تکلیف قرارداد اجاره پس از فوت صاحبخانه چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس ماده 497 قانون مدنی عقد اجاره با فوت یا حجر موجر یا مستاجر منفسخ نمی‌شود، مگر در دو مورد.
تکلیف قراداد اجاره پس از فوت صاحبخانه

اجاره ملک از رایج‌ترین قراردادهایی است که بین افراد برقرار می‌شود و قوانین و مقررات خاص خود را دارد. یکی از مواردی که ممکن است این قرارداد را تحت تاثیر قرار دهد فوت صاحبخانه است. گاهی این موضوع ممکن است برای مستاجران دغدغه بزرگی به حساب آید. در این نوشتار از دلتامگ به بررسی تکلیف قراداد اجاره پس از فوت صاحبخانه می‌پردازیم.

تکلیف قراداد اجاره پس از فوت صاحبخانه

بر اساس قانون، اگر موجر (صاحبخانه) فوت کند مستاجر می‌تواند تا مدت زمانی که در قرارداد مشخص شده، از ملک موردنظر بهره‌‌برداری یا در آن سکونت داشته باشد. ورثه مالک نمی‌توانند مستاجر را مجبور به تخلیه ملک قبل از مدت معلوم و درج ‌شده در قرارداد اجاره کنند اما در دو مورد استثنا وجود دارد:

  • شرط مباشرت در اجاره
  • عقد قرارداد مطابق با عمر مالک

شرط مباشرت مستاجر چیست؟

اگر در قرارداد، قید شده‌ باشد که فقط مستاجر می‌تواند از ملک بهره‌‌برداری کند، دراین‌صورت هیچ‌کس حتی ورثه مستاجر نیز نمی‌تواند وارد ملک او شود و از آن بهره‌‌برداری کند. دراین‌صورت قرارداد اجاره ملک در صورت پایان قرارداد یا فوت مستاجر لغو شده و به این امر شرط مباشرت در اجاره گفته می‌شود.

پرداخت اجاره بعد از فوت موجر

در خصوص پرداخت اجاره‌‌بها بعد از فوت مالک برای مستاجران دو راهکار وجود دارد:

  • مستاجر می‌تواند برای اعلام شماره‌ حساب، اظهارنامه‌ای مبنی بر پرداخت اجاره‌بها به وراث موجر ارسال کند.
  • اجاره ماهانه را به صندوق دادگستری واریز و در انتهای مدت قرارداد اجاره ودیعه را از وراث متوفی مطالبه کند. در صورت عدم همکاری وراث مستاجر می‌تواند در مراجع قضایی، دادخواست مطالبه ودیعه به طرفیت وراث متوفی، طبق قرارداد اجاره تنظیم کند.
مطلب پیشنهادی:  چه زمانی مرد می‌تواند از تحصیل زن جلوگیری کند؟

دریافت ودیعه بعد از مرگ موجر

یکی از دغدغه‌های مستاجران دریافت مبلغ ودیعه در صورت فوت مالک است. طبق قانون مدنی، ودیعه‌‌ای که مستاجر به موجر یعنی متوفی پرداخت کرده‌است، جزو بدهی‌‌های متوفی بوده و تا زمانی که ودیعه مستاجر بازگردانده نشود، مستاجر ملزم به تخلیه نخواهد‌شد.

قراداد اجاره

فوت مستاجر

اگر مستاجر قبل از اتمام قرارداد فوت کند، بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر، باید ورثه در فسخ قرارداد اجاره اتفاق نظر داشته باشند. اگر یکی از وراث راضی به لغو قرارداد اجاره نباشد، آن قرارداد تا زمان درج شده در قرارداد به‌ قوت خود باقی است. برای فسخ قرارداد باید تمام وراث با یکدیگر درخواست فسخ اجاره ارائه بدهند.

 اجاره ملک

پیشنهاد مطالعه: مراقب کلاهبرداری‌های ملکی باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…