شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط صاحبخانه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روزانه تعداد زیادی قرارداد اجاره‌خانه در بنگاه‌های معاملات ملکی بسته می‌شود اما ممکن است موجر یا مستاجر بعد از بستن قرارداد به دلایلی پشیمان شوند و تصمیم به فسخ اجاره‌ بگیرند.
فسخ کردن قرارداد اجاره توسط صاحبخانه

قانون‌گذار موارد فسخ قرارداد اجاره را پیش‌بینی کرده است. برای این موضوع شرایط و حالاتی را در نظر گرفته است که در فسخ اجاره باید هر یک از طرفین به قوانین مربوطه پایبند باشند. مهم‌ترین نکته در قراردادها این است که در تنظیم هر عقدنامه‌ای بایستی حتما شرایط‌های احتمالی فسخ را پیش‌بینی کرد. تا در صورت اختلاف انحلال قرارداد به دور از هرگونه ممنوعیتی قانونی باشد. در این مطلب از دلتامگ به موضوع فسخ کردن قرارداد اجاره توسط صاحبخانه می‌پردازیم.

فسخ کردن قرارداد اجاره توسط صاحبخانه

موجر صاحبخانه است اما وقتی خانه به رهن و اجاره مستاجر در می‌آید، جز در مواردی که قانون تعیین کرده، نمی‌تواند اقدام به فسخ اجاره‌نامه کند. به عنوان مثال اگر صاحبخانه قصد فروش خانه‌ای را که در رهن یا اجاره مستاجر است داشته باشد، درصورتی‌که حق فسخ اجاره‌نامه را نداشته باشد، موظف است که رضایت مستاجر را برای تخلیه ملک به دست آورد.

رضایت را می‌تواند از راه‌های مختلفی مانند پرداخت خسارت یا هر آنچه که مد نظر مستاجر است انجام دهد یا خانه را با مستاجر به مالک جدید واگذار کند.

در قرارداد اجاره ذکر می‌شود که اجاره‌بها باید ماهیانه توسط مستاجر پرداخت شود. مستاجر هم وظیفه دارد اجاره‌بهای توافقی که در اجاره‌نامه قید شده است، در موعد مقرر به مالک یا موجر پرداخت کند. درصورتی‌که مستاجر به تعهد خود عمل نکند و در پرداخت اجاره به مالک بدحسابی کند، دراین‌صورت اگر در اجاره‌نامه حق فسخ در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها ذکر شده باشد، موجر حق فسخ اجاره‌نامه را به دلیل عمل نکردن به شروط قرارداد، دارد.

مطلب پیشنهادی:  تصرف عدوانی در ملک مشاع به چه معناست؟

فسخ قرارداد اجاره | قرارداد اجاره

شرایط فسخ قرارداد پیش از موعد توسط موجر

شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط موجر به شرح زیر است:

  • مستاجر بیش از یک هفته در پرداخت اجاره تاخیر داشته باشد.
  • مستاجر بدون دریافت اجازه از مالک، ملک را به دیگری واگذار کند یا اجاره دهد.
  • مستاجر مسکن را برای کارهای نامربوط مانند فعالیت‌های نادرست یا فعالیت تجاری عمده استفاده کند.
  • مستاجر باید به مالک اجازه ورود به خانه برای انجام تعمیرات دهد. اگر مستاجر بدون دلیل موجه از این کار خودداری کند یا نسبت به ملکی که در اجاره او قرار داد، سهل‌انگاری کند و وظایفی که بنا به قرارداد به او محول شده است را به درستی انجام ندهد، موجر حق فسخ اجاره‌نامه را پیش از موعد دارد.

قرارداد اجاره

پیشنهاد مطالعه: این نکات در مورد اجاره را کمتر شنیده‌اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

با مراحل، هزینه و شرایط انحصار وراثت آشنا شوید

از شرایط انحصار وراثت را همه افراد باید اطلاع و آگاهی داشته باشند. پیگیری این موضوع از مرا…