آیا از زیباترین عمارت اصفهان دیدن کرده‌اید!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاخ هشت بهشت اصفهان نشانه‌ای از دوران باشکوه صفویان بوده که لقب زیباترین کاخ دنیا را در آن زمان نصیب خود کرده است.
کاخ هشت بهشت اصفهان

از زمان شاهان صفوی تاکنون، اصفهان پایتخت شاهان بسیاری بوده‌است. به همین جهت با گستره وسیعی از بناهای تاریخی در جای‌جای شهر، مقصدی فوق‌العاده برای گردشگران داخلی و خارجی است. در هر گوشه از بافت تاریخی اصفهان، آثاری از سازندگی‌های پادشاهان صفوی را می‌توان مشاهده کرد. از میان، کاخ‌ها، باغ‌ها و عمارت‌های باشکوهی که در این شهر قرار دارند، عمارت کاخ هشت بهشت اصفهان با معماری فوق‌العاده خود چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید تا به سرگذشت کاخ هشت بهشت اصفهان بپردازیم.

کاخ هشت بهشت کجاست؟

کاخ هشت بهشت یکی از مهم‌ترین بناهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. این مجموعه امروزه در خیابان باغ گلدسته قرار دارد و به‌عنوان یکی از زیباترین کاخ‌های ایران شناخته می‌شود. این کاخ را با نام‌های دیگری نظیر هشت بهشت و هشت در بهشت نیز می‌شناسند.

تاریخچه‌ کاخ هشت بهشت اصفهان

تاریخچه‌ کاخ هشت بهشت اصفهان

در سال ۱۰۸۰ هجری قمری و مقارن با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی، ساخت كاخ هشت بهشت اصفهان به اتمام رسید و نمونه‌ای از عالی‌ترین کاخ‌های نشیمن دوران صفویه تبدیل شد. عمارت هشت بهشت در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به مدرسه همایونی تبدیل شد. باغ و قصر هشت بهشت از طرف ناصرالدین‌شاه قاجار به بانو عظمی افتخار الدوله واگذار شد.

این عمارت مشروط بر اینكه ساختار آن را تغییر ندهند و حریم آن را در خیابان چهارباغ در كمال تنظیف و تنقیح نگاه‌داری كند واگذار گردید. پس از فوت بانوی عظمی افتخار الدوله، باغ و قصر هشت بهشت در تصرف وراث او باقی ماند. بعد از اینکه باغ به وراث بانو افتخار‌الدوله رسید، تغییرات زیادی در باغ و عمارت به‌وجود آمد. به گونه‌ای که مانند عالی‌قاپو و چهلستون، تزیینات نقاشی و طلاکاری و آینه‌کاری آن در زیر قشری از گچ با تزیینات گچی مستور شد.

معماری کاخ هشت بهشت

معماری کاخ هشت بهشت

این عمارت ۳۰ متر طول و ۳۵/۲۶ متر عرض دارد، که به وسیله دو پلكان (متصل به نماهای شرقی و غربی قصر) از زمین جدا می‌شود. پس‌ از آن ایوانی با دو ستون چوبی بلند وجود دارد كه با ورودی‌هایی به سرسرای مركزی ارتباط پیدا می‌کند. طاق این سرسرا به یک نورگیر گنبدی شكل با هشت پنجره چوبی ختم می‌شود. در وسط سرسرا حوضی هشت‌ضلعی قرار دارد كه قطر آن ۳۰/۳ متر است. درهای اطراف این سرسرا به اتاق‌های هشت‌ضلعی راه می‌یابد كه به پذیرایی از زن‌ها اختصاص‌داشته است.

مطلب پیشنهادی:  چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی چگونه باشد؟ + ویدئو

معماری ایوان‌های عمارت

ایوان اصلی در شمال قصر قراردارد که  هشت‌ضلعی است و دو ستون بلند از چوب سرو در آن وجود دارد. در وسط ایوان اصلی حوضی به طول ۸۰/۲ و عرض ۳۰/۲ با فواره‌ای در میان آن ساخته‌‌شده است. سقف این ایوان دارای تزیینات بسیاری است و دیوارهای داخلی قصر هم با نقاشی و طلاکاری و اشكال پرندگان مختلف و گل‌های رنگارنگ تزیین‌شده‌اند. اتاق‌هایی که در چهار گوشه عمارت هشت بهشت قراردارند، با گچ‌بری و نقاشی‌های زیبایی تزیین شده‌است. طبقه دوم عمارت، به راهروها و اتاق‌های متعددی تقسیم‌‌شده است؛ که هر يک تزیینات ویژه خود را دارند. در برخی حوض آب و در بعضی بخاری‌های ديواری تعبیه‌شده‌اند. ديوارها را نيز با آینه‌های فراوان پوشیده‌شذه است.

کاخ هشت بهشت اصفهان

خروجی عمارت کاخ هشت بهشت اصفهان

قسمت خارجی کاخ هشت بهشت اصفهان، با سنگ‌های سخت پوشیده شده‌است. در قسمت میانی این سنگ‌فرش‌ها، مجرا كوچكی تعبیه‌ شده است كه اضافه آب‌ حوض‌های داخل و خارج عمارت در آن جریان پیدا می‌کند.

باتوجه به اینکه این عمارت تاریخی زیبا در پارک شهید رجایی اصفهان قراردارد، می‌توانید هر ساعت از شبانه روز که می‌خواهید به این پارک بروید و از نمای بیرونی کاخ لذت ببرید. برای بازدید از نمای داخلی نیز می‌توانید از ساعت 9 تا 17 به این باغ مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: معماری جذاب خانه مشروطه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

5 ایده کاربردی برای چیدمان خانه به سبک مینیمال

افراد بسیاری هستد که هنگام چیدمان پذیرایی، سادگی را بسیار ترجیح می‌دهند و از محیط‌های شلوغ…