عواقب عدم تحویل ملک به مستاجر در زمان مقرر

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانون درباره مشکلاتی که ممکن است میان مالک و موجر به وقوع بپیوندد و تبعات تحویل ندادن ملک در زمان مقرر توضیحاتی داده است.
عواقب عدم تحویل ملک به مستاجر

عواقب عدم تحویل ملک به مستاجر چیست؟ قراردادهای ملکی معمولا از دو طرف مالک و خریدار یا موجر و مستاجر تشکیل می‌شوند و هر کدام از این طرفین دارای وظایف و تکالیف مربوط به خود هستند و در صورت عمل نکردن به وظایف خود مشمول وظایف قانونی می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا پاسخ به این سوال را می‌دهیم.

اجاره‌نامه چیست؟

اجاره‌نامه قراردادی است که بین دو طرف معامله یعنی موجر و مستاجر بسته می‌شود. در این سند جزئیات ملک، حدود، شرایط و میزان ودیعه و اجاره‌بها درج می‌شود. برخی از افراد به اشتباه به جای اجاره‌نامه از قولنامه استفاده می‌کنند. ضمن این‌که برخی هم اجاره‌نامه را به‌صورت دستی می‌نویسند و به مشاور املاک مراجعه نمی‌کنند.

انواع اجاره‌نامه

قرارداد اجاره انواع مختلفی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

  • اجاره‌نامه رسمی: این اجاره‌نامه در محضر بین طرفین امضا می‌شود و بهترین و رسمی‌ترین گزینه است.
  • اجاره‌نامه بنگاهی: همان‌طور که مشخص است، این اجاره‌نامه در مشاور املاک تنظیم می‌شود و مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می‌شود.
  •  اجاره‌نامه دستی: این گزینه هم معمولا بین موجر و مستاجر نوشته و امضا می‌شود و برای انعقاد آن به محضر یا بنگاه مراجعه نمی‌کنند.
مطلب پیشنهادی:  اقاله یا تفاسخ در معاملات ملکی به چه معناست؟

عدم تحویل ملک به مستاجر

عواقب عدم تحویل ملک به مستاجر

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که میان موجر و مستاجر رخ می‌دهد، تحویل ندادن ملک به مستاجر در زمان قانونی از سوی صاحبخانه است که قانون‌گذار برای این موضوع جرم مخصوصی را در نظر گرفته است.

اگر موجر در زمان مشخصی ملک را تحویل مستاجر ندهد، باید به دادگاه حقوقی جواب بدهد. مستاجر باید دادخواست به خواسته الزام به تحویل ملک مورد اجاره را از دادگاه عمومی حقوقی درخواست کند.

دادگاه به نظر و دادخواست مستاجر می‌پردازد و پس از بررسی دقیق حکم را صادر می‌کند. پس از آن که حکم دادگاه صادر شد، مستاجر می‌تواند عین مال خود را از صاحبخانه دریافت کند. ⁣

تحویل ملک به مستاجر

پیشنهاد مطالعه: پیش خرید خانه و نکاتی که در مورد آن باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…