:

  • مؤجر (مالک یا اجاره‌دهنده)
  • مستأجر (اجاره‌کننده)
  • عین مستأجره یا مورد اجاره (آنچه اجاره داده می شود)
  • اجاره‌بها (بهایی که اجاره‌کننده در قبال اجاره کردن پرداخت می­‌کند)

ماهیت قرارداد اجاره

مسئولیت افراد بعد از انعقاد اجاره

پس از انعقاد یا شکل‌­گیری عقد اجاره، حقوق و تکالیفی برای هریک از طرفین به‌وجود می‌­آید. بنابراین مسئولیت افراد بعد از انعقاد اجاره یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

برای مثال به‌عنوان یکی از مهم­‌ترین تکالیف مالک (اجار‌ه‌دهنده) می‌­توان به این مورد اشاره کرد که مالک موظف است مالی را که اجاره داده است در اختیار مستأجر قرار دهد به‌گونه‌­ای که وی بتواند از آن به‌طور کامل بهره ببرد.

درصورتی‌که اجاره­‌دهنده از انجام این تکلیف خودداری کند، می‌­توان از دادگاه اجبار او را درخواست نمود و چنانچه اجبار وی ممکن نباشد، مستأجر می­‌تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید (برهم­ بزند). بنابراین مسئولیت افراد بعد از انعقاد اجاره یکی از مواردی است که اگر رعایت نشود دارای عواقب قانونی است.

مطلب پیشنهادی:  مجازات فحش دادن به زن بسیار سنگین است

در مقابل وی مستأجر هم موظف است که در موعد مقرر در قرارداد، اجاره‌­بها را به مالک پرداخت کند.

یکی از مسئولیت افراد بعد از انعقاد اجاره پرداخت اجاره‌بها توسط مستاجر در موعد مقرر است. در صورتی که مستأجر در موعد مقرر در قرارداد اجاره‌بها را پرداخت نکند، اجاره‌­دهنده در ابتدا باید برای او اظهارنامه‌­ای ارسال نماید. اگر در طول یک سال دو مرتبه به علت عدم پرداخت اجاره‌­بها این کار را انجام دهد ولی مستأجر هم­چنان اجاره‌­بهای خود را نپردازد، مالک می­‌تواند از دادگاه بخواهد که حکم تخلیه را صادر نماید.

بنابراین مالک نمی‌­تواند به صرف یک بار عدم پرداخت اجاره‌بها توسط مستأجر، برای تخلیه­‌ ملک درخواست نماید. هم­چنین باید توجه نمود که اگر چنان­چه مالک مبلغی به عنوان ودیعه یا تضمین و مشابه آن از مستاجر دریافت کرده‌ باشد، در صورتی می­‌تواند تخلیه ملک خود را از مستأجر درخواست نماید که این وجه را به مستأجر پرداخت نماید. در عرف به مبلغی که مستأجر در ابتدا به‌عنوان تضمین به مالک پرداخت می‌­کند، رهن گفته می­‌شود.

قرارداد اجاره

پیشنهاد مطالعه: چگونه قرارداد اجاره را زودتر از موعد فسخ کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …