سفر به زریوار، نگین غرب ایران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دریاچه زریوار یا زریبار كه به نام مریوان نیز مشهور است، یكی از پدیده‌های طبیعی منحصر به فرد و مهمترین تالاب و كم‌نظیرترین جاذبه آبی در غرب ایران است.
زریوار نگین دریاچه های ایران

دریاچه زریوار نگینی آبی در دل استان کردستان و در نزدیکی شهرستان مریوان است. برای رسیدن به این دریاچه می‌توانید از سنندج به مریوان بروید. در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا باهم سفری کوتاه به این دریاچه شگفت‌انگیز داشته‌باشیم. با ما همراه باشید تا زریوار نگین دریاچه های ایران را بیشتر بشناسیم.

زریوار نگین دریاچه های ایران

موقعیت جغرافیایی زریوار

این دریاچه زیبا در فاصله ۲ كیلومتری شهرستان مریوان و در فاصله ۱۳۵ كیلومتری شمال غربی سنندج، مرکز استان کردستان، در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد. طول این دریاچه ۴‎/۵ كیلومتر و عرض آن حدود ۲ كیلومتر است. مساحت تقریبی آن هم حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ هكتار است. عمق دریاچه در قسمت‌های مختلف باهم تفاوت دارد. در عمیق‌ترین قسمت ۵ متر و در قسمت‌های کم‌عمق حداقل ۲ متر است. این دریاچه از نظر مساحت و عمق، وسعت و حجم آب شرایط بسیار مناسبی برای قایقرانی و اسكی روی آب دارد.

تالاب زریوار در فصل زمستان

بررسی زیستگاه زریوار نگین دریاچه های ایران

آب دریاچه زریوار شیرین است. این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین چشمه آب شیرین جهان شناخته‌می‌شود. آب سطح دریاچه در فصل زمستان به علت سرد شدن هوا یخ می‌زند كه منظره ای بسیار بدیع و زیبا را به وجود می‌آورد.

این دریاچه اکوسیستم گیاهی و جانوری متنوعی دارد که شرایط زیستی لازم را برای طیف وسیعی از جانوران را به وجود آورده‌است. دریاچه زریوار به علت داشتن آب شیرین، شرایط لازم را برای رشد و زندگی انواع ماهیان را دارد. مهم‌ترین ماهی‌هایی كه در دریاچه وجود دارند عبارتند از سفید ماهی، كپور، عروس ماهی و… كه از میان این ماهی‌ها، عروس ماهی، ماهی بومی دریاچه محسوب می‌شود. در دریاچه زریوار، تعدادی از پرندگان آبزی، تمام طول سال را به لحاظ شرایط زیستگاهی مناسب به صورت بومی می‌گذرانند كه تعدادی از آن‌ها عبارتند از: كشیم كوچك، كاكایی سرسیاه، حواصیل خاكستری، اكرت كوچك، پلیكان و مرغ نوروزی. همچنین این مكان شرایط مطلوبی را برای گذراندن زمستان برای برخی پرندگان دارد. برخی از پرندگان مهاجر آبزی، مثل چنگر، اردك سرسبز و مرگرس بزرگ در این منطقه زمستان خود را می‌گذرانند. بجز پرندگان برخی گونه‌های دیگر جانوری مثل گرگ آسیایی، خرگوش، روباه معمولی و گراز نیز در این اکوسیستم زندگی می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  5 مورد از معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان

نگین غرب ایران

تفریحات دریاچه زریوار

در این دریاچه می‌توانید تفریحات مختلفی داشته باشید. تفریحاتی از قبیل:

  • چشم انداز بسیار زیبا از فراز تپه جهانگردی (كوه، جنگل و دریاچه)
  • آب و هوای مطبوع كنار دریاچه
  • قایقرانی و شنا بر روی دریاچه
  • طبخ ماهی‌های لذیذ دریاچه
  • نزدیكی به بازار خرید اجناس خارجی شهر مریوان با قیمت مناسب
  • امكانات اقامتی مناسب در كنار و بر تپه های مجاور دریاچه
  • امكان ماهیگیری در فضای آرام كنار دریاچه
  • ارائه برنامه های فرهنگی همانند اجرای موسیقی و رقص كردی در پارك دریاچه
  • اسكی روی آب

پیشنهاد مطالعه: تجربه اقامت رویایی در کشتی‌های کروز!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

فواید کوهنوردی ناشتا

ورزش کردن به صورت ناشتا یا روزه داری ، یکی از روشهای تمرینی است که گاها توسط ورزشکاران یا …