مردم این شهر در اعماق زمین حمام می‌کردند!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حمام‌های سنتی، از جمله اماکنی هستند که از نظر تاریخی و معماری بسیار مورد توجه گردشگران و باستان شناسان قرار گرفته‌است.
حمام خان یزد

بعضی از این حمام‌های تاریخی در طول زمان تغییر کاربری داده و بعضی هم متاسفانه تخریب‌شده و از بین رفته‌اند. یکی از این حمام‌ها، حمام خان یزد است که حوادث طبیعی روزگار تا امروز به این اثر تاریخی آسیبی نرسانده و امروز به یک مکان دیدنی تبدیل شده‌است. چنانچه تمایل دارید درباره جاذبه تاریخی حمام خان یزد بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تاریخچه حمام خان یزد

حدود ۲۰۰ سال پیش در سال 1212 حاکم یزد محمدتقی خان بافقی، دستور داد در مجموعه بازار خان که مساحت آن ۱۱۷۰ متر مربع است گرمابه‌ای بسازند. این حمام گرمابه نور نام گرفت. اما به دلیل استفاده اشراف و بزرگان، به گرمابه خان شهرت یافته‌است. گرمابه خان از قسمت‌های گوناگونی مانند گاوروتون، شاه نشین، خزینه تشکیل شده‌است. اکنون این حمام جزو آثار معماری و تاریخی شهر یزد است که به یک رستوران تبدیل‌شده و مردم در آن، دقایقی را به نوشیدن چای و خوردن غذا صرف می‌کنند.

حمام خان یزد

معماری حمام خان یزد

سبک معماری این حمام در عین سادگی زیبایی خاصی دارد به گونه‌ای که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این حمام طوری ساخته‌شده که همه مردم در گذشته توان استفاده از آن را داشته‌باشند. هنگام ورود به حمام با یک دالان مواجه می‌شوید که سربینه نام دارد. سربینه فضایی است که از نظر تزئینات و مساحت نسبت به جاهای دیگر حمام برجسته‌تر است و در آن سکوهایی برای نشستن، رختکن و جاکفشی در نظر گرفته شده‌است.

مطلب پیشنهادی:  7 رنگ مناسب برای ست کردن با مبل قهوه ای

معماری حمام نور

در قسمت سربینه‌ حمام خان یزد، نورگیر زیبایی قرار دارد که این نورگیر در داخل گنبد ایجاد شده‌ و تامین کننده نور حمام در طی روز بوده‌است. اما دیوارهای داخلی سربینه با نقاشی‌‌های زیبایی تزیین شده‌است که توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. در حال حاضر قسمت کمی از این نقاشی‌ها دیده‌می‌شود و بخش زیادی از آن به مرور زمان از بین رفته‌است. بعد از گرمخانه قسمتی به چشم می‌خورد که به آن استخر می‌گفتند. این استخر فضایی نسبتاً بزرگ و سرپوشیده‌بود و مکان اصلی برای استحمام محسوب می‌شد. این حمام یک شاه‌ نشین داشت که گرمخانه و استخر را به هم متصل می‌کرد. گرمابه‌ نور یا حمام تاریخی خان، به گونه‌ای ساخته‌شده که در سطحی پایین ‌تر از سطح زمین قرار داشته‌باشد. این مساله باعث آسان شدن دسترسی به آب سالم و خنک شدن هوا و فضای حمام می‌شد.

پیشنهاد مطالعه: عالی قاپو، عمارتی چند بعدی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

نکات کلیدی برای دکوراسیون کرم و قهوه‌ای

همان‌طور که می‌دانید، کرم و قهوه‌ای در دیزاین خانه‌های ایرانی، جایگاه ویژه‌ای دارند و خیلی…