کاهش قیمت مسکن در راه است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت مسکن با بازارهای همچون سکه، دلار، ارز و ... بالا می‌رود، اما کاهش قیمت‌های بازارهای موازی تاثیری در کاهش قیمت مسکن ندارد.
قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، متاسفانه سال‌هاست که بازار مسکن به یک بازار سرمایه‌ای در کشور تبدیل شده است و مردم همچنان توانایی خرید مسکن را ندارند.

شیوع کرونا در کشور و تحریم‌‌ها نیز این رکود را بیش از پیش تشدید کرده است و اکنون در آستانه روی کار آمدن دولت جدید، برای همه این سوال پیش آمده که در ماه‌های آتی وضعیت این بازار تغییر می‌کند یا خیر؟

حسن فلکی کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: امسال بسیاری از مردم مجبور شدند ملک‌هایشان را با قیمت بالاتری تمدید کنند.

فلکی ادامه داد: وضعیت خرید و فروش مسکن نیز حدود ۱ درصد افزایش پیدا کرده ولی نمی‌توان گفت که افزایش چشمگیری رخ داده است. به نظر بنده مردم و سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش منتظر تصمیم دولت جدید هستند.

قیمت مسکن

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: ورود مصالح ساختمانی به بورس برای انبوه‌سازان بسیار تاثیرگذار است و می‌توانند نسبت به عرضه و تقاضا خرید خودشان را انجام دهند. ولی تاثیر زیادی روی قیمت مسکن نخواهد گذاشت.

فلکی تاکید کرد: ورود مسکن به بورس نیز کار بسیار اشتباهی است و در هیچ کشوری تا به حال این اتفاق نیفتاده است و عملا باعث تلقین و تایید این نگاه می‌شود که مسکن کالایی سرمایه‌ای است.

مطلب پیشنهادی:  نسخه چشم بسته برای بازار مسکن نپیچید

نقش دولت در کاهش قیمت مسکن

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: دولت آینده اگر قصد انجام فعالیت در بازار مسکن را داشته باشد، باید تعهدات پروژه مسکن مهر و پروژه ملی مسکن را عملی کند. حالا اگر خودش هم بخواهد تعهدی بدهد در سال اول و دوم قطعا تاثیری در قیمت مسکن نخواهد گذاشت؛ چرا که حداقل ساخت یک پروژه دو سال زمان می‌برد.

فلکی در پایان گفت: متاسفانه قیمت مسکن با بازارهای موازی مثل سکه و دلار بالا می‌رود. ولی به علت چسبندگی قیمت‌ها با کاهش نرخ بازارهای موازی قیمت مسکن کم نمی‌شود. قیمت مسکن در صورت رکود بازار و احتیاج به نقدینگی برخی از سازنده‌ها، می‌تواند چند درصد کاهش داشته باشد».

مطالعه بیشتر: مطلب «بررسی قیمت مسکن طی 18 سال گذشته» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …