آیا یگانه آبشار خزه‌ای ایران را می‌شناسید؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا تاکنون سفری با هدف طبیعت‌گردی و بازدید از نقاشی‌های خداوند داشته‌اید؟ پیوند انسان و طبیعت جدانشدنی است و طبیعت‌گردی یکی از بهترین انواع سفر به شمار می‌رود.
آبشار کبودوال گلستان

استان گلستان با مرکزیت استان گرگان در شمال شرق ایران، یکی از بکرترین مقاصد طبیعت گردی محسوب می‌شود. این استان با بیش از دو هزار جاذبه گردشگری از جمله جنگل‌های بی‌نظیر هیرکانی با درختان هزاران ساله سرخدار و جنگل‌های بلوط، آبشارهای کوچک و بزرگ، چشمه‌های فراوان، تالاب‌ها و… هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به‌ خود جذب می‌کند. در این مطلب از دلتامگ قصد داریم آبشار کبودوال گلستان یکی از جاذبه های گردشگری این استان را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی استان گلستان

آبشار کبودوال گلستان

«کبودوال» در زبان محلی، از دو‌ بخش کبود به‌معنای «آبی» و وال به‌معنای «جوی آب» تشکیل شده‌است. دلیل نام‌گذاری این منطقه به کبودوال، شفافیت، آبی‌رنگ و پاک بودن آب رودخانه جاری در دل جنگل‌های منطقه است. آبشار کبودوال یگانه آبشار خزه‌ای ایران است. این آبشار تماشایی که جزو یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است، با زیبایی بی‌نظیر خود در دل مسیری جنگلی و کوهستانی قرار گرفته‌است و بازدید آن، خاطره سفر شما را جاودانه خواهد کرد. آبشار کبودوال از بارش آب در هاله‌ای از نورهای سبز درخشان به وجود آمده‌است؛ نورهایی که بازتابی از تلالو خزه‌های سبز بر سنگ‌های آبشار هستند. با آغاز فصل سرما، عمر خزه‌های آبشار کبودوال به پایان می‌رسد و‌ با شروع فصل بهار در سال بعد خزه‌های جدید و‌ سرسبز در سراسر آبشار می‌رویند. قدمت این آبشار بر اساس پژوهش‌های انجام شده به هزاران یا حتی میلیون‌ها سال پیش برمی‌‌گرد‌‌‌‌د. در کناراین آبشار فسیل‌های بسیار قدیمی، (با قدمتی از ۲۵ تا ۵۰ میلیون‌ سال قبل) و مربوط به دوران پالئوژن یافت شده‌است.

مطلب پیشنهادی:  چگونه عاشق خودمان شویم؟

این آبشار کجاست؟

آبشار کبودوال گلستان در شهرستان علی آباد کتول و در دامنه کوه هارون و در اعماق دره‌ای جنگل قرار گرفته‌است. شهر علی آباد کتول، یکی از معتدل‌ترین شهرهای ایران است که به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه کم ارتفاع و همچنین موقعیت جغرافیایی آن در جوار چند تپه، جنگل و دو دهنه کوهستانی، آب و هوایی منحصربه‌فرد و فوق‌العاده دارد. آبشار کبودوال در هشت کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر علی آباد کتول واقع شده‌است و تقریبا ۴۸ کیلومتر با گرگان، مرکز استان گلستان، فاصله دارد.  فاصله تهران تا آبشار کبودوال، ۴۶۰ کیلومتر است و برای سفر به آنجا، باید حدود هفت ساعت رانندگی کرد.

دلتامگ

امکانات آبشار کبودوال

آبشار کبودوال امکانات رفاهی مناسبی دارد. از جمله امکانات این منطقه می‌توان به پارکینگ در ابتدای مسیر پیاده روی، سرویس‌های بهداشتی همراه با نگهبانی، دکه غذاهای خیابانی مانند آش، بوفه و سوپرمارکت، آلاچیق و سکوی استراحت به‌همراه تاسیسات مکانیکی و برقی محوطه و محوطه‌سازی، نمازخانه و سنگ‌فرش بودن مسیر دسترسی به آبشار و امکان پیاده روی راحت اشاره کرد. به علاوه اینکه این آبشار مکان بسیار مناسبی برای اقامت به صورت کمپینگ نیز به شمار می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: پایتخت تاریخ و تمدن ایران کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

ماکارونی با پنیر پیتزا بدون فر

ماکارونی با پنیر پیتزا یکی از روش‌های بسیار ساده و خوشمزه برای یک غذای خوشمزه و جدید است ک…