چگونه رفتار خوبی داشته باشیم؟

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با دانستن اینکه چگونه رفتار خوبی داشته باشیم می‌توانیم الگوی مناسبی برای دیگران باشیم و به گونه‌ای رفتار کنیم که همیشه مردم اشتیاق ملاقات و هم‌نشینی با ما را داشته باشند.
چگونه رفتار خوبی داشته باشیم؟

رفتار خوب همیشه باعث می‌شود تا ما انسانی مفید و جذاب به نظر برسیم. اما مسئله اینجاست که چگونه رفتار خوبی داشته باشیم؟ با کسب اطلاعات و بالا بردن مهارت‌های ارتباطی، می‌توانیم رفتار مناسبی با دیگران داشته باشیم. برخورد مناسب با دیگران باعث می‌شود تا ما به الگویی مناسب برای دیگران تبدیل شویم. در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا یکسری نکات، درباره برخورد مناسب و ارتباط با دیگران  را باهم بررسی کنیم.

چگونه رفتار خوبی داشته باشیم؟

شروع‌کننده مکالمه باشید

اگر به ‌تازگی به کسی معرفی شده‌اید یا فرد جدیدی در اطراف شما وجود دارد، به سمت او بروید و آغازکننده مکالمه باشید. حتی یک سلام و احوالپرسی معمولی، پرسیدن اسم و درنهایت بیان “از آشنایی با شما خوشوقتم” در اولین ارتباط می‌تواند تاثیرگذار باشد. اینکار باعث می‌شود تا در نظر مخاطب خوش‌برخورد و جذاب به نظر برسید.

با کسانی ‌که سعی دارند با شما حرف بزنند، حرف بزنید

تا حالا شده بخواهید یک گفتگوی خوب با کسی داشته باشید اما طرف مقابل جوابتان را با کلمات کوتاه بدهد و کاملا مشخص باشد که تمایلی به ادامه گفتگو با شما ندارد؟ احتمالا شما هم راهتان را می‌گیرید و می‌روید و در دل فکر می‌کنید که با چه انسان غیراجتماعی برخورد کردید!! اگر کسی سعی کرد تا با شما صحبت کند، سعی کنید با خوشرویی به او پاسخ دهید.

چگونه رفتار خوبی داشته باشیم؟ با دقت گوش کنید

گوش دادن یک فرآیند فعال است و اصلاً منفعل نیست. شما افکار و نظرات خود را از ذهن خود بیرون می آورید و واقعاً به آنچه دیگران می خواهند به شما منتقل کنند، گوش  می دهید. غالباً در گفتگوهای امروزی، اظهار نظر شخص باعث تحریک افکار شنونده می شود و او نیز در روندی مشابه داستان خود را ارائه می دهد. وقتی گوش دادن مؤثر را تمرین می کنید، به دیگران کمک می کنید احساس مهم بودن کنند.

چگونه رفتار خوبی داشته باشیم؟

کلام مودبانه باعث می‌شود تا رفتار خوبی داشته باشیم

یک گفتگو زمانی صورت می‌گیرد که دو یا چند نفر روی موضوع‌های مختلف بحث می‌کنند. ایده‌ها را اصلاح می‌کنند و اطلاعاتی را رد و بدل می‌کنند و به یکدیگر فرصت مشارکت می‌دهند. گفتگو بهترین روش برای فهمیدن این است که دیگران به چه چیزهایی علاقه دارند، فکر می‌کنند یا نیاز دارند. این کاری است که انسان‌ها برای شناخت همدیگر انجام می‌دهند. در طول گفتگو به طرف مقابل فکر کنید و علاقه خود را با مطرح کردن سوال‌های مناسب نشان دهید. سعی کنید سوال‌هایی را بیان کنید که جوابی فراتر از بله و خیر نیاز داشته باشند. این کار باعث می‌شود تا طرف مقابل را وارد بحث کنید.

مطلب پیشنهادی:  پرندگان بهشت چگونه اند؟ + ویدئو

لحن صدای شما اهمیت زیادی دارد و باید تمام تلاش خود را بکنید تا هرگز از کلمات توهین آمیز و ناشایست استفاده نکنید و سعی کنید مودبانه و محترمانه جواب دهید حتی زمانی که عصبانی هستید.

چگونه رفتار خوبی داشته باشیم؟ لبخند بزنید

اگر می خواهید، نشان دهید که برای هر چیزی که زندگی در راه شما قرار می دهد، هیجان زده می شوید، لبخند زدن قدم بزرگی است. لازم نیست همیشه لبخندهای  داشته باشید، اما کافی است در برخورد با دیگران به آرامی لبخند بزنید یا حتی اولین کسی باشید که لبخند می‌زند، این کار باعث می‌شود دیگران تمایل به برقراری ارتباط با شما را داشته باشند.

محترمانه رفتار کنید

از رفتارهای توهین آمیز مانند چشم غره رفتن، استفاده بیش از حد از تلفن همراه خودداری کنید و برای درمان پرحرفی خود چاره ای بیندیشید. این اقدامات نه تنها نشانه بی احترامی به فردی است که با او در ارتباط هستید، بلکه از ارتباط بیشتر و حل مشکل نیز جلوگیری می کند. همچنین ممکن است شکاف دائمی بین شما ایجاد کند.

سخن پایانی

ما انسان‌ها خود نوع برخوردمان با دیگران را انتخاب می‌کنیم. بنابراین ارتباط با دیگران یک هنر و مهارت است که با آموزش و یادگیری می‌توان آن را بهبود بخشید و ارتقا داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟

به جز تخت جمشید شیراز، در شهر شوش هم می‌توانید نمونه بارز معماری هخامنشی را ببینید. در محد…